آسانسور کارگاهی

بزرگترین حوادث آسانسورکارگاهی در سال 2022

بزرگترین حوادث آسانسورکارگاهی در سال 2022

بزرگترین حوادث آسانسورکارگاهی در سال 2022

آسانسورکارگاهی يكي ديگر از ضروريات دنياي ساخت و ساز است كه بدون آن نمي توان هيچ پروژه صنعتي را هندل كرد.به بيان ساده،آسانسورکارگاهي بخش جدایی ناپذیر هر پروژه ساخت و سازی مي باشد كه برای تكميل آن نياز به جابجايی مصالح و كارگران باشد.

در حال حاضر آسانسورکارگاهی ايمن ترين روش برای راه اندازی و تكميل پروژه های صنعتی است .با اين حال همانطور كه استفاده از اين ماشين آلات مفيد است نبايد از بزرگترین حوادث آسانسورکارگاهی در سال 2022 كه رقم خورده غافل شد و ايمنی آنها را حتی برای يک لحظه ناديده گرفت.

اگر نگاهي به آمارهاي منتشرشده بيندازيد،در اغلب صحنه های ساخت و ساز پروژه های صنعتی بارها صدمات شدید له شدن ناشی از كارافتادن تجهیزات ،سقوط بار یا عدم كاركرد قطعات به دليل فرسودگی اتفاق افتاده كه سبب بروز حوادث جانی و مالی شده است.

در اين مطلب،شما را با آخرين و بزرگترین حوادث آسانسورکارگاهی در سال 2022 آشنا مي كنيم تا به عنوان كارفرما و مدير مسئول عواقب عدم رعايت ايمنی و خطرناكی اين سازه های عظيم را جدی بگيريد.

آيا آسانسورکارگاهی نيز مستلزم حوادث مي شود؟

آسانسوركارگاهی یکی از رایج ترین روش های حمل و نقل در پروژه های صنعتی  و ساختمانی است. هر روز كه استارت شروع كار تكميل ساخت را بزنيد بايد استفاده از اين سازه را نيز شروع كنيد.شايد در ظاهر با ديدن اين سازه هاي عظيم الجثه فكر كنيد بسيار ايمن هستند و خطري براي شما ندارد اما كوچكترين نفض و سهل انگاري در سرويس تعمير و نگهداري آنها صدمات و حوادث غیر قابل جبراني را رقم بزند.

به همين دليل، آسانسورهاي كارگاهي باید به طور مرتب از نظر خطرات ایمنی بررسی شوند تا از حوادث بدتر نظير قطع عضو، شکستگی استخوان و حتي مرگ جلوگيري شود.

عواملي كه حوادث آسانسور كارگاهي در سال 2022 را رقم زده است؟

عدم نظارت به روغن دان ها در آسانسور كارگاهي سبب عدم حركت صحيحي ريل هاي آسانسور شده و ممكنه باعث سقوط و يا شدت حركت آسانسور شود.

سیمهای بکسل يكي از موارد مهم در جلوگيري از حوادث آسانسوركارگاهي است و بايد روزانه از لحاظ سلامت و عملكرد درست بررسي شوند.

پاراشوت یا ترمز اضطراری نيز كه نوعي ايمني آسانسور را در لحظه سقوط يا شدت سرعت حركت را كنترل مي كند،اگر به جديدترين تكنولوژي و نسخه به روز مجهز نباشد،ممكنه سبب حادثه و تصادف شود.

درب های معیوب يكي ديگر از دلايل حادثه آفرين آسانسورهاي كارگاهي است.آسانسورهای مدرن معمولاً دارای حسگرهای داخلی هستند که باعث می‌شود درب ها به آرامی باز و بسته شوند تا از صدمات جلوگیری شود. با این حال، سنسورهای درب اگر دچار نقص شوند ،درها به طور ناگهانی بسته می شوند و ممكنه بخشی از بدن فرد را له كند.

سرعت بیش از حد نيز يكي از مواردي كه صاحبان پروژه هاي ساخت و ساز در حين استفاده از آسانسوركارگاهي بايد در نظر بگيرند،به اين ترتيب،آسانسورها باید به طور منظم نگهداری و بازرسی شوند تا از سرعت مناسب آنها اطمینان حاصل شود.

برق گرفتگی نيز مورد بسيار مهم و حادثع آفرين است كه در صورت عدم نظارت كه به قيمت جان انسان هخا تمام مي شود.

