آسانسور کارگاهی

ایمن سازی آسانسورکارگاهی

ایمن سازی آسانسورکارگاهی

ایمن سازی آسانسورکارگاهی

امروزه وسایل سنگين وزن مانند آسانسور کارگاهي چنان پيشرفته شده اند که علاوه بر هموارسازي چالشهای پيش روي صنعت ساختمان سازي ميزان پروژه هاي ساخت و ساز نيز افزايش يافته اند.اما استفاده از اين نوع ماشين الات،نيازمند ایمن سازی است تا به طور مؤثر امکان دسترسی آسان و ايمن به آنها فراهم شود.ایمن سازی آسانسور کارگاهي يكي از مواردي كه نه تنها استانداردها و کیفیت کار را بالا مي برد،بلکه باعث بهبود شرایط کار،ارگونومی و ایمنی كارگران و كارفرمايان مي شود.با توجه به افزايش تقاضا براي آسانسور کارگاهي در سراسر جهان و نياز روز افزون به اين سازه پر اهميت ايمن ساز آن را نبايد ناديده گرفت.

امروزه ارتقای ایمنی در اکثر کارگاه ها اولويت اول است.زیرا تمرکز اختصاصی بر بهبود استانداردهای ایمنی،نه تنها عامل مهمي است،بلکه یک سرمایه گذاری اقتصادی مناسب نیز محسوب می شود و خطرات احتمالي و تصادفات در محيط كار را كاهش مي دهد.

در اين مطلب با توجه به اهميت ایمن سازی آسانسورکارگاهی می خواهيم راز پشت اين عامل مهم را بازگو كنيم.

 

ويژگی هايی كه ایمن سازی آسانسورکارگاهی بايد داشته باشد؟

آسانسور کارگاهی در مکان های پرتردد ساخت و ساز براي حمل و نقل و جابجایی کالاهای سنگین مورد استفاده قرار مي گيرد.بنابراین ایجاد ایمنی آن برای كارگران از اهمیت ویژه ای برخوردار است، قطعات و تجهیزات ایمنی كه بايد در آسانسور كارگاهي به كار رود:

  • بهبود و تنظيم ارتفاع آسانسور

یکی از مزیت های کلیدی ايمن سازي آسانسور كارگاهي تنظیم ارتفاع آن است. تنظیم آسان اين مورد نه تنها تضمین می کند که آسانسور همیشه در بهترین ارتفاع ممکن کار می كند،بلکه مي توان آن را براي هر شرايطي تنظيم كرد.بهبود و تنظيم ارتفاع  سانسور هرگونه نگرانی ایمنی را از بین مي برد و شرايط كاري ايمني فراهم مي كند.

  • ارگونومی عالی

ارگونومي آسانسورهاي كارگاهي براساس استانداردهاي لازم ساخته شده است طوري كه علاوه بر آسان سازي حمل بار، ايمني و سلامت كارگران را نيز فراهم مي كند.

  • جابه جايي و حركت آسان

آسانسور کارگاهي شرایط کاری عالی را برای كارفرمايان فراهم می کند و نیاز آنها را به کار در سخت برطرف می کند.به این ترتیب،جابه جايي آسان مواد،خستگی كارگران را نيز به حداقل می‌رساند و از همه مهم‌تر بهره‌وری در محل كار را افزایش می‌دهد و از کنترل آسان و بی دردسر حركات آسانسور در مسيرهاي طولاني خسته نخواهيد شد.

  • افزایش بهره وری و کیفیت

افزايش كيفيت و بهروه وري يكي از مهم ترين مواردي كه بايد براساس شرايط محيط كار و ارگونومی بهتر سبب افزايش بهره وری و در عین حال تعمیر كمتر مي شود.

  • حفاظ اطراف

وظیفه حفاظ ايمني دسترسی افراد و تجهیزات به محوطه اتاق آسانسور است،به علاوه اينكه حفاظ فضای کابین آسانسور را مانند دیوار جدا می کند.

  • نرده امگا

نرده امگا در ورودی و خروجی آسانسور تعبیه شده است که با بالا و پایین کشیدن باز و بسته می شود. این نرده از ورود افراد، محموله یا اشیا به داهل كابيت و مسیر آسانسور جلوگیری می کند.

  • کلید هاي ايمني

کلیدهای ایمنی بر روي درب آسانسور نصب شده اند تا از سقوط آسانسور جلوگیری کنند.

