تاور کرین

سرویس و نگهداری تاورکرین

سرویس و نگهداری تاورکرین

سرویس و نگهداری تاورکرین

در جوامع مدرن امروزی تاوركرين جزء جدايی ناپذير در صنعت ساختمان سازی به شمار می آيد. تاور کرین ها جرتقيل هاي سنگين وزن و پيشرفته ای هستند كه با بتن به زمين وصل می شوند و ترکیب ایده آلی از ظرفیت و ارتفاع را برای حمل بار و ساخت و ساز ارائه می دهند. بدون اين ماشين آلات سنگين تقريبا كار ساخت و ساز غير ممكن بود.

سرویس و نگهداری تاورکرین به دليل اجزای متنوع و شرايط خاصی كه در سرهم كردن قطعات و برپايی آن بايد به كار رود، از اهميت بالايی برخوردار است و باید توسط نمایندگی و طبق استاندارد های لازم قبل،حين و بعد از استفاده بررسی و چك شوند.

این وسیله غول آسا نسبت به جرتقيل های ديگر، نیاز به روند نگهداری ویژه ای دارد و گاهی اوقات حتي هزينه های تعمیر و نگهداری آن سر به فلك می كشد.

هدف اصلي نگهداری و بازرسی پیشگیرانه در تاوركرين ها به حداکثر رساندن ارزش و چرخه عمر تجهیزات آنها به علاوه ايمنی است. اهميت ايمنی اين وسيله آنقدر بالاست كه ارزش سرمايه گذاری در سرويس و نگهداری آن به مراتب از خود دستگاه بالاتر است .براي آشنايی بيشتر با نحوه سرويس و نگهداری تاوركرين اين مقاله را مطالعه كنيد.

اهميت استفاده از تاوركرين در ساخت و ساز

تاوركرين ها از بزرگترین تجهیزات مورد استفاده در پروژه های ساختمانی هستند كه شرکت های ساختمانی از آنها برای بلند کردن مواد سنگین مانند فولاد ،بتن مشعل های استیلن، موتورها و ژنراتورها استفاده می کنند.

حتما برايتان سوال است كه چطور جرثقیل برج ،با وزنه سنگين و ارتفاع بالايش بدون واژگونی  به طور عمدی ايستاده اند و وزنه های سنگين را به راحتی حمل می كنند. پاسخ ساده است ، ايمنی وكارآمدی قسمت های مونتاژ جرثقيل و پيگيری منظم سرويس و نگهداري آنها حرف اول را در اثربخشی و فعاليت اين سازه های غول پيكر می زند.

سرویس و نگهداری  تاور کرین ها بسته به نوع مونتاژ ،به صورت روزانه، ماهیانه و سالیانه می باشد. هر دستگاه مكانيكی نياز به تعمير و نگهداري دارد،تاوركرين ها نيز از اين قاعده مستثنی نيستند و اغلب حوادث و اتفاقات ناگوار بيشتر به دليل عدم توجه به نکات ایمنی هنگام مونتاژ ،بی تجربه بودن اپراتورها و عدم تعمیرات درست و به موقع اتفاق می افتد.

براي تعمیر و نگهداری جرثقیل برج و جلوگيري از صرف هزينه های جبران ناپذير مي توانيد از تکنسین های باتجربه در اين حوزه كمك بگيريد.وجود تکنسین های آموزش دیده در نگهداری و پیشگیری از صدمات جبران ناپذير ضروری است.

ناگفته نماند،كار با تاوركرين قلق خاص خود را دارد و بايد نكاتی در مورد آن رعايت شود.به عنوان نمونه نظارت بر آب و هوا در فعاليت هاي ساختمانی و به ویژه هنگامی که از جرثقیل های برج استفاده می شود خيلي مهم است.باد شدید اغلب باعث فروپاشی جرتقيل می شود. مدیران پروژه باید پیش بینی آب و هوا را به طور مداوم بررسی کنند و از كار با جرثقيل با آب و هوای نامناسب اجتناب کنند.هر تاوركرين بسته به مدل و سازنده اش تفاوت هایی وجود دارد اما همه آنها مشخصات كلي مشابه ای دارند از قبيل:

  • حداکثر ارتفاع بدون پشتیبانی:اغلب تاوركرين ها داراي 80 متر و در صورتي كه به ساختمان متصل شوند حتي بلند تر نيز می شوند.
  • حداکثر دسترسی: 70 متر
  • حداکثر قدرت بلند کردن: 19.8 تن یا 18 تن متریک
  • وزنه های قابل حمل: 20 تن یا 16.3 تن متریک
  • توجه داشته باشید که حداکثر بار 18 تن متریک است ، اما هنگامی که بار در انتهای تیر قرار می گیرد ، جرثقیل نمی تواند وزن زیادی را بلند کند.

