تاور کرین

خطرات و حوادث تاورکرین

خطرات و حوادث تاورکرین

خطرات و حوادث تاورکرین

علل حوادث تاورکرین ها

اگر بخواهیم علل خطرات و حوادث تاورکرین ها را به صورت تخصصی مورد بحث قراردهیم شاید بتوان این حوادث را به دو مقوله خطاهای انسانی و خطاهای مکانیکی و فیزیکی ارتباط بدهیم

1- خطاهای انسانی

یکی از مهمترین عوامل سقوط یا حوادث تاور کرین در همه کشورها و به خصوص در کشور خودمان وجود خطاهای انسانی محسوب می گردد که به طور اجمال به بخشی از این خطاها می پردازیم

42% = بهره برداری و اسمبلینگ

طبق امار جهانی که توسط کارشناسان ایمنی و متخصص در این حوزه جمع آوری شده است متاسفانه 42 درصد خطرات و حوادث مربوط به تاور کرین در بخش خطاهای مربوط به نصب و جمع اوری تاور کرین ها بوده است .

این خطرات مربوط به عدم آموزش کافی تیم های نصب و راه انداز و یا استفاده از افراد غیر متخصص در این بخش از کار تاور کرین است .

انجام غیر اصولی کارهای نصب و راه اندازی توسط تیم های راه انداز و عدم توجه کافی به دستور العمل های شرکتهای سازنده دستگاه یا در دسترس نبودن کاتالوگ های لازم در این بخش این خطرات را شامل می گردد .

13% = خطاهای اپراتوری

تحقیقاتی که در این بخش توسط کارشناسان ایمنی و تاور کرین صورت گرفته تنها 13 در صد از خطرات این صنعت به اپراتورهای تاور کرین مربوط بوده است . که این خطرات شامل عدم دقت اپراتور در موضوع جداول باربرداری و یا عدم توجه کافی در زمان باربرداری ، عدم اموزش کافی در امر اپراتوری ، دستکاری غیر اصولی محدود کننده های تاور کرین بدون نظارت کارشناسان متخصص در این حوزه یا عدم دید کافی یا نداشتن صحت و سلامت فیزیکی و روانی بوده است .

10% = عوامل غیر مترقبه

در حوادث تاور کرین تنها 10 درصد نیز مربوط به حوادث غیر مترقبه از قبیل باد ، طوفان و یا سیل و زلزله و این قبیل حوادث بوده است .

8% = نامشخص

2-  خطاهای عملکردی و ساختاری

27% = خطاهای عملکردی

این خطاها شامل خطاهای اساسی دستگاهها و ساختاری تاور کرین ها می باشد . به طور مثال فرسودگی و خستگی فلزات این دستگاهها ، پوسیدگی ، کهنگی و از رده خارج بودن دستگاهها و همچنین خطاهای عملکردی دستگاهها ازجمله نقایص موجود در تاور کرین ها مثل ایرادات برقی یا مکانیکی می تواند این خطرات را در بر گیرد .

 

وقتی که اتفاقات تاور کرین ها را به صورت اصولی مورد نقد قرار می دهیم به این نتیجه می رسیم که درصد قابل توجهی از خطرات و حوادث ناشی از این صنعت مربوط به خطاهای انسانی و ساختاری این حوزه می باشد . پس باید کارفرماها و مدیران پروزه ها به این نکات مهم به صورت ویزه توجه نمایند و در واقع به خاطر صرفه جویی غیر منطقی در بحث تعمیرات و نگهداری و استفاده از نیروهای با تجربه و تحصیل کرده و همچنین صرفه جویی در امر خرید این تجهیزات متحمل هزینه های سرسام اور و همچنین ضایعات انسانی در کارگاههای خود نشوند .

چگونه از حوادث تاور کرین جلوگیری نماییم ؟

با مطالعه و دقت در مباحث فوق متوجه شدیم که بخش زیادی از این حوادث توسط خطاهای انسانی و عملکردی اتفاق می افتد جهت جلوگیری از این حوادث توجه به نکات ذیل ضروری است .

  • دقت در بکار گیری از تیم های فنی و متخصص وبا تجربه در امر نصب و یا جمع اوری تاور کرین و همچنین تعمیرات و نگهداری این دستگاهها
  • بکارگیری اپراتورها و ریگرهای با تجربه و اموزش دیده و دارای گواهینامه
  • عدم باربرداری غیر اصولی و خارج از توان دستگاه و طبق جداول باربرداری دستگاه
  • دستکاری غیر اصولی محدود کننده ها و یا قسمتهای مختلف دستگاه توسط افراد غیر کارشناس
  • بازرسی و سرویس های دوره ای ماهیانه توسط افراد متخصص
  • عدم استفاده از دستگاههای مستعمل واز رده خارج

حرف اخر

شاید فکر کنید که بعد از سالها اجرا و نصب و راه اندازی این دستگاهها در کشور، این امر به یک علم تبدیل شده است و این فنون در کارشناسان این حوزه نهادینه شده است . اما در جواب باید گفت که متاسفانه با وجود اموخته های بسیار هنوز اشتباهات ابتدایی باعث بحران های بزرگ و خسارات جانی و مالی فراوان در کشور ما می شود . و این اشتباهات باعث از بین رفتن عزیزان و نابودی صنعت ما خواهد شد . به امید روزی که شاهد این حوادث ناگوار نباشیم .

جهت نصب و راه اندازی ، مونتاز و دمونتاز ، سرویس و نگهداری اصولی و حرفه ای از تاور کرین های خود با کرین یاب در ارتباط باشید .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.