  • محدود کننده های مسیر

محدود كننده ها قطعات مكانيكي آسانسور کارگاهی هستند که منجر به ایمنی آن در صورت توقف نکردن آن حين كار و سقوط کابین مي شود.

  • قفس يا كابين

قفس يا كابين قسمت داخلي آسانسور کارگاهی كه از توری يا فولاد ساخته شده اند و با استفاده از سیستم درایو قفسه و پینیون حرکت می کند و اجازه تخليه بار و توقف در هر طبقه اي مي دهد.

  • نوار نقاله

نوار نقاله بتن نیز یکی از اجزای آسانسور استاندارد کارگاهی است كه وظيفه تنظیم زاویه باز شدن درب ورودي آسانسور را دارد.

  • قسمت هاي زيرين

قسمت يا لایه های زیرین یکی از قطعات آسانسور کارگاهی است که با ورق فولادی ساخته شده اند و مسئول تحمل تمام وزن بار عمودی و كاهش فشار بار حمل مواد است.

  • وسایل اتصال یا پیچ دیواری

قطعه يا وسايل اتصال همان قسمت اتصال آسانسور به ساختمان و فضای اختصاصی است كه مسئول حفظ استحکام ریل راهنما و یکپارچگی ساختار آسانسور است.

  • كابل يا ريل آسانسور

این بخش برای پشتیبانی از کابل های آسانسور كارگاهی طراحی شده است.کابل به محیط حفاظتی ریل محدود می کند و از اتصال و چسبیدن کابل به بقیه تجهیزات در هنگام نصب آسانسور جلوگیری می کند. قبل از نصب کابل، باید مطمئن شويد که کابل و بازوی کابل می توانند کابل محافظ را بدون تماس با اتاق محکم نگه دارند.

  • سیستم قرقره کابل

هنگامی که آسانسور کارگاهي به موقعیت بیش از 150 متر می رسد،استفاده از سیستم مدیریت کابل برای کمک به افت ولتاژ کابل برق و جلوگیری از مشکلات ناشی از مقاومت کابل ضروری است.

  • قاب بازوی کابل

این قسمت در داخل كابين آسانسور قرار دارد كه برای کشیدن کابل استفاده می شود و خطر خراشیدگی یا پیچ خوردن کابل را کاهش دهد.

  • سیستم مکانیکی آسانسور کارگاهی

این سیستم توسط غلتک به قسمت بالاي كابين آسانسور متصل می شود و شامل:صفحه محرکه، قاب محرک و سه واحد محرکه می باشد.

  • سیستم برق

آخرین و یکی از مهمترین اجزای آسانسور استاندارد کارگاهی،سیستم برق آن است كه از سیستم کنترل سرعت فرکانس متغیر VVF استفاده مي كند و آسانسور مي تواند با سرعت 0 تا 90 متر در دقیقه تحركت كند. این سیستم الکتریکی از کابینت های برق بالا و پایین، جعبه مقاومت، جعبه کار، کابل کنترل اصلی، فواصل مختلف دارای کلیدهای محدود تشکیل شده است.

 

نكات ايمن سازی آسانسوركارگاهی

  • آسانسور كارگاهي خود را بايد هر روز قبل از کار بررسی کنید و آداپتور و مسائل ايمني آن را از نظر آسیب یا خوردگی یا لغزندگي روزانه بررسي كنيد.
  • در حین کار با آسانسوركارگاهي هرگز نبايد از افراد غیرمجاز یا آموزش ندیده استفاده نكنيد.
  • حداکثر ظرفیت بالابری آسانسوركارگاهي را حين كار بايد بررسي كنيد، زيرا كه تجاوز از اين ظرفيت می تواند منجر به آسیب یا مرگ شود.
  • مديريت تمامي ريسك هاي مربوط به آسانسوركارگاهي
  • بررسي سیستم های ارتباطی اضطراری به منظور گیر نيفتادن مسافران و جابه جايي مواد، امکان کمک رسانی فراهم شود.
  • تعمير آسانسور باید توسط شرکت خدماتی یا مدیریت ساختمان انجام شود.
  • كاركرد صحيح دكمه هاي تماس
  • اطمينان از عملكرد صحيح سیگنال هاي ارسالي و ارتباطي آسانسور حين حركت
  • آگاهي از شرایط بهداشتی و سيستمي آسانسور كارگاهي كه منجر به سقوط یا تصادف شود.
  • آگاهي از عملكرد صحيح درب ها و باز و بسته شدن آسان
  • بررسي شرايط ايمني در صورت آتش سوزی یا مواردي که منجر به اختلال در برق آسانسور شود.
  • ايمن سازي کابین آسانسور كارگاهي كه کاملاً با کف همتراز نباشد.
  • اطمينان از متوقف نشدن ناگهاني آسانسور در طبقات
  • بررسي كاركرد درست روشنایی اضطراری
  • آموزش پرسنل آموزش دیده در صورت خرابی آسانسور كارگاهی
  • مجهز سازي آسانسور كارگاهي به سیستم بلندگوی دو طرفه یا تلفن كه امكان ارتباط با پرسنل را فراهم مي كند.

