تعمیرات و نگهداری

بازرسی روزانه سیم بکسل تاورکرین

بازرسی روزانه سیم بکسل تاورکرین

بازرسی روزانه سیم بکسل تاورکرین

همانگونه که می دانیم تاورکرین یکی از تجهیزات و دستگاههای باربرداری و لیفتینگ است که در پروژه های ساختمانی و عمرانی بسیار پرکاربرد وحیاتی است . دیگر کمتر پروژه ساختمانی در کشور یافت می شود که از این دستگاه در امر ساخت و ساز و همچنین بالابردن تجهیزات خود استفاده نکند .

امروزه با توجه به ارتفاع بلند ساختمان های مرتفع در حال ساخت ، نبود جرثقیل های سنگین از جمله تاورکرین ، جرثقیل های موبایل و آسانسورهای کارگاهی سرعت و پیشرفت کار را بسیار کاهش می دهد وراندمان کار نیز پایین می آید .

لذا به روز نگهداشتن این تجهیزات باعث کاهش ضرر و پایین آمدن قیمت تمام شده در تولید محصولات خواهد بود .

بازدید و بازرسی های روزانه از قسمتهای مهم دستگاه ضروری است که در زیر به بخشی از انها اشاره می کنیم .

انواع سیم بکسل

سیم بکسل ها براساس فاکتورهای مختلفی مانند جنس مغزی ، نوع بافت ، جهت تاب ،کاربرد ، سایز و … تقسیم بندی می شوند، با این وجود انواع سیم بکسل مانند

سیم بکسل آسانسور ، سیم بکسل جرثقیل و حفاری ، سیم بکسل افشان ، سیم بکسل گالوانیزه ، سیم بکسل نتاب ، سیم بکسل معمولی ، سیم بکسل مهاری ، سیم بکسل استنلس استیل و … را داریم.

 

سیم بکسل نتاب با ساختار ویژه ای که دارد در برابر چرخش بسیار مقاوم می باشد. این نوع سیم بکسل در دو حالت تک لایه و چند لایه موجود است.

سیم بکسل استنسل استیل: به خاطر جنس استیل از مقاوت بالایی در برابر حرارت و رطوبت (زنگ زدگی) برخوردار هستند.

در سیم بکسل آسانسور هم به خاطر امنیت در جابه جایی و حرکت از مغزی فولادی سخت استفاده می شود.

 

سیم بکسل های حفاری و جرثقیل به خاطر نوع کاربردی که دارند از قدرت و مقاوت بالایی برخورد دار هستند.

 

بازدید و بازرسی از قطعات مهم

بازرسی روزانه سیم بکسل تاورکرین

سیم بکسل در واقع همان طناب فولادی است که از  تابیده شدن  سه جزء اصلی مغزی ، لایه سیم و سیم ایجاد می شود. از تابیده شدن چند عدد سیم به دور هم ، لایه سیم یا همان رشته سیم ایجاد می شود .

در اینجا خیلی قصد نداریم که وارد مباحث شناخت سیم بکسل ها شویم . ما در این قسمت فقط می خواهیم که در بازرسی روزانه تاور کرین ها یا اسانسور های کارگاهی و یا جرثقیل های اشکالاتی که در سیم بکسل ها ممکن است ایجاد شود را یاداوری کنیم .

اشکالات ایجاد شده در سیم بکسل ها ، یکی از خطرناک ترین اشکالاتی است که می تواند باعث بروز حوادث ناگوار در این صنعت شود . موارد ذیل اشکالات سیم بکسل است ولازم است که سیم بکسل ها تعویض گردند .

در چه جاهایی سیم بکسل را تعویض کنیم ؟

در بازرسی ها ی روزانه از سیم بکسل ها ،اگر موارد زیر مشاهده گردید حتما نسبت به گزارش کردن موضوع اقدام گردد .در ضمن این که بایستی نسبت به تعویض سیم بکسل مورد نظر نیز تعجیل نمود .

– شواهدی دال بر خرابی سیم بکسل به علت حرارت بیش از حد دیدن سیم بکسل

– تعویض سیم بکسل به علت کاهش قطر که اندازه اینکاهش قطر در استانداردها اشاره شده است . به طور مثال درسیم بکسل به قطر 20 میلی متر نباید بیشتر از 2/1 میلی متر باشد .

