تاور کرین

بزرگترین حوادث تاورکرین در سال 2022

بزرگترین حوادث تاورکرین در سال 2022

بزرگترین حوادث تاورکرین در سال 2022

تاوكرين ها ستون فقرات تقریباً هر پروژه ساختمانی و تجاری را كه در شهر و كشورهاي پيشرفته قابل مشاهده است به لطفا وجود تاوركرين ها است.تمام زحمت ساخت و سازها از قبيل جابجایی مواد و قرار دادن تمام قطعات و تكميل قسمت های پروژه و موارد بسيار ديگر برعهده تاوركرين ها می باشد.

اما،شايد فكرش را نكنيد كه تجهیزات ساختمانی سنگين مانند تاوركرين ها تا چه اندازه باعث آسیب جدی یا حتی مرگ در صورت خرابی يا سقوط می شوند.با توجه به ارتفاع و وزن بسيار بالای تاوركرين،تصادفات آن احتمال مرگ و میر بالایی دارد. تصادفات تاورکرین مکررا اتفاق می افتد و اغلب عواقب جدی دارد.

وجود تاوركرين به عنوان يكي از فناوری های پیشرفته ساختمانی است كه نمی توان حوادث مرگ بار آن را ناديده گرفت.اگر بزرگترين حوادث تاوركرين در سال 2022 را مرور كنيد،متوجه پيش آمدهای غم انگيزی می شويد كه منجر به آسیب و هزينه های گزاف برای پروژه شده است.علل بحرانی حوادث تاورکرین از جمله اقدامات اشتباه کارگران، آموزش ایمنی ناکافی، بازرسی ایمنی ناکافی، آگاهی کم ایمنی و سوء مدیریت مهندس ایمنی می باشد كه تمامی كارفرمايان بايد آنها را رعايت كنند.

با اين حال،بدون تاوركرين ها نمی توان کارهای زیادی که روزانه در زمینه های ساختمانی، شیمیایی، نفت و گاز و آسیاب بادی و انرژی های تجدیدپذیر انجام می شود را تكميل كرد. در اين مطلب علاوه بر آشنايی شما با بزرگترین حوادث تاورکرین در سال 2022 و نحوه جلوگيری از آنها را نيز خواهيد دانست.

بيشترين عاملی كه سبب حوادث تاوركرين می شود؟

تاوركرين ها تجهیزات سنگینی هستند كه بيش از هر وسیله دیگری باعث تصادف فاجعه بار می شوند. در بسیاری از حوادث،تاوركرين ها به دلیل حمل وزن اضافی فرو می ریزند.در حالی كه هر تاوركرين دارای محدودیت‌های وزنی است،كه ناظران ساخت‌وساز این محدودیت‌ها را نادیده می گيرند یا از آنها بی‌اطلاع هستند.به همین دلیل که بسیاری از تصادفات تاوركرين ها آموزش ضعیف است.

هشدارهای ایمنی سازنده درحال حاضر فقط در دسترس فروشندگان جرثقیل است که اغلب آنها تمایلی به بیان مشکلات احتمالی جرثقیل ها برای فروش یا اجاره ندارند.به اين ترتيب،تولید کنندگان باید اجازه دسترسی نامحدود به هشدارهای حیاتی ایمنی جرثقیل به ویژه به بازرسان جرثقیل را صادر را داشته باشند.

بزرگترین حوادث تاورکرین در سال 2022

برخی از جدیدترین گزارش های بزرگترین حوادث تاوركرين در سال 2022

  • در مجموع در سه و نیم دهه گذشته 59 حادثه در محل کار مربوط به تاوركرين ها ثبت شده كه مرگبار بوده و منجر به فوت شده است.
  • به طور متوسط ​​سالانه 1.5 درصد تصادف جرثقیل برجی رخ می دهد.
  • يكی از بزرگترين حوادث تاوركرين در سال 2022 سقوط سقوط جرثقیل بوده كه منجر به کشته شدن چهار نفر شد . جريمه و خسارت بیش از 150 میلیونی ایجاد شده است.
  • باد نيز حوادث ناگوار و غم باری را در رقم زده است . در پی يكی از اين حوادث کارگران در حال برچيدن تاوركرين بودند كه در اثر وزش باد شدید ابزارالات جرثقيل بر روی ساكنان منطقه سقوط كرد.
  • یکی از بزرگترین حوادث تاورکرین در سال 2022 در زمان مونتاژ تاوركرين بود كه به دليل يک اشتباه ساده طبق دستورالعمل سازنده كل جرثقيل سقوط كرد.
  • یک کارمند بر اثر سقوط میلگرد از تاور کرین کشته شد.
  • بر اثر سقوط تاوركرينی که كارگران در حال برچيدن آن بودند،يكی از تجهيزات با یک ساختمان تجاری برخورد كرد و سبب شد تا دو کارمند جان خود را از دست دهند.
  • پنج كارگری كه در حين مشغول نصب جرثقیل برج بودند دو نفر از آنها به دليل نصب اشتباه برخی از قطعات جان باختند.
  • توجه به این نکته ضروری است که جرثقیل های برجی نه تنها برای کارگران در محل کار خطر ایجاد می کنند،بلکه افراد و ساختمان های نزديک را نيز مورد خطر قرار می دهد.
  • يكي از بزرگترين حوادث تاوركرين در سال 2022 اين بوده كه حدود شش و نیم میلیون کارگر در بیش از 250000 پروژه ساختمانی به دلايل متعدد جان باختند.
  • فروريختن و سقوط تاوركرين در كره جنوبی كه سبب کشته شدن یکی از اپراتورها و مجروح شدن شدید كارگران شد و تلفات جانی و مالی بسياری بوده است.
  • در بريتانيا حادثه ای كه سبب سقوط تاوركرين شد،استفاده از ریگ به جای دستگاه قلاب تولیدی است كه با عدم پايداری عمليات صعود و بلند كردن اجسام توسط تاوركرين،صدمات جبران ناپذيری به وقوع پيوست.

