تاور کرین, تعمیرات و نگهداری

ساخت قطعات تاور کرین

ساخت قطعات تاور کرین

ساخت قطعات تاور کرین

بشر از قدیم الایام از وسایل مختلف برای بلند کردن اجسام سنگین استفاده کرده است. یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های جرثقیل حدود چهار هزار سال پیش برای جابجایی آب در مصر استفاده شد. در حال حاضر،پیشرفت هاي مهمی در طراحی جرثقیل رخ داده است كه به برخي از آنها اجازه می دهد بچرخند و امکان افزایش دامنه حرکتي بسيار بيشتري دارند.اين نوع طراحي جرثقيل تاوركرين نام دارد.

تاوركرين ماشینی که قادر است اجسام سنگین را به صورت بالا و پایین يا افقی و عمودي جابه جا كنند.نام تاوركرين دقيقا به اين دليل گرفته شده است كه آنها شکلی شبیه به پرنده قد بلند و بازوي دراز دارند.

اين نوع جرثقيل در اروپا،در شهرهایی با خیابان‌های باریک براي ساخت برج‌های بلند و باریک استفاده مي شده است.علاوه براين،از آنجایی که عملکرد بی صدا در شهرهای شلوغ مهم بود،از آنجايي كه جرثقیل های برجی با موتورهای الکتریکی کار می کردند،در اين زمينه بسيار محبوب شدند.

شايد برای شما نيز اين سوال پيش آمده كه جرثقیل های برجی چگونه ساخته شده اند و قابليت كارايي دارند در جواب اين سوال در اين مطلب با اشاره به ساخت قطعات تاور کرین شما را بيشتر با اين سازه شگفت انگيز آشنا مي كنيم.

ساخت قطعات تاور کرین تا چه انداره اهميت دارد؟

همیشه مشکل ساخت و سازهاي عظیم به خصوص ساختمان هاي مرتفع از سطح زمین و نحوه حمل و نقل مواد و مصالح بوده است.در بیشتر مواقع باید تلاش و هزینه زیادی برای حمل مصالح و تجهیزات سنگين وزن انجام گيرد.این مشکل حدود 70 سال پیش با ساخت اولین جرثقیل برجی تا حد زیادی حل شد.از جرثقیل برجی برای ساخت ساختمان های بلند استفاده می شده که امکان حمل اجسام سنگین به بالای ساختمان ميسر نبود.

ساخت قطعات تاوركرين يكي از كارهاي مهمي كه صاحبان اين حرفه انجام مي دهند.براي ساخت قطعات تاوركرين درک نحوه عملکرد جرثقیل های برجی،دانستن تعریف و اجزای اصلی آنها ضروری است.هم اكنون كه اروپا، آسیای جنوب شرقی و بازار خاور دور بزرگترین بازار ساخت و ساز را دارند به لطف تاوركرين ها انجام مي شود.در نتيجه ساخت و مونتاژ قطعات آنها بسيار مهم است و مونتاژ،جداسازی و برچيدن تاوركرين بايد براساس دستورالعمل های حفاظتی و ایمنی انجام شود.رعایت کنترل دقیق هر یک مراحل تاوركرين نياز به ساخت ايمني قطعات است.

نكات مهم در مورد ساخت قطعات تاوركرين

ساخت قطعات تاوركرين براساس سه قانون اساسي عملكرد آن انجام مي گيرد:

  • عدم واژگوني

از آنجايي كه تاوركرين ها نسبت به باد بسیار حساس هستند و هر گاه سرد باد از 64 کیلومتر بر ساعت بیشتر شود بارها به سختي جابه جا مي شود،در نتيجه ساخت قطعات تاوركرين بايد طوري انجام گيرد كه در برابر باد مقاومت كند تا جرثقيل واژگون نشود.

  • قدرت بار

قدرت بارگیری براساس ساختار تاوركرين و میزان تناژی که بار را از زمين بلند مي كند.اين كار معمولا توسط موتور الکتریکی  و سیم بکسل جرثقيل انجام مي شود و مي تواند بار را تا ارتفاع مورد نیاز حمل كند. بنابراين تمامي قطعات تاوركرين در درجه اول بايد برحسب قدرت باربري آن صورت گيرد.

  • قدرت مانور بار به جلو و عقب

تاور کرین ها پس از برداشتن بار از زمین، مانور حرکت آن به جلو و غقب را دارند.در نتيجه در ساخت قطعات تاوركرين بايد به اين نكته توجه كرد كه بار بیش از تناژ مجاز دستگاه کنترل نشود.

