آسانسور کارگاهی

مراحل نصب آسانسور کارگاهی

مراحل نصب آسانسور کارگاهی

مراحل نصب آسانسور کارگاهی

بسياري از پروژه هاي ساختماني و تجاري حول جابجایی کالاها و مواد سنگین باري آسان سازي كار ساخت و ساز مي چرخند.به همين دليل،صنعت ساخت و ساز سالهاست كه از آسانسورهاي كارگاهي براي حمل و نقل ایمن و آسان،بهره وری بیشتر،صرفه جویی در زمان،نیروی کار کمتر و ايمني بيشتر استفاده مي كند.اگر در حال ساخت ساختمان بزرگ با طبقات مختلف هستيد،وجود آسانسوركارگاهي بهت آسانسورکارگاهی یک عنصر کلیدی در تمام پروژه هاي ساخت و ساز از جمله خانه ها،آپارتمان ها و تمامي مكان هايي كه در آن زندگي و كار مي كنيم،از قبيل فروشگاه هاي بزرگ و مرکز خرید گرفته تا ایستگاه‌های مترو و فرودگاه‌ها است.با این حال،تنوع زیادی در انواع و سبک آسانسورهای کارگاهی تشخیص بهترین گزینه آن را مشكل ساز مي كند.البته جدا از انتخاب نوع طریق درست مراحل نصب آسانسورکارگاهی بسيار مهم است تا از اشتباهات پرهزینه در آينده جلوگیری شود.

هر ثانیه یک نفر در جایی از دنیا از آسانسورهای کارگاهی استفاده می کند.این وسایل قطعات،حمل مواد و مصالح را برای ساخت ساختمان های چند طبقه فراهم مي كند.با این حال، وجود یک آسانسور حرفه ای نيازمند برنامه ریزی، چیدمان و نصب آن است. زيرا كه نصب نادرست آن اشتباهات پرهزینه اي در پي دارد و بايد اطمینان حاصل شود که فناوری مناسب برای عملكرد درست آن نصب شود.

مراحل نصب آسانسور كارگاهي يكي از ماشين الات پيچيده است كه نصب نادرست منجر به خطاهای پرهزینه می شود.این نوع ماشين الات برای ساخت ساختمان تجاری و خانه ها يكي از الزامات است.به همين دليل در اين مطلب به بررسي مراحل آن مي پردازيم.

 

راهنماي مراحل نصب آسانسور کارگاهی

  • تنظیم و انتخاب مكان مناسب

ابتدا بايد مکانی که می خواهید آسانسور نصب شود،انتخاب شود براي اين منظور بايد موارد زير را بررسي كنيد:

وجود فضای کافی برای  کار ایمن  آسانسور بدون اینکه بر روند کار آن تأثیر بگذارد.

همچنین اطمينان از بررسی فضای خالی کافی برای بارگیری و تخلیه بار

  • اضافه کردن كابين

بايد اطمينان حاصل شود كه كابين در مكان صحیح قرار گرفته باشد طوري كه به آساني و صحيح عمليات جابه جايي انجام گيرد.

  • نصب پایه آسانسور

در اين مرحله بايد پایه درایو آسانسور به درستي نصب و محكم پیچ ​​و جوش داده شود.

  • نصب دروازه ها

دروازه ها و محفظه هاي آسانسور كارگاهي برای جلوگیری از حمل مناسب اجسام و آسیب رساندن به كارگران بايد به درستي نصب و محكم جوش داده شوند.

  • سیم کشی الکتریکی

تمام سیم کشی آسانسور كه باعث بالا و پایین رفتن آن می شود،بايد به درستي نصب و بررسي شود.تا این اطمینان حاصل می شود که آسانسور به راحتی با سوئیچ کار می کند .

