سرتیفیکیت

علایم اپراتوری و ریگری

علایم اپراتوری و ریگری

علایم اپراتوری و ریگری

جرثقیل ها موثرترين ابزار برای جابجایی بارهای سنگین در محل ساخت و سازها هستند و استفاده مناسب از آنها بخش مهمی از ايمني ساختمان ها محسوب می شود. براي هدايت اين سازه های سنگين بايد هدايت اولیه و دستی آنها را ياد گرفت که این کار جز با یادگیری علایم اپراتوری و ریگری ممکن نیست ، یک فرد كاربلد می تواند اپراتور جرثقیل را جهت بالا بردن و پایین آوردن و حرکت بار در مواقع ضروری راهنمایی کند. ريگر یکی از اصطلاحاتی است که در حرفه های متعدد و نه چندان مرتبط ، از ساخت و ساز گرفته تا قایقرانی استفاده می شود.به عنوان نمونه، در ساخت و ساز ريگر در بستن ، توازن ، دستکاری و جابجایی بارهای سنگین متخصص است. در صنعت ساختمان سازی به تخصص و آموزش کاملاً متفاوتی نسبت به دیگری نیاز داشته باشد.

اداره ایمنی و بهداشت شغلی ایجاب می کند هر فردی که به عنوان ريگر تعیین می شود باید دارای شرایط خاصی باشد و توسط یک فرد واجد شرایط ارزیابی شود.این مقررات مربوط به ريگرها باعث ايمني بيشتر جرثقیل می شود و طبق آمار ، اغلب مرگ و میر ناشی از جرثقیل  در سال 2017 به کمترین میزان ثبت رسیده است .

در اين مقاله ما راهنمای كاملی از علایم اپراتوری و ریگریجرثقیل ارائه كرده ايم، که مخصوص  جرثقیل های برج است . زيرا كه ريگری بخش مهمی از کارکرد جرثقيل است ،كه در بزرگترین جرثقیل های جهان نیز به كار گرفته می شود .

 چرا ريگری جرثقيل مهم است؟

ریگر به فردی گفته می‌شود که آموزش های لازم درباره ی حمل و جابجایی ایمن بار و بالابری را دريافت كرده باشد و به عنوان كمك اپراتور هماهنگی های لازم جهت جابه جايی بار و تجهیزات را داشته باشد . ماهیت کار ریگری ایجاب می‌کند که داراي روحیه كار تيمی داشته باشد . اگر ريگرها نباشند در عمليات ساخت و ساز بارها شاهد حوادث خطرناکی مانند مرگ و آسیب های شدید جانی و مالی خواهيم بود.اهميت آموزش مناسب ريگرها به حدی كه شرکت های بزرگ ، اهميت زيادی به آموزش ريگرها مي دهند و برنامه های جداگانه ای برای تعليم آنها دارند.

از هر اپراتور جرثقیل بپرسید ، آنها به شما می گویند که یکی از عوامل اصلی موفقیت پروژه هماهنگی است.استفاده از سیگنال های دستی جرثقیل در حین كار نه تنها برای ایمنی بسیار مهم است ، بلکه باعث می شود پروژه بدون مشکل و طبق برنامه پیش برود. از آنجا كه مکانهای ساختمانی بسیار شلوغ هستند ، اپراتورها بايد با استفاده از روش های ساده موثر به وسيله سیگنال های دستی جرثقیل  هدايت شوند.

این تکنیک قدیمی توسط اپراتورهای جرثقیل در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و به آنها کمک می کند تا بدون حتی يك كلمه ، به طور دقیق راهنمایی شوند.سیگنال های دست ريگر یک راه حل ساده برای مسائل ارتباطی اپراتورهای جرثقيل مي باشد.

اگرچه می توان از صدا برای ارسال پیام استفاده کرد ، اما به دليل اينكه سر و صدای زیادی از فعالیت های حفاری و ساختمان سازی ایجاد می شود ،انتقال دستورالعمل ها به روش دقیق و کارآمد دشوار است. همچنین مواردی وجود دارد که دید اپراتور تا حدی مسدود می شود،در این شرایط اپراتور و کارگران اطراف آن در معرض خطر جدی آسیب قرار مي گيرند.سیگنال های دست ريگر به اپراتور کمک می کند تا از خطرات احتمالی جلوگیری کرده و اقدامات را به موقع و ایمن انجام دهد.