نگاهی به آمارهای حوادث تاوركرين

  • آمار تصادف جرثقیل برجی در سراسر جهان تا امسال، 872 تصادف بوده كه بيش از 668 آنها سبب مرگ و فوتی شده است.
  • 42% بزرگترين حوادث تاوركرين ها در زمان نصب و برچیدن به دليل عدم رعايت دستورالعمل های سازنده اتفاق افتاده است.
  • 27٪ حوادث تاوركرين حین کار به دلایل متعددی از قبيل خرابی های پایه و سازه،خرابی های الکتریکی و مکانیکی بوده است.
  • % 13 حوادث از خطای اپراتور،عدم پيروی از دستورالعمل عملکرد سازنده و محدودیت های ایمنی ناکارآمد بوده است.
  • جالب است بدانيد،مسئول 10% حوادث ديگر تاوركرين طبيعت بوده است.برخی از سوانح مربوط به نيروهای باد به دلیل عدم پیروی اپراتور از روش های مناسب منجر به سقوط و تلفات جانی و مالی تاوركرين بوده است.
  • 8% ديگر بزرگترين حوادث تاوركرين در سال 2022 را می توان به دلیل مشکلات ناشناخته و کمبود اطلاعات كار با آن دانست.

چطور حوداث تاوركرين ها را به حداقل برسانيم؟

  • رعایت دقیق دستورالعمل های سازنده و ايمنی
  • آموزش افراد و استخدام افراد با تجربه
  • دستورالعمل های حداکثر ظرفیت بار را برای پیکربندی جرثقیل مورد استفاده خود دنبال کنید.
  • روزانه ايمنی تاوركرين را بررسی كنيد و خطرات آن را شناسایی و ارزیابی كنيد.
  • تمام بررسی های روزانه تجهیزات را در صورت نیاز انجام دهید.
  • برای خطرات احتمالی دائماً مراقب باشید.

 

چه عواملي بزرگترين حوادث تاوركرين در سال 2022 را رقم زده است؟

  • خطای انسانی

خطای انسانی هميشه در تصادفات تاوركرين دخيل بوده است و نمی توان آن را ناديده گرفت. اگر تعمیرات به سرعت و به درستی انجام نشده باشد ، یا اگر اپراتور جرثقیل حواسش پرت شده ، از كار افتادن تجهیزات همگی ناشی از خطای انسانی كه بايد برای ايمنی تاورکرين در نظر گرفت.

  • مونتاژ یا جداسازی نامناسب

اكثر تاوركرين ها در هنگام مونتاژ یا جداسازی قطعات بسیار آسیب پذیر هستند،زیرا تمام اجزای آنها به طور کامل به هم متصل نمی شوند.به همين دليل،طولی نمی كشد که جرثقیل سقوط می كند و تعداد زيادی افراد كشته و زخمی می شوند.

  • سهل انگاری اپراتور و تكنسين تعمير

مسئولیت ایمنی تاوركرين در دجه اول مختص به اپراتور است.اپراتور تاورکرین مسئولیت سنگین کارکرد صحیح جرثقیل و تشخيص و تست های روزانه و دوره ای بررسی عیوب ایجاد شده در جرثقیل برجی را برعهده دارد و نیاز به تعمیر یا سرویس تاوركرين را تشخيص دهد.