  • بررسي مسائل ایمنی

در نظر گرفتن مقررات ایمنی در هنگام نصب آسانسور كارگاهي يكي ديگر از مراحل نصب است كه نبايد ناديده گرفت.مسائل ايمني کاملاً حیاتی است و بايد ميزان آن بعد از نصب تست و مشخص شود.همچنین آسانسور بايد در مواقع اضطراری یا خرابی دارای سیستم هشدار باشند.

  • بررسي ميزان ظرفیت

در نظر گرفتن تعداد افراد و ميزان وزن بار يكي از مراحلي كه قبل نصب آسانسور بايد در نظر گرفته شود، محاسبه ظرفیت برای نصب صحیح آسانسورگارگاهي الزامي مي باشد.

  • محیط

یکی از مهمترین مواردی که در نصب آسانسوركارگاهي باید در نظر گرفت، محیط نصب است.محيط و ميزان تحمل وزن نقش مهمی در نحوه نصب و طراحی کلی آسانسور دارد.

  • برنامه ريزي براي موارد زير

الف) عرض شفت: عرض داخلی شفت همان ابعاد بالابر است که با جهت باز و بسته شدن درهای آسانسور موازی است.

ب) عمق شفت:عمق شفت ابعادی است که درب در جهت عمود باز و بسته مي شود.

ج) عمق گودال: فاصله عمودی بین سطح کف آسانسور و کف گود است.

د) Headroom :فاصله عمودی بین سطوح کف بالاترین طبقه و سطح زیرین دال در بالای شفت است.

ه) اتاق ماشین:فضای داخل ماشین آلات است كه بسته به اندازه موتور از 2000 میلی متر تا 4000 میلی متر متغیر است.

در اين مرحله آماده سازي كف آسانسور انجام مي گيرد كه بايد براساس ظرفیت و میزان عمق آسامسور مشخص شود. ابتدا مطمئن شوید که کف آسانسور به اندازه کافی عمیق و محکم است که بتواند وزن آسانسور را تحمل کند. اکثر سازندگان حداقل بتن از عمق 6 تا 12 اینچ يا حداقل PSI 3000 را توصيه مي كنند. اکثر آسانسورهای کارگاهی بسته به مدل و سازنده متفاوت هستند به همین دلیل باید از دفترچه راهنمای اصلی همراه با آسانسور در مورد مشخصات آن استفاده شود.

  • نصب کابل ها، خطوط

کار بعدی که باید انجام گيرد نصب کابل های ایمنی،خطوط هیدرولیک و سيستم هاي لازمه آسانسور است.بسته به نوع آسانسوركارگاهي که خریداری کرده اید،نصب این موارد همیشه متفاوت خواهد بود.

  • نصب بازوهای آسانسور

اما پر اهميت ترين بخش نصبآسانسور كارگاهي،نصب بازوهای آن است. این مرحله معمولا یک روش بسیار ساده است و بايد بازوهای در موقعیت صحیح نصب و قرارداده شوند.

  • نصب سخت افزارهای کاربردی

در این مرحله کابل های متعادل کننده، قفل های ایمنی و سیستم های هیدرولیک آسانسور بايد نصب شود. کابل ها برای متعادل و متوازن نگه داشتن کابین آسانسور کاربرد دارد و بايد از طریق سیستم قرقره نصب شوند.

  • برقکاری

در انتهای کار یک برقکار واجد شرایط برای نصب برق بايد به محل نصب آسانسور مراجعه كند و بعد از نصب برق مکانیسم های مکانیکی و نحوه کار آسانسور بررسی می شود.

  • بازرسي نهایی

مرحله بعدي در نصب موفقیت آمیز آسانسوركارگاهي بازرسی کامل آن است.همچنين آموزش به کارمندان یا اپراتور براي اطمينان از ايمن سازي و بازرسي ماهانه آن.