چرا نياز به افراد ريگر است؟

جرثقیل ها دارای قابلیت های باورنکردنی هستند ، اما در صورت عملکرد نادرست ، خطرات قابل توجهی را برای کارگران ساختمانی در محل و در برخی موارد برای عموم افراد محل پروژه ایجاد می كنند.

فرد ريگر به عنوان چشم و گوش اپراتور جرثقیل ، فرد ريگری مسئولیت های زیادی برعهده دارد. قبل از اینکه شخصی بتواند عملکرد جرثقیل را هدایت کند ، ابتدا باید آموزش رسمی را بگذراند و مدارک لازم را برای ريگری داشته باشند. فرد ريگر با انواع مختلف جرثقیل ها ، نحوه عملکرد هر جرثقیل و هرگونه سیگنال دستی مخصوص تجهیزات آن آشنا است. شخص ريگر همچنین مسئول جلوگیری از صدمات و تصادفات جرثقيل در حد توان خود است ، این امر با پیروی از روش دقیق در حین کار با جرثقیل انجام می شود ، به عنوان مثال ایستادن در دید واضح از اپراتور جرثقیل و اطمینان از پاک شدن منطقه عملیاتی از افراد یا اجسام خطرناک است.

ایمنی نگرانی شماره یک اپراتورهای جرثقیل است ، افرادی که علائم ريگري جرثقیل را انجام می دهند بايد در نقطه ای مناسب بايستند که به آنها امکان دهد ناحیه بار را از منظری مشاهده کنند که برای اپراتور جرثقیل قابل مشاهده نیست. فرد ريگر می تواند تأیید کند که آیا حركت جرثقيل بی خطر است یا خير و در صورت مشاهده خطر احتمالی ،بايد علامت توقف دهد.علامت های ريگری جرثقیل به عنوان یک روش قابل اعتماد و جهانی برای بهبود ایمنی در حین کار و جلوگیری از حوادث ابداع شده است.

علایم اپراتوری و ریگری چيست؟

فرد ريگر مسئول جابجایی تجهیزات ، ماشین آلات و موادی است که نمی توان آنها را از طریق روشهای معمولی جابجا کرد.هدف اصلی فرد ريگر اينكه با استفاده از علائم يا علامت های بي صدا در محل ساخت و ساز است بدون این که به محصول ، اموال یا اشخاص آسیب برسد.همچنین به عنوان كمك اپراتور نظارت و تفویض كامل وظایف حمل و نقل را به عهده دارد .

همچنين مسئولیت برچیدن ماشین آلات و اطمینان از نگهداري مناسب آنها به منظور ایمن سازی در زمينه حمل و نقل را بر عهده دارند.آنها همچنین بايد نظارت كاملی بر تجهیزات و نصب ابزارهای تقلبی مانند قرقره ، تیر ، پیچ و مهره ، گیره و غیره داشته باشند تا ايمنی كار حفظ شود.

برخی از الزامات شغلی ريگری شامل آمادگی جسمانی ، تجربه رانندگی تجاری ، آگاهی از مقدار فضاي فيزيكی ، مهارت های ارتباطی و کار گروهی و توانایی رعایت قوانین ایمنی و اقدامات احتیاطی است.

  • اپراتور جرثقیل همیشه باید بارها را با توجه به کد سیگنالهای دستی ريگر توجه کند.
  • بودن در دید واضح اپراتور جرثقیل و شناختن علایم اپراتوری و ریگری
  • دید واضحی از بار و تجهیزات داشته باشید.
  • افراد را خارج از منطقه عملیاتی جرثقیل نگه دارد.
  • نصب جرثقیل و تنظیم ارتفاع آن
  • بلند کردن ، قرار دادن و پیچاندن اجزا برای ایجاد داربست
  • اتصال تجهیزات اسلینگ به بار برای بلند کردن
  • پیروی از روشهای بهداشت و ایمنی شغلی (OHS) در محل کار
  • نصب و راه اندازی کابل ، طناب ، قرقره ، وینچ و سایر وسایل بالابر
  • بازرسی ، نگهداری و تعمیر تجهیزات.
  • نصب فولاد سازه بر روی ساختمان در حال ساخت
  • برآورد اندازه و وزن اجسامی که باید جابجا شوند و تصمیم گیری در مورد تجهیزات مناسب مورد استفاده.

لیستي از علامت های اپراتوری و ریگری

توقف اضطراری : یک فرد سیگنال با کشیدن هر دو بازوی خود به صورت افقی کف دست ها را به سمت پایین قرارمي دهد و از این حالت دستان خود را به عقب و جلو می چرخاند.