 

چطور ايمن سازی آسانسوركارگاهی صورت مي گيرد؟

هنگامی که بحث ايمني به ميان مي آيد،امنیت محل سازه بسیار مهم است.آسانسورهای كارگاهی در ساختمان جزء مهمي كه بايد به ايمنی آنها توجه ويژه ای شود.يكی از دلايلی كه بايد ايمن سازی آسانسوركارگاهی را در نظر گرفت امنیت محل کسب و کار و جان كارگران و كارفرمايان مي باشد.

 

راهنمای ايمن سازی آسانسوركارگاهی :

نصب سيستم هايي براي تنظيم دسترسی به طبقات مختلف به معني واقعا كلمه سیستم های کنترل دسترسی آسانسوركارگاهي معمولاً توسط کارت کلید يا كنترل از راه دور کار می كند.هنگامی که کاربر يا مصالح ساختماني وارد آسانسور می شود،طبقه مناسب انتخاب شود،از طريق اسكن كارت يا كنترل از راه دور انجام مي شود.اين نوع دسترسي را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که فقط به یک طبقه یا ترکیبی از طبقات در صورت لزوم دسترسی داشت.

دوربین مداربسته به عنوان یک عامل ايمن سازي آسانسور كارگاهي نوعي نظارت از راه دور براي نظارت و پیگیری آنچه در داخل آسانسور می گذرد عمل كي كند.سیستم های دوربین مدار بسته هوشمند و بی سیم برای استفاده در آسانسورهاي كارگاهي ایده آل هستند.خوبي دوربين هاي مداربسته در آسانسور اينكه هر موقعیتی که ممکنه نیاز به توجه فوری داشته باشد را هشدار می دهد.

اگر مشکلی در آسانسورهاي كارگاهي ایجاد شود،براي انجام اقدامات فوری متناسب با موقعیت لازمه آسانسور بايد به سيستم اينتركام مجهز باشد تا امكان ارتباط دو طرفه را امکان پذیر کند.به عنوان نمونه می‌توان آسانسور را به یک خط تلفن ثابت یا تلفن همراه متصل کرد،طوری که ارتباط با مسئول پروژه فراهم شود.

 

نتيجه

ايمن سازی آسانسوركارگاهی راحتی و امنیت بیشتری را به ارمغان می آورد و مي توان مدیریت کامل آسانسور را بر عهده داشت.هر جا که از آسانسوركارگاهي استفاده مي شود،وظیفه قانونی مديران پروژه ایمنی سازي آن است.تمامي آسانسورهای كارگاهي محل کار بايد تابع مقررات عملیات ،تجهیزات بالابر (LOLER) ،مقررات ايمني باشد چنین معایناتی دو بار در سال،علاوه بر تعمیر و نگهداری است. اگرچه آسانسوركارگاهي یکی از ایمن ترین وسايل حمل و نقل هستند،اما ايمني آنها يكي از اولويت هاي اساسي است كه سبب بهبود بيشتر ايمني محيط ساخت و ساز و كارگران مي شود.

در پروژه هاي ساخت و ساز هميشه خطر امنیتی وجود دارد و بايد هميشه استراتژی امنیت،فیزیکی نظارت بیشتر و کنترل دسترسی بهتر براي استفاده از آسانسور در نظر گرفته شود.امروزه امنيت آسانسورهای كارگاهي هوشمندسازي و کارآمدتر نسبت به سیستم های سنتی شده اند و اجراي آنها از مصرف بيش از حد برق جلوگيري مي كند.

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.