 

عواملی که در انتخاب آسانسور باید در نظر گرفته شود:

نصب و برنامه ریزی آسانسوركارگاهي نیاز به تجربه و دانش زیادی دارد كه برای برنامه ریزی و طراحی چیدمان و نصب آسانسور كارگاهي باید سوالات زير را از خود بپرسيد:

چه نوع افراد و موادي در آسانسور حمل مي كند؟

چه نوع محموله و موادي با آسانسور قابل حمل است؟

  • ایمنی

آخرین و پر اهميت ترين مرحله اطمینان از مجهز بودن آسانسور با استانداردهای آتش نشانی و ایمنی است و آسانسور باید مطابق با آخرین استانداردها باشد.

  • بودجه

در این مرحله، براي نصب بايد از برخي تامین‌کنندگان پیشنهاد قیمت بگیرید.این امر به ویژه در صورتی مهم است که بالابر دارای ویژگی های خاصی مانند سر و صدای کم، كارايي بالا و مواد ايمني ديگر باشد.

  • تخمين فضای مورد نیاز

ابعاد آسانسورهاي كارگاهي حول یک سری عوامل طراحی از قبيل ميزان فضاي مورد نياز و ابعاد، سرعت و کمیت،کل مسافتي که باید طی شود و زمان و سرعت حركت آسانسور تعيين مي شود.علاوه بر اين،چندين فاکتور مهم دیگر نظير ایمنی، کیفیت، زیبایی شناسی،ظرفیت در زمان اوج مصرف و نوع ساختمان و پروژه اي که آسانسور در آن نصب می شود بايد بررسي شود.در هنگام برنامه ریزی و نصب آسانسور كارگاهي توجه به فضاي محدوده نصب بسیار مهم است.براي اين منظور لازم است ابعاد بالابر به وضوح مشخص شود. این ابعاد را می توان با تعیین پارامترهای زیر انجام داد:

الف) عرض شفت

ب) عمق شفت

ج) عمق گودال

د) فضای سر

ه) اتاق سر اتاق ماشین

 

مزایای نصب صحيح آسانسور كارگاهي

بالابرها راه حلی درازمدت برای تمام نیازهای شما در بلند کردن وسایل سنگین ارائه می دهند و چندین مزیت را ارائه می دهند.برخی از این موارد عبارتند از:

  • حمل و نقل ایمن، آسان، عمودی کالا
  • بهره وری بیشتر
  • صرفه جویی در زمان
  • نیروی کار کمتر از حمل کالا
  • رفع نیاز به لیفتراک
  • تنها پنج مرحله طول می کشد تا یک تکنسین آموزش دیده آسانسور جدید شما را نصب کند.

آسانسورکارگاهی یکی از مفیدترین وسایلی است که در هر ساخت و سازی به کار می رود.به همین دلیلب باید ایمن و به طور مناسب نصب شود.

 

نتيجه

جدا از تحقیق و انتخاب،مراحل نصب آسانسور کارگاهی بسیار چالش برانگیز است.زیراکه مراحل نصب و محدودیت‌های فنی آن بسی دشوار است و تمام مراحل و نحوه کارکرد صحیح آسانسور،نياز به دسترسی کامل به بازرسی های دوره ای،نحوه کارکرد کارهای ترمز،اندازه عرض،عمق و ارتفاع  و نحوه نصب برق و بسیاری از موارد دیگر دارد.مراحل نصب آسانسور كارگاهي،بايد تمام جنبه های مختلف ذکر شده در اين مقاله رعايت شود،تا سیستم آسانسور كارگاهي بتواند به بهترين حالت ممكن كار كند.

انواع آسانسوركارگاهي به عنوان ستون فقرات پروژه هاي معماري در اندازه ها و طرح های مختلف وجود دارند كه هر كدام ویژگی‌های مشابه و کاربردهاي مختلفي دارند.بالابرها يا آسانسورهاي كارگاهي عمدتاً براساس ابعاد و ظرفیت آنها مشخص می شود.در نتيجه،انتظار مي رود مراحل نصب آسانسور كارگاهي به وسيله متخصصان واجد شرايط نصب شود.

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.