توقف: شخص ريگر یک دست خود را باز کرده و کف دست خود را به سمت پایین می گیرد. سپس شروع به چرخاندن آنها مي كند.

بار بالابر :به منظور بالا بردن بار به سمت بالا ، فرد ريگر دست خود را به صورت عمودی به سمت آسمان دراز می کند و با دست و انگشت اشاره دایره های کوچکی ایجاد می کند.

علائم ایمنی دست جرثقیل: شما باید سرعت باد را به صورت منظم به سرپرست خود در محل گزارش دهید. در جایی که سرعت باد در حال افزایش است این به سایت فرصت های زیادی برای برنامه ریزی تحویل بتن و غیره را می دهد ، قبل از اینکه جرثقیل مجبور شود از سرویس خارج شود.

بالابر: بالا بردن ساعد به طور عمودی و اشاره به بالا  دست را در یک دایره افقی کوچک حرکت دهید.

پایین بر: دو دست را پايين انداخته و با قرار دادن انگشت اشاره به سمت پایین ، دست خود را به صورت دایره های افقی کوچک حرکت دهید.

واگن برقی :جمع كردن انگشتان در كف دست و تكان دادن شست در جهت افقی

قطع شدن آهن ربا: هر دو دست را از هم باز کرده و کف دست ها را رو به بالا قرار دهيد.

پایین بردن قلاب :حرکت دورانی  انگشت اشاره دست راست رو به پایین

بالا بردن قلاب :حرکت دورانی  انگشت اشاره دست راست رو به بالا

استفاده از قلاب اصلی:دست راست بالای سر به شکل مشت و حركت آن در جهت بالا و پایین

پایین بردن بوم و بالا بردن بار:دست راست در راستای افق به صورتی که شصت دست به سمت زمین باشد و چهار انگشت در جهت بالا و پايين حركن كند و حرکت چهار انگشت به سمت کف دست است به معنای بالا بردن بوم و پایین بردن بار است.

پایین و بالا بردن بوم:بالا بردن بوم :دست راست در راستای افق قرار گيرد به صورتی که شصت دست به سمت بالا باشد و شصت دست به سمت زمین باشد به معنای پایین بردن بوم است.

جمع کردن بوم:هر دو دست از آرنج خم شده و در جلوی بدن قرار میگرد کف دست ها به سمت زمین است به معنای جمع کردن بوم است.

گردان یا چرخش :دست راست در راستای افق قرار گيرد به صورتی که کف دست به سمت پایین باشد .

حرکت آرام :دست راست از آرنج خم شده و دست به شکل مشت با حالت دورانی باشد در حالیکه انگشت اشاره جهت بالا را نشان دهد.

اتمام کار:هر دو دست از آرنج خم شده و در یکدیگر قلاب می‌شوند .

حرکت جرثقیل :دست راست از آرنج خم شده و کف دست به سمت جلو و عقب حركت مي كند.

حرکت هر دو چرخ زنجیری :هر دو دست از آرنج خم شده و مشت می‌شوند و هر دو دست حرکت دورانی دارند .

حرکت یک چرخ زنجیری:هر دو دست از آرنج خم شده و دست راست به شکل مشت ثابت به سمت بالا و مشت دست چپ به صورت متحرک از پایین به بالا حركت مي كند.

نكات مهم درباره ريگرها

  • آموزش كار با تجهیزات

ريگر بايد در مورد آموزش تنظیم ، روشهای محاسبه اندازه و وزن بار و همچنین قابلیت های مختلف تجهیزات جرثقيل آگاهي داشته باشد. درک ظرفیت بالابری هر یک از اجزا، از طناب ها و بالابرها تا قلاب ها و تسمه ها ، شما را قادر می سازد تا هيچ خطري جرثقيل را تهديد نكند. ساختن این پازل عالی برای اطمینان از اجرای صحیح هر سازه ای حیاتی است.

  • استفاده ایمن از تجهیزات

کارکردن در ارتفاعات مخصوصا با جرثقيل بسیار خطرناک است و بايد از روش های مناسب برای اطمینان از ایمنی اپراتور جرثقيل و کسانی که در زمین هستند ، استفاده شود. برای اين منظور ريگر بايد تجهیزات را به درستی مونتاژ كند تا هنگام استفاده از آنها یکپارچگی حفظ شود. گام بعدي رعايت اقدامات احتیاطی ایمنی افراد هنگام کار در اطراف سازه است ، آگاهی داشته باشند.