سقوط در چاه آسانسوركارگاهي یکی از مرگبارترین انواع حوادث است. حوادث مربوط به چاه آسانسور اغلب به دلیل معیوب بودن قفل درب،خرابی تجهیزات یا دلایل دیگر ایجاد می شود.

تراز نادرست یکی از علل شایع حوادث آسانسور است. به اين معني كه آسانسور نتواند در طبقه مورد نظر توقف کند که فضایی خطرناک بین کابین آسانسور و کف است و منجر به لغزش، سقوط و تصادف می شود.

عدم نگهداری و بازرسی های ایمنی مناسب كه منجر به صدمات جدی یا مرگ و میر می شوند.

بزرگترین حوادث آسانسورکارگاهی در سال 2022

برخی از متداول‌ترین آسیب‌های حوادث آسانسور شامل:

در سال 2022 بر اثر سقوط کابین آسانسوركارگاهي که سرکارگر آسانسور و عده اي از كارگران مجروح شدند.

دستورالعمل‌های ایمنی براي جلوگيري از اين آسيب کارکنان در شناخت خطرات و روش های کنترل آنها بايد آموزش ببينند و همه جوانب را در جدي بگيرند.

يكي از تلخ ترين حوادث آسانسوركارگاهي كشته شده مالك 46 ساله براثر سقوط 15 در چاه آسانسور کشته شد.از آنجا که دکمه های تماس در آسانسور کار نمی کرد، مالك كه متوجه نبود آسانسور در كدام طبقه است، درب آسانسور را باز کرد و وارد چاهک خالی آن شد و جان خود را از دست داد.

دستورالعمل‌های ایمنی براي جلوگيري از اين آسيب اينكه صاحبان ساختمان و کارفرمایان باید اطمینان حاصل کنند که ورودی ها، خروجی ها و دكمه هاي آسانسور به خوبي كار كند.

یک تکنسین خدمات آسانسور مرد 42 ساله بر اثر له شدن توسط وزنه تعادل آسانسور در حین کار جان خود را از دست داد. برای جلوگیری از اين اتفاقات مشابه در آینده، کارفرمایان باید موارد احتياطي را  بین آسانسور با وزنه های تعادل ايجاد كنند.

يكي ديگر از حوادث آسانسوركارگاهي در سال 2022 اينكه مردي 34 ساله سعی کرد از حركت آسانسور جلوگیری کند.او با گرفتن لبه سکوی آسانسور تلاش کرد آسانسور را مهار کند و دستش را از دست داد. برای جلوگیری از اين اتفاقات مشابه در آینده، کارفرمایان باید همه آسانسورهاي كارگاهي را به طور منظم توسط تکنسین آسانسور دارای مجوز بازرسی و سرویس کنند.

یک مرد 34 ساله پس از سقوط تقریباً 30 فوتی در چاهک آسانسور جان خود را از دست داد. کارفرمایان اگر مي خواهن اين حوادث نباشند باید بررسي كنند، درهای آسانسور فقط به اندازه ای باز شوند که کارگران بتوانند کارهای انجام شده در چاهک را مشاهده کنند یا اگر در موقعیت کاملاً باز نگه داشته شوند، باید همه دریچه ها یا منافذ در چاه آسانسور توسط نرده های محافظ یا مشابه آنها بسته شوند.همچنين،تجهیزات حفاظت از سقوط مناسب را برای همه کارگرانی كه در معرض خطر سقوط هستند بايد قرار گيرد.

در نظر گرفتن عدم نشت مايع هیدرولیک در همه تجهیزات ساختمانی، ماشین آلات کشاورزی و توليدي بسيار مهم است .در سال 2022 چندين صدمات شديد له شدن و حتي مرگ ناشي از سيستم ها و تجهيزات هیدرولیک بوده است.

يكي ديگر از حوادث غير قابل جبران آسانسوركارگاهي در سال 2022 عدم توجه به تمیز کردن، تعمیر و نگهداری،شناسايي خطرات غير منتظره و جلوگيري از آنهاست.بازرسی هاي روزانه باید به طور منظم انجام شود و مشكلات احتمالي رفع گردد.

كوچكترين نقض در تجهیزات مانند سایش و پارگی،خوردگی و قطعات آسیب دیده منجر به مرگ و حوادث بزرگ مي شود. به عنوان نمونه بايد تمام موارد زير را چك كنيد:

  • نصب قفل های مکانیکی برای پشتیبانی از قطعات معلق توسط سیستم های هیدرولیک
  • درستي كار اجزاي آسانسور با دستورالعمل های ایمنی سازنده
  • اطمینان از وجود فضای کافی برای دسترسی ایمن برای فعالیت های تعمیر و نگهداری
  • بررسي تجهیزات شکسته یا فرسوده

 

آمارها در مورد بزرگترين حوادث آسانسور كارگاهي در سال 2022 چه مي گويند:

تقريبا 58% حوادث در حین ساخت و ساز، هشت مورد در حین نگهداری/بازرسی، و 10 مورد در استفاده معمولی اتفاق افتاده است.

