تاور کرین

سقوط تاور کرین

سقوط تاور کرین

سقوط تاور کرین

تاور کرین یا همان جرثقیل های ساختمانی در سال های اخیر بسیار مورد استقبال سازندگان ساختمانها و برج ها قرار گرفته است . به همین خاطر کمتر پروژه ای را می توانید پیدا کنید که بر روی آن یکی از این غول های آهنی نصب نگردیده باشد .

این تاور کرین ها به صورت مداوم با بارهای سنگین و حجیم از قبیل مصالح و میل گرد یا چیزهای دیگر بر روی رهگذران و کوچه و ساختمانها و یا معابر در حال چرخیدن و باربرداری می باشند .

و از آنجاییکه که بسیاری از پروژه های پایتخت در مراکز شلوغ و پرتردد شهر می باشد لذا همواره خطر سقوط این جرثقیل ها می تواند بسیار رعب انگیز و حادثه ساز باشد .

….و اما دلیل اصلی سقوط تاور کرین ها چیست ؟

سقوط تاور کرین ها شامل دو دلیل اصلی ساختاری (فیزیکی)  و دیگری انسانی می باشد .

دلایل ساختاری شامل مستهلک و فرسوده بودن دستگاهها ، خرابی دستگاهها ، عدم استفاده از قطعات فابریک ، شرایط بدی آب و هوا از این قبیل دلایل می باشد .

اما دلیل دوم یعنی دلیل انسانی شامل : عدم آموزش اپراتور ، خطاهای اپراتوری ، عدم توجه به توصیه های شرکت های سازنده تاور کرین ، مونتاژ ناصحیح تاور کرین ، عدم رعایت ایمنی تجهیزات باربردااری ، استفاده از تعمیرکاران نابلد از جمله موارد انسانی به شمار می رود

فرسودگی تاور کرین ها

یکی از مهمترین عواملی که در سال های اخیر باعث سقوط این جرثقیل ها بوده است فرسودگی بیش از حد این تاور کرین ها می باشد . متاسفانه ما اکنون در کشور در حال استفاده از جرثقیل های با بیش از 40 سال عمر کاری هستیم .در حالی که باید این دستگاهها از گردونه فعالیت کاری خارج شوند . اما ظاهرا اراده ای در حال حاضر برای این امر وجود ندارد .

عدم استفاده از تعمیرکاراران مجرب تاور کرین

متاسفانه در سال های اخیر کارفرمایان این دستگاهها بدون در نظر گرفتن تخصص تعمیرکاران ، بیشتر توجه خود را بر روی قیمت ارزان خدمات تعمیرکاران معطوف کرده اند . و این عدم توجه به تخصص باعث ایجاد مشکلاتی در این حوزه گردیده است .

از طرفی نیز بسیاری از تعمیرکاران تاور کرین به خاطر این که هزینه خدماتشان ارزان جلوه نماید از انجام برخی از تعمیرات اساسی این دستگاهها چشم پوشی می کنند . و از گفتن عیوب پرهزینه این جرثقیل ها خودداری مینمایند و متاسفانه این موارد در بلند مدت باعث ایجاد صدمات و خطرات انسانی و مالی فراوانی شده است . به عنوان مثال در مواردی دیده شده است که بعضی از مونتاژکاران بعد از دمونتاژ تاور کرین معایبی از قبیل آسیب دیدگی شدید بوم یا فلش تاورکرین را مشاهده نموده اند ولی به خاطر عدم گزارش به موقع مشکل و نصب مجدد به همان شکل قبلی باعث سقوط دستگاه از همان نقطه شده اند .

راههای پیشگیری چیست ؟

در این مورد باید اذعان کرد که سازمانهای متولی این امر از جمله شهرداری ها ، سازمان ملی استاندارد ، وزارت صمت و سازمانهای مرتبط باید جهت جلوگیری از حوادث بیشتر به چند نکته توجه نمایند .

1- خارج ساختن تاور کرین های با بیش از 30 سال عمر کاری

2- بازرسی های چندین مرحله ای و مداوم در مراحل مختلف کاری این دستگاهها

3- عدم مجوز ورود دستگاههای با سال ساخت بیش از 20 سال

4- نظارت بیشتر و دقیق تر بر مراحل نصب و مونتاژ و راه اندازی این دستگاهها

5- توجه ویژه به بحث آموزش افراد مرتبط با جرثقیل ها

6- اعطای تسهیلات به کارفرمایان جهت خرید دستگاههای به روز و جدید

و موارد دیگری از این قبیل که می تواند در راستای جلوگیری از حوادث و سقوط تاور کرین ها کارامد و راهگشا باشد . به امید روزی که شاهد این حوادث تلخ و ناگوار نباشیم .

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.