تاور کرین, جرثقیل

علائم ریگری و اپراتوری

علایم ریگری و اپراتوری در تاورکرین

علائم ریگری و اپراتوری

علائم ریگری و اپراتوری

پروسه باربرداری و لیفتینگ در صنایع یکی از مهمترین و حساس ترین کارها به شما می رود . به همین سبب وظایف و عملکرد اپراتورها و ریگرها بسیار مهم و حائز اهمیت است . این اهمیت در صنعت باعث شده است تا برخی از سازمانهای مرتبط با ایمنی باربرداری و تجهیزات سنگین اقدام به تولید یکسری علائم قراردادی و ارتباطی برای ارتباط بین اپراتورها و ریگرها کرده اند . این علائم قراردادی در همه جای دنیا یکسان بوده و لذا شناخت دقیق این علائم و قرارداد ها برای اپراتورها و ریگرها ضروری و واجب خواهد بود .

 

وظایف ریگرها

همانگونه که اپراتورهای تاور کرین یا جرثقیل ها وظایفی در قبال کار خود دارند ، ریگرها نیز وظایفی دارند که باید به نحو احسن انها را بیاموزند و ودر انجام این امور بسیار دقت و حساسیت به خرج دهند . در ذیل این مطلب به اجمال به این وظایف اشاراتی خواهیم نمود .

  • یکی از وظایف ریگر تاور کرین یا جرثقیل بازدید و بررسی روزانه تجهیزات باربرداری از قیبل زنجیرها ، تسمه ها ، شگل ها ، اسلینگ ها و غیره می باشد . ریگر موظف است در ابتدای شروع هر شیفت کاری قبل از شروی به باربرداری از صحت و سلامت این تجهیزات اطمینان حاصل نماید .در غیر این صورت ممکن است در اثر اهمال کاری خسارات جبران ناپذیری به افراد و یا تجهیزات وارد گردد که مسئولیت مستقیم این حوادث به عهده ریگر خواهد بود .
  • از دیگر وظایف ریگر شناخت کافی از تجهیزات باربرداری از قبیل تناز تجهیزات ، نحوه بستن بارها و هدایت دقیق بارها تا رسیدن به محل مورد نظر بار و همچنین شناخت دقیق از تجهیزات ارتباطی با اپراتور ازقبیل بیسیم و غیره و نحوه شارژ و تغییر کدهای لازم از دیگر وظایف و تجارب ریگر محسوب می گردد .
  • از دیگر مواردی که می توان از آن به عنوان وظایف ریگر اشاره نمود شناخت کافی از نوع دستگاهی که ریگری ان دستگاه را بر عهده دارد اشاره نمود . به عنوان مثال اگر ریگر وظیفه ریگری تاور کرین را بر عهده دارد باید از کلیه قسمتهای تاور کرین از جمله نوع تاور کرین ، تناز تاور کرین ، حداکثر ظرفیت باربرداری در نقاط مختلف طول بازو را به طور اجمالی بداند . یا بهتر است بگوئیم که جداول بار برداری تاور کرین را بشناسد و بتواندانها را بخواند . با میکروسویچ ها و محدود کننده های تاور کرین یا جرثقیل اشنایی داشته باشد تا بتواند به عنوان چشم و گوش اپراتور تاور کرین باشد .

 

مزایای شناخت علائم ریگری و اپراتوری

دانستن و شناخت علائم قراردادی ریگری قطعا مزایای زیادی دارد که می توان به تعدادی از انها اشاره نمود

1- در بسیاری از کارگاههای پر ازدحام و شلوغ و پرسر و صدا که ممکن است صدای تجهیزات صوتی به خوبی تشخیص داده نشود علائم ریگری می تواند بسیار کارگشا باشد و امکان اشتباه را تا حد ممکن پایین آورد .

2- در بسیاری از موارد نیز ترکیبی از صوت و علامت می تواند در بهبود انتقال منظور ریگر به اپراتور مفید واقع گردد . به طور مثال زمانی که ریگر هم از طریق بیسیم و هم با علائم ریگری به اپراتور دستورات لازم را ارسال می کند ، اگر در ارسال یکی نقصی وجود داشته باشد قطعا حرکت دوم می تواند مکمل خوبی برای تفهیم اپراتور باشد .

3- سرعت در انتقال مفاهیم به وسیله علائم ریگری بسیار بالاتر خواهد بود

4- شناخت علائم ریگری با توجه به یکسان بودن این علائم در کل دنیا می تواند فرصتهای شغلی بیشتری را در کشورهای دیگر را نیز برای ریگرها و اپراتورها در صورت تمایل به مهاجرت به جاهای دیگر دنیا ایجاد نماید .

 

موارد فوق بخشی از ویزگیهای و مزایای شناخت و استفاده از علائم ریگری در تاور کرین و یا جرثقیل می باشد . اما قطعا مزایای این شناخت بیش از موارد ذکر شده می باشد که شاید ما به انها اشاره ای نکرده ایم .

 

اگر قصد دارید گواهینامه اپراتوری و یا ریگری تاورکرین بگیرید ، حتما جهت مشاوره با کارشناسان کرین یاب در ارتباط باشید .

همواره ما در کنار شما خواهیم بود .

 

بازگشت به لیست

یک نظر در “علائم ریگری و اپراتوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.