16% بزرگترين حوادث آسانسوركارگاهي در سال 2022 ناشی از برخورد با کابین آسانسور، گرفتار شدن در مکانیزم آسانسور یا برخورد وزنه تعادل آسانسور بوده است.

۹ درصد حوادث بر اثر سقوط آسانسور

7% حوادث در طول تعمیر و نگهداری

9% به دلایل دیگر از جمله انفجار، سقوط مواد و شرایط نامعلوم.

حدود 80% در اثر نصابان و تعمیرکاران آسانسور

و 70% بزرگترين حوادث در اثر نصب و تعمیر آسانسور اتفاق افتاده است.

بیش از نیمی از مرگ و میرهای مربوط به کار آسانسور، به‌ویژه برق گرفتگی و مرگ‌ ناشی از قطع برق مدارهای الکتریکی آسانسور یا عدم اطمینان از عدم حرکت قطعات آسانسور در حین تعمیر و نگهداری بوده است.

چهل و نه درصد از مرگ و میرها در حین کار در آسانسور كارگاهي به دلیل عدم محافظت در برابر سقوط بوده است.ارائه حفاظت کافی در برابر سقوط،داربست، نرده های محافظ در جلوی محورهای باز یا سیستم های حفاظت شخصی از سقوط بوده است.

هنگام استفاده از داربست در ساخت و ساز،حفاظت از سقوط در ارتفاعات بسيارضروری است.

بیش از یک چهارم مرگ و میرها در زمان تعمیر یا نگهداری آسانسور یا انجام فعالیت هایی مانند تمیز کردن، جوشکاری افتادن در چاه آسانسور بوده است.

بسیاری از مرگ و میرهای مربوط به آسانسوركارگاهی در زمان روش های نگهداری و بازرسی در بوده است.

علاوه براين،بسیاری از مرگ و ميرها به سبب پرسنل فاقد صلاحیت و آموزش ندیده در حال انجام تعمیر و نگهداری آسانسوركارگاهی بوده است. در نتيجه ، شرکت خدمات آسانسور بايد روش هایی را برای جداسازی منبع برق آسانسور ایجاد شود كه از کارکنان در برابر سقوط به چاه يا به مناطق گودال يا برق گرفتگی محافظت كند.

بسياري از مرگ و ميرها به دليل سیم کشی نامناسب آسانسور یکی دیگر از مشکلات و مرگ و ميرها بوده است.

 

موارد توصيه ايمنی برای عملكرد بهتر آسانسورهای كارگاهی

  • فرسودگی و پاره شدن غلطک ،تسمه ،زنجیر و تجهيزات اساسی آسانسور
  • اصطکاک یا سایش قطعات
  • تعمیر و نگهداری ضعیف و استفاده نامناسب از ماشین آلات
  • بی تجربگی یا عدم آموزش استفاده كاركنان در حين استفاده از آسانسوركارگاهی
  • اطمينان از نگهداری خوب و تحمل وزن بار آسانسور
  • استفاده درست از آسانسور مطابق با دستورالعمل سازنده
  • افرادی كه آسانسورهای كارگاهی استفاده كنند بايد آموزش کافی ببينند و دارای مهارت ها و دانش لازم باشند و از نظر جسمی برای کار مناسب باشند.

 

نتيجه

با تعمیر و نگهداری کافی و به موقع آسانسورهای كارگاهی ایمنی لازم برای جلوگيری از حوادث را فراهم می كند.شايد باورنكنيد،بزرگترین حوادث آسانسورکارگاهی در سال 2022 سبب مرگ و مير مجروح شده افراد زيادی شده است.گاهی اوقات،اختلال در عملكرد آسانسور موجب شروع به كار و توقف ناگهانی ،افزايش سرعت ،خرابی ژنراتور یا کابل منجر به خرابی و حوادث آسانسوركارگاهی بوده است . در هر صورت كارفرما بايد تجربه و شایستگی و نحوه مدیریت بهداشت و ایمنی در زمان خرابی و ريسک آسانسور داشته باشد و در زمان مناسب به آنها رسيدگی كند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.