نحوه سرویس و نگهداری تاورکرین

برای اطمینان از استفاده ایمن و اقتصادی از تاوركرين و افزایش عمر مفید آن ، باید کارهای تعمیر و نگهداری آن به خوبی انجام شود.

نحوه سرویس و نگهداری تاورکرین :

  • هميشه دستگاه های جرثقيل را تمیز کنید.
  • میزان روغن و سوخت گیری به موقع جرثقيل را بررسی کنید.
  • توجه داشته باشید که سیم های شل ، شکسته و فرسوده را بررسی کنید.
  • بررسي روزانه عملكرد ترمزها
  • حتما توجه داشته باشيد،تمام قسمت های ايمنی دستگاه بررسی شود.
  • اتصالات پیچ و مهره ها ، به ویژه پیچ های اتصال دهنده جرثقيل بايد به صورت استاندارد بعد از هر بار استفاده، دوباره سفت و بررسی شوند.
  • تمام قسمت هاي سر طناب ، گیره و غیره ، باید محکم نصب شوند.
  • طناب ، قرقره ، قلاب و سایر اسقاط ها باید روزانه بازرسی شوند.
  • باید توجه ویژه ای به رنگ آميزي اجزای فلزی جرثقيل داشته باشيد. مخصوصاً در نوار مورب رنگ 45 درجه که خطرناک ترین قسمت تاوركرين است و در صورت از بين رفتن آن باید فوراً شناسایی و رفع شود.
  • تمام قسمتهای برج از جمله اتصال بخش پایه و قسمت تجهيزات بايد هتفگی بررسی شوند.
  • سوئیچ ها و دکمه ها نباید خراب شوند ،همچنين در صورت زنگ زدگی یا خرابی قطعات باید تعویض شوند.
  • سوئیچ الکتریکی و عایق برد سوئیچ نباید کمتر از 0.5MΩ باشد.
  • آزمایش ترک خوردگی ها
  • آزمایش ذرات مغناطیسی در حين نصب جرثقيل
  • قبل از هر بار استفاده از دستگاه باید جوش بین نوار و اتصالات انتهایی را با NDT تست کنید
  • در صورت تشخیص ترک خوردگی ، پیچ و مهره باید دور انداخته و با پیچ و مهره جدید جایگزین شود.
  • بررسی قطعات ارتفاعي دستگاه از جمله کله قندی، گردون، فلش دستگاه و قسمت های کنترفلش دستگاه
  • مواردی مانند ضربه ، جابجایی و افتادگی باعث تاب برداشتن و کشتن این قطعات میشوند که در این صورت باید یا به طور اساسی تعمیر شوند یا اینکه تعویض شوند.
  • استفاده از تعمیر کاران و نصابان حرفه ای در زمینه نصب تاور کرین میتوانند و تشخيص قطعات خراب از اصل و فابریک
  • تعمير قسمت های الکتریکی دستگاه شامل الکتروموتور، قلاب، گردون، شاریوت، قسمت های داخل گردون، تابلوها، بلوک ها، گردون ها، بردها توسط برقكاران باتجربه.
  • نحوه اجرای فوندانسیون جهت نصب صحیح پایه تثبیت
  • ثبت عملکرد روزانه و دریافت گواهی سلامت دوره ای
  • هشدار درخصوص خطرات موجود و خرابی هر قسمت از دستگاه
  • بازرسی فنی متعدد سیستم ترمز ، لنگرگاه ها ، قلاب و سیستم هیدرولیک
  • بازرسی و رسیدگی به گریسکاری ،روغن ریزی ، رگلاژ سیم بکسل و کابل ها
  • بازرسی قطعات ارتفاعی و نحوه افزایش ارتفاع
  • بازرسی کمربند ها بر اساس استاندارد ASME B30.3
  • بررسی کابین وزنه های تعادل

 

انواع خدمات سرويس و نگهداری تاوركرين  

سرویس و نگهداری تاورکرین به روش پیشگیرانه : با برنامه ریزی تعمیرات به موقع جرثقیل مي توان زمان خرابی تجهیزات را به حداقل رساند. بنابراين بهتر است ، برنامه اي متناسب با نیازها و برنامه نگهداری جرثقيل تعيين كنيد. همچنين باید در حین نگهداری اقدامات کنترل ریسک انجام شود.