  • درک الزامات بازرسی

فرد ريگر بايد با انجام چکاپ و بازرسي هاي معمول بايد هميشه ميزان وزن بار جرثقيل را بررسی کند،شایع ترین مشکلات عبارتند از: ترک خوردن طناب ، خم شدن یا پیچ خوردن قلاب ها و سایش و پارگی عمومی كه فرد ريگر بايد آنها را تشخیص دهد و قبل از اینکه به تجهیزات آسیب جدی وارد شود آنها را رفع كند.

  • ارتباط موثر

محل های ساخت و ساز مکان های بسیار پر سر و صدا هستند ،ريگر باید بتوانيد با اپراتورهای جرثقیل به خوبي ارتباط برقرار كنيد. تسلط بر این امر به طور قابل توجهی احتمال وقوع بلایای ناشی از سوء تفاهم را کاهش می دهد.

وظایف و مسئولیت های فرد Rigger 

  • هم ترازی ، تسطیح و تنظيم ماشین آلات
  • اتصال بارها برای ارائه پشتیبانی یا آماده سازی آنها برای حرکت با استفاده از ابزارهای دستی و برقی
  • اطمینان از اينكه تجهیزات تقلبي برچیده شوند و پس از استفاده به درستی نگهداري شوند.
  • انجام آزمایشات مربوط به تقلب در تجهیزات به منظور اطمینان از ایمنی و قابلیت اطمینان
  • برقراری ارتباط با کارگرانی که در روند بالابردن و جابجایی بارها مشغول هستند ، تا از ایمنی کارگران و مصالح اطمینان حاصل شود.
  • اطمینان از اينكه تمام کار با خیال راحت تکمیل و پايان يابد.
  • رعایت دقیق مقررات و اقدامات احتیاطی ایمنی
  • نظارت بر روند تخریب ، تمیز کردن و ذخیره سازی هرگونه تجهیزات یا ماشین آلات تقلبی مورد استفاده در جابجایی
  • اطلاع از ظرفيت قلاب هاي جرثقيل
  • انتخاب درست سیم بکسل ها زنجیرها و هر نوع وسایل باربندی مورد نیاز متناسب با وزن بار
  • طریقه صحیح بستن بارهای مختلف و قلاب زنی
  • انجام به موقع علائم ارتباطی با اپراتور
  • درست بستن بارها طوري كه حين حركت جا به جا نشوند
  • جلوگیری از به هم خوردن تعادل بار
  • دور كردن افراد از محل حمل قبل از علامت دادن به اپراتور
  • پس از نصب وسايل بارگيري دادن علامت توقف به اپراتور براي بررسي ترمزها
  • باربندي تمام بارها حداقل با دو سيم
  • دانستن محل دسته برق جرثقیل ها
  • ايستادن در در محلي در دید اپراتور جرثقیل و دانستن علایم اپراتوری و ریگری

مهارت ها و توانايي هايی كه فرد ريگر بايد داشته باشد؟

آمادگی جسمانی: فرد ريگر باید از توانایی فیزیکی برای حمل بارهای سنگین به راحتی برخوردار باشد.

تجربه رانندگی: در برخی موارد اغلب کارفرمایان برای رانندگی کامیون هایی که مواد و ماشین آلات سنگین را حمل می کنند ،از يگرها كمك مي گيرند بنابراين فرد بايد دارای گواهینامه رانندگی تجاری باشد.

مهارتهای ارتباطی و کار گروهی : ريگر بايد با افراد مختلف در محل ساخت و ساز كار كنند ، همچنین باید به طور واضح و موثر ارتباط برقرار کنند تا اطمینان حاصل شود که همه چیز بدون مشکل اجرا شود.

آگاهی از فضا : اين مهارت دستگاه را قادر می سازد تا مواد حجیم و نامناسب را به طور مناسب در فضاهای باريك و كوچك جابجا کند.

الزامات ایمنی: چیدمان حرفه ای كار بسیار خطرناکي است و فرد ريگر باید به ایمنی توجه ویژه و خاصی داشته باشد.

مهارت هاي ديگر: فرد ريگر بايد آموزش تخصصی هاي تخصصي در زمينه تشخيص ابزارلات و تجهيزات تقلب از اصل را داشته باشد و علایم اپراتوری و ریگری را بشناسد .

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.