– تابیدن ، له شدن ، از هم باز شدن و یا شکستن سیم بکسل به طوری که ساختار سیم بکسل به هم بخورد

– سایش بیش از یک سوم قطر یک رشته یا استرند سیم بکسل

– خارج شدن مغزی سیم بکسل

– در سیم بکسل های در حال کار اگر 12 سیم شکسته که به طور تصادفی در یک گام وجود داشته باشد ، یا 4 سیم شکسته در یک رشته (استرند ) در یک گام

– در سیم بکسل های مقاوم در برابر چرخش ( نتاب ) دو سیم شکسته که به صورت تصادفی در شش برابر قطر اسمی سیم بکسل وجود داشته باشد . یا 4سیم شکسته که به صورت تصادفی در طولی معادل 30 برابر قطر سیم بکسل وجود داشته باشد .

بازرسی از کرپی سیم بکسل ها

چون در مورد سیم بکسل ها مطالبی ارائه گردید . لازم می دانم تا مطالبی هم در مورد استفاده از کرپی ها وهمچنین نحوه بستن انها ارائه گردد . بستن کرپی بر روی سیم بکسل ها دارای استانداردهایی است که در ذیل یه ان اشاره خواهیم نمود . لذا ضروری است که در هنگام بازرسی ها حتما به این موارد دقت گردد .

– قطر سیم بکسل با قطر کرپی یکی باشد

– جهت کرپی ها در زمان بستن همگی در یک چهت باشد

– قسمت U شکل کرپی به سمت سیم بکسل کوتاهتر باشد

– تعداد کرپی ها بستگی به قطر سیم بکسل دارد . تا قطر 15 میلی متر 3 کرپی و از 15 به بالا ، به ازای هر 5 میلی متر یک عدد کرپی اضافه گردد

– فاصله کرپی ها مساوی باشد . فاصله هر کرپی از یکدیگر به اندازه 6 برابر قطر سیم بکسل باشد

– مهره کرپی در زمان سفت کردن به اندازه 3/1 قطر سیم بکسل سفت ومحکم شود

لازم به ذکر است که در استفاده از کرپی ها دقت و حساسیت لازم انجام شود . و حتما از کرپی های فولادی استفاده گردد . وهرگز از کرپی های چدنی استفاده نکنید . زیرا کرپی های چدنی در برابر فشارهای جانبی شکننده وترد هستند .

بازرسی قرقره ها و نحوه کارکردن

از دیگرمواردی که باید در بازرسی های روزانه در رابطه با سیم بکسل ها انجام شود ، بازرسی از قرقره ها است . جنس قرقره های موجود در بازار، از جنس فلزی ، چدنی یا از جنس پلی آمید هستند . در جرثقیل های قدیمی یا تاورکرین های قدیمی تر معمولا از جنس فلزی یا چدنی استفاده شده است . اما قرقره تاورکرین ها یا جرثقیل هایی که بعد از سال 2010 میلادی ساخته شده اند معمولا از پلی آمید استفاده شده است . در زمان بازرسی ها حتما به موارد زیر دقت شود

– از قرقره هایی که لبه های آنها شکسته است استفاده نگردد وتعویض شوند

– سعی کنید از قرقره های فابریک و استاندارد در جرثقیل ها یا تاور کرینها که بار زیادی را تحمل می کنند استفاده نمایید

–  شیار قرقره ها حتما باید 2 یا 3 میلی متر بیشتر از قطر سیم بکسل باشد

– حد ساییدگی قرقره ها 20 درصد است .در صورت بیشتر بودن حد ساییدگی تعویض گردد

– کشیدن بار از طرفین ، باعث شکستن لبه های قرقره و گشاد شدن جای شافت قرقره می شود .

– بلبرینگ قرقره ها به طور مرتب گریس کاری و روانکاری شود

– در زمانی که بار لنگر دارد هرگز بار را لیفت نکنید که باعث شکستن قرقره می شود .

 

 

 

 

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.