  • قدرت مانور چرخشی

تاور کرین ها علاوه بر داشتن قدرت بلندکردن بار و عقب و جلو راندن آن دارای قدرتی هستند که می توانند بار را در شعاع 360 درجه در هر نقطه دلخواه جابه جا كنند.این کار معمولاً توسط 1 یا 2 موتور الکتریکی و 1 یا 2 گیربکس انجام می شود .در ساخت قطعات تاوركرين بايد قدرت موتور و شعاع كار در نظر گرفته شود تا جرثقيل واژگون نشود.

  • قدرت حرکتی

يكي ديگر از نكات مهم در ساخت قطعات تاوركرين قدرت حركتي آنهاست.همانطور كه مي دانيد،تاور کرین ها قابلیت حرکت بر روی زمین و انتقال کل دستگاه را از نقطه ای به نقطه دیگر دارند.در نتيجه،تمامی حرکت تاوركرين بسته به ساخت قطعات تاوركرين متفاوت است.

نحوه ساخت قطعات اصلي تاوركرين

تاور کرین ها از سه قطعه اصلی و بسيار مهم  از قبيل پایه،ارتفاع و واحد چرخان تشکیل شده اند كه تامين اين قطعات بسيار مهم است:

  • پايه تاوركرين

از آنجايي كه جرثقیل‌های برجی نمی‌توانند وزن‌های سنگینی را که توسط جرثقیل‌های معمولي غير قابل حمل هستند را تحمل کنند. هر یک از اجزای تاور کرین بر ظرفیت باربری تاورکرین تأثیر می گذارد كه يكي از مهم ترين آنها پايه تاوركرين است.به عنوان مثال،یک جرثقیل برجی معمولی،حداکثر ارتفاع بدون پشتیبانی تا 80 متر ،حداکثر دسترسی 70 متر ،حداکثر قدرت بالابر 19.8 و وزنه های قابل حمل 20 تن را دارد.اگر ارتفاع جرثقیل بیش از باشد،به برخی وسایل پشتیبانی محکم از قبيل چند سیم فولادی از دکل جرثقیل به قسمت های مختلف ساختمان متصل باشد،نياز دارد.

  • حداكثر وزن

حداکثر وزنی که یک جرثقیل برجی می تواند حمل كند،معمولا 18 تن متریک است.با این حال،با افزایش فاصله از مرکز جرثقیل، مقدار وزنی که قرار است بلند شود،همچنان کاهش می‌یابد. بنابراین،همیشه بهتر است بارها تا حد امکان به مرکز جرثقیل نزدیک باشد تا جرثقيل بدون محدوديت بار حمل شود.

نكته:محدودیت 300 تن متری را می توان به عنوان بار 10 تنی در فاصله 30 متری از مرکز جرثقیل استنباط کرد كه لحظه مرکز جرثقیل مي شود.

  • سوئیچ حداکثر بار

این سوئیچ به همراه لوازم جانبی خود کشش (کرنش) کابل را کنترل می کند و در نتیجه اجازه نمی دهد حداکثر بار از 18 تن عبور کند آلارم های صوتی و تصویری به صدا درمي آيد.

چطور ساخت قطعات تاور كرين صورت مي گيرد؟

مهمترین ماده ای که برای ساخت قطعات تاوركرين ها استفاده می شود فولاد است. فولاد آلیاژی از آهن و مقدار کمی کربن است.فولاد کربنی حاوی کمتر از 2 درصد عناصر غیر از آهن و کربن است. همانطور كه مي دانيد،فولاد کربنی به اشکال مختلف مي تواند شكل بگيرد .

از آنجايي كه تاوركرين ها برای بلند کردن اجسام بسیار سنگین طراحی شده اند،از مواد مختلفی به نام فولادهای کم آلیاژ با مقاومت بالا (HSLA) استفاده می شود. فولادهای HSLA حاوی سطوح نسبتاً کمی کربن هستند که حدود 0.05٪ مي باشد. عناصر اين فولادها عبارتند از کروم، نیکل، مولیبدن، وانادیم، تیتانیوم و نیوبیم كه علاوه بر قوی بودن،در برابر خوردگی جوی نیز مقاوم هستند و برای جوشکاری مناسب مي باشند.

بسته به طراحی دقیق تاوركرين ها،طیف گسترده ای از مواد دیگر در ساخت قطعات آنها استفاده مي شود.برخی از اجزا و قطعات ساختاری تاوركرين ها از فلزات مختلفی مانند برنز و آلومینیوم ساخته مي شوند.همينطور از اجزای الکتریکی از قبيل مس برای سیم ها و عناصر نیمه هادی مانند سیلیکون یا ژرمانیوم برای مدارهای الکترونیکی استفاده مي شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.