حتی يک سهل انگاری كوچک اپراتورهای باتجربه و آموزش ديده تاوركرين منجر به سقوط جرثقیل در محل و تلفات جانی و مالی می شود . به همين دليل،کارگران و مدیران پروژه باید هميشه در زمينه ايمنی تاوركرين هوشیار و حرفه ای باشند

  • ساختار جرثقیل

طراحان جرثقیل برجی باید تمام استانداردهای ايمنی را به كارببرند،حتی اگر بر فرم و وزن سازه را تاثير بگذارد.درسته كه ساختار تاورکرین ساده است اما مونتاژ و برچیدن آن بايد توسط متخصصان ماهر انجام شود.

علاوه بر اين،حتما بايد طول عمر جرثقيل را در نظر بگيريد زيرا در طول سال ها و بعد از استفاده های متعدد ممكنه قطعات،سیستم های الکتریکی و فرمان نياز به تعمير دشته باشند كه در صورت ناديده گرفتن جرثقیل برجی ريزش كند.همچنين فرسودگی بيش از حد سبب می شود كه بالابر نتواند وزن را لازم را تحمل كند و بشكند.

  • تعمير و نگهداری

بسياری از شرکت های جرثقیل در تعمیر و نگهداری منظم،تعمیرات عیوب،استفاده از قطعات یدکی جایگزین و انتخاب اپراتور مناسب غفلت می كنند و يكی از عوامل بزرگترين حوادث تاوركرين در سال 2022 همين عوامل بوده است.

  • استفاده نادرست

استفاده نادرست برخی مديران پروژه در استفاده از تاوركرين برای اهداف مالی و كار كشيدن از تاوركرين بيش از محدوديت های وزنی گفته شده ،علاوه بر اينكه برخلاف مقررات ایمنی است ، جرثقیل برجی را در معرض خطر سقوط قرار می دهد.

  • تسمه های معیوب

ديگر جای گفتن نيست كه بزرگترين ايمنی تاوركرين بستگی به لوازم جانبی آن دارد،حتی يک تسمه ،كابل يا قلاب معيوب سبب افتادن بارها و عدم پايداری چرثقيل می شود.

  • نیروی باد

یکی از موانع اصلی ايمنی جرثقیل برجی نیروی باد است.سازندگان جرثقیل برجی نمی توانند نحوه تأثیرگذاری شکل و اندازه بار بر نیروی باد وارد بر جرثقیل را محاسبه کنند.به همين دليل،نيروی باد شدید سبب سقوط جرثقیل و کابین اپراتور می شود.

  • شل بودن اتصالات

تکنسین هایی که تعمیر و نگهداری منظم را انجام می دهند از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. موضوع ساده سفت کردن پیچ‌هایی که به بخش‌های دکل برج می‌پیوندند به ابزار مناسبی مانند آچار لحظه‌ای نیاز دارد. تکنسین موظف است پیچ را در گوشه بخش ببندد، زمانی که مهار جرثقیل بالای آن گوشه قرار دارد. اگر چنین کار ساده ای به درستی انجام نشود ، پایداری جرثقیل به خطر می افتد.برای جلوگیری از آسیب و حوادث ناشی از شل شدن مقاطع و سایر عناصر جرثقیل، بررسی همه جانبه همه روزه کلیه قطعات تاور کرین مورد نیاز است.

  • خطرات الکتریکی و سایر موانع

متخصصان باید حداقل فاصله مناسب تاوركرين را از خطوط برق بررسی كنند. ناظران اختصاصی هم در حین حرکت جرثقیل و هم در عملیات جرثقیل باید از حفظ فاصله مناسب اطمینان حاصل کنند و در صورت امکان، خطوط برق در طول مسیر باید خاموش شوند.

  • سقوط و واژگونی

سقوط و واژگونی یکی دیگر از بزرگترين حوادث تاوركرين در سال 2022 است.برای جلوگیری از این حادثه،هرگز از حداکثر دستورالعمل ظرفیت بار برای تاوركرين نبايد تجاوز کنید.همچنين،در محل کار، شرایط زمین را به ویژه از نظر خاک اشباع بررسی كنيد تا تاوركرين دچار لغزش نشود.

  • کار گروهی

ارتباطات ضعیف می تواند باعث حوادث ناگوار در تاوركرين شود.برای جلوگیری از این امر،مونتاژ جرثقیل یا جداسازی قطعات را به طور روزانه بررسی کنید و از همه اعضای تیم را در مورد قسمت های کارشان توضیح بخواهيد.

 

نتيجه

همانطور که تا اين قسمت مقاله مطالعه كرديد،بيشترين و بزرگترین حوادث تاورکرین در سال 2022  به دلايل فنی ،خطاي انساني و سقوط بوده است.به همین دلیل رعايت تمام نكات ايمني و قبل از قرار گرفتن بار و توجه به وزن، ابعاد، مرکز ثقل،نقاط بلند کردن بار و مسیری که در طول بالابر طی خواهد شد ، بسيارمهم است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.