خدمات بازرسی :بازرسی تاوركرين ها بايد با در نظر گرفتن آزمایش بار ، آزمایش طناب کشی و سایر خدمات ايمني جرثقیل بايد روزانه،هفتگي و ماهانه طبق دستورالعمل سازنده جرثقیل بازرسی شوند. پس از اتمام بازرسی باید گزارش کتبی تهیه شود. در صورت تعویض قطعات در نتیجه بازرسی بايد بلافاصله تعويض شوند.اگر جرثقیل آسیب دیده باشد و خطری برای سلامتی و ایمنی داشته باشد ، بايد بلافاصله از سرویس خارج شده و از کارکردن با آن جلوگیری شود.

بازرسی و تعمیرات دوره ای تاوركرين ها

حتما اين جمله معروف را به خاطر داريد كه پيشگيری بهتر از درمان است. رعايت مسائل ايمنی قبل از بروز خطرات از طریق برنامه های پیشگیرانه تعمیر و نگهداری جرثقیل انجام شود.همچنين بازرسی های دوره ای قبل از رسیدن به نقطه بحرانی و حوداث آفرين بايد شناسایی و برطرف شود.

اولين قدم در ايمنی تاوركرين بررسی مسائل مربوط به برق جرثقيل و گرفتن مجوز الکتریکی است. همچنين،با بازرسی های سه ماهه و سالانه جرثقيل می توانيد تمام جوانب نیازهای نگهداری و سرویس تاوركرين خود را بررسی كنيد. يكي از مزيت هاي مهم تعمير و نگهداری تاوكرين ،اينكه با به حداقل رساندن زمان خرابی آن می توانيد در وقت و هزینه خود صرفه جویی كنيد.

مهندسان و پيمانكاران پروژه هاي ساختمانی در صورت اجاره يا خريد تاوركرين از هر شركتي خدمات مربوط به نصب دستگاه ، تامین و فروش قطعات ، حمل و نقل دستگاه و تعمیرات آن را نيز با ضمانت دريافت كنند پس توصيه مي شود اگر قصد خريد تاوركرين داريد،حتما از شركت های معتبر خريداری كنيد.

سرویس و نگهداری تاورکرین بطور روزانه

هر جرثقیل باید روزانه مورد بازرسی قرار گیرد و وضعیت سلامت آن ثبت شود ، این کار باید با استفاده از یک چک لیست انجام شود. دلیل این امر این که همه بازرسی ها را را بايد به طور مداوم و موثر انجام داد و خرابی ها را در صورت وقوع شناسايی و هرگونه مشکل را قبل از نیاز به تعمیر فوری رفع كرد .

با بازرسي های روزانه ، خطر تعمیرات فوری جرثقیل کاهش می يابد ، که می تواند در وقت و هزینه شما صرفه جویی کند. همچنين بازرسی های روزانه به طور قابل توجهی زمان خرابی را کاهش می دهد و در صورت شناسایی مشکل ، هرگونه افت بعدی در بهره وری را كاهش مي دهد.

دوره نگهداری ماهانه

هر تاوركرين بايد به صورت ماهانه توسط تكنيسن هاي مجرب  صفر تا صد دستگاه بررسي و چك شود.معمولا قطعات تاوركرين بسيار حساس هستند و همه بخش های تاور مانند اتصالات، سکن ها، پیچ و مهرها، گردون، گیرس کاری، گردون، قطع کن ها و كل دستگاه بايد مجدد بررسي شود.

دوره نگهداری سالانه

جرثقیل ها باید هر دوازده ماه یکبار توسط یک فرد با صلاحیت کامل بازرسی شوند تا از سلامت تجهیزات شما با مقررات LOLER اطمینان حاصل شود.

اگر حجم كاری استفاده از جرثقيل خيلی كم است و دستگاه نو و تازه كار می باشد میتوان هر ده سال یکبار بررسی شوند اما بازرسي های روزانه از قبيل بررسي سيم ها و مونتاژ مجدد بايد بررسی شوند. با انجام این سرویس از خرابی این قطعات و همچنین آسیب و صدماتی که در هنگام ریزش بارها از تاورکرین ایجاد می شود ، جلوگیری می شود.

تعمیرات اساسی 10 ساله

هر ده سال ، جرثقیل نیاز به تعمیرات اساسی دارد،مگر اینکه جرثقیل به خوبی نگهداری نشده باشد ، یا معیوب باشد. در این حالت ،به تعمیرات اساسی بيشتری نياز دارد.

تعمیرات اساسی با بازرسی کامل و به دنبال آن جداسازی اولیه به منظور تعیین وضعیت فعلی جرثقیل و شناسایی هرگونه مشکل احتمالی که می تواند جرثقیل را غیر قابل تعمیر کند ، مانند یک قاب ترک خورده یا خمیده ، آغاز می شود. پس از آن جرثقیل مجدداً مونتاژ و آزمایش می شود تا اطمینان حاصل شود که از عملکرد کامل برخوردار است.تعمیرات اساسی باید توسط یک متخصص مجرب انجام شود تا در وقت و تلاش شما صرفه جویی شود.

 

چرا به خدمات مکرر جرثقیل نیاز دارم؟

دلیل اصلی اینکه چرا به خدمات سرويس و نگهداری تاوركرين نياز داريم اينكه تعمير یک تعهد قانونی است  ومستلزم آن است که تمام کاربران و صاحبان هر نوع تجهیزات بالابری برای جلوگيری از خطرات احتمالی خدمات بررسی و نگهداری را لازم بدانند. علاوه بر ایمنی ، میزان خرابی جرثقیل به حداقل می رسد ، که این امر منجر به بهره وری آن می شود. همچنین بازرسی های غیر رسمی دیگری نیز وجود دارد که می توانید به صورت اختیاری و به طور منظم انجام دهید این موارد علاوه بر الزامات قانونی مي تواند به شما در جلوگیری از تعمیرات پرهزینه و غیرمنتظره کمک كند و بهره وری تجهیزات را افزايش يابد.

 

عوامل طول عمر سرویس و نگهداری تاورکرین

هر جرثقیل طول عمر متفاوتی دارد ،معمولا طول عمر تاورها کاملاً بستگی به این دارد که آنها چند بار مورد استفاده قرار گرفته اند ، برای چه چیزی مورد استفاده قرار می گیرد و چگونه نگهداری می شوند. هنگامی که از جرثقیل به طور منظم استفاده می شود ، به طور طبیعی در معرض خرابی بيشتری قرار می گیرد و حتی اگر از آن در شرایط شدید استفاده می شود ، احتمال آسیب بیشتر وجود دارد ، به این معنی که سرویس های مکرر مورد نیاز است. این شرایط عبارتند از:

رطوبت : رطوبت قسمت های جرثقیل را خورده یا منجر به نفوذ رطوبت به ان مي شود.

آب و هوا : آب و هوای شدید مانند باران ، باد و یخ زدگی می تواند عمر جرثقیل یا اجزای آن را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد.

مواد شیمیایی : محیط های شیمیایی به دلیل گازهای خورنده و بخار ناشی از فرایندهای شیمیایی ، مانند گالوانیزه ،نيز تأثیر قابل توجهی بر جرثقیل می گذارد.

 

خلاصه

مقررات اجرایی بهداشت و ایمنی ( HSE) بیان می کند که خدمات جرثقیل باید به طور منظم انجام شود ، از بازرسی اولیه قبل از استفاده از جرثقیل گرفته تا بازرسی مکرر و دوره ای در طول چرخه عمر آن. سرویس و نگهداری پیشگیرانه یک جایگزین مقرون به صرفه برای تعمیرات تاوركرين است زیرا مشكلات جزئی را قبل از تبدیل شدن به یک مسئله بزرگ شناسایی می شود كه علاوه بر کاهش خطر خرابی جرثقیل ، می توانید زمان خرابی و هزینه ناشی از حوادث را به حداقل برساند و در نتیجه بهره وری کلی تجهیزات افزايش می يابد.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.