تعمیرات و نگهداری

میکروسویچ تاورکرین

میکروسویچ تاورکرین

میکروسویچ تاورکرین ( limit switch )

تاور کرین ها برای این که بتوانند عملکرد صحیحی از خود به نمایش بگذارند لازم است که به یک سری از تجهیزات ایمنی ومحدود کننده ها مجهز باشند . این محدود کننده ها شامل میکروسویچ ها و لیمیت سویچ ها هستند .

از انجاییکه تاور کرین با حمل قطعات و بارهای سنگین سروکار دارد لذا در مقابل هر عملکرد یک محدود کننده و یا یک میکروسویچ برای کنترل آن عملکرد تعبیه شده است . در صورتی که اجزای مکانیکی یا الکتریکی تاور کرین و یا کاربر خارج از محدوده استاندارد عمل نماید حتما یکی از این میکروسویچ ها وارد عمل شده وتاور کرین را به سمت ایمنی سوق می دهد .

تعریف میکروسویچ

در واقع میکروسویچ یک کلید مکانیکی است که به فشردن و یا کشیده شدن و یا خم شدن آن ، جریان برق و یا قدرت قطع خواهد شد و عملیات کلید زنی اتفاق خواهد افتاد . در صنعت استفاده از میکروسویچ ها بسیار متداول است و به عنوان یک سوپاپ اطمینان و ایمنی عمل خواهد کرد .

و با توجه به این که قیمت میکروسویچ ها در مقایسه با دیگر تجهیزات الکتریکی بسیار منطقی ومقرون به صرفه است ، استفاده و به کار بردن آنها در دستگاههای سنگینی از جمله تاور کرین یا آسانسورهای کارگاهی الزامی است . استفاده از این قطعه می تواند از بسیاری از خطاهای مکانیکی و یا انسانی جلوگیری کند . میکروسویچ های دارای مدل ها واشکال مختلفی هستند والبته نوع عملکرد آنها نیز متفاوت است .

انواع میکروسویچ های تاورکرین

* میکروسویچ قلاب (حد بالا وحد پایین )

جای قرار گرفتن این میکروسویچ معمولا بر روی وینچ تاور کرین می باشد . نسبت دور این میکروسویچ به ویچ نسبت 1به 960 است .یعنی این که اگر وینچ تاور کرین 960 دور بزند میگروسویچ تنها یک دور می زند . و بالاترین نسبت دور میکروسویچ ها در تاور کرین میکروسویچ قلاب است . با توجه به طول زیاد سیم بکسل قلاب وتعداد دورهای زیاد وینچ این میکروسویچ با این نسبت تعبیه شده است . این میکروسویچ ها به دوشکل با پتاسیومتر وبدون پتاسیومتر در بازار وجوددارند .

یکی از وظایف تعمیرکار ، تنظیم کردن صحیح این میکروسویچ است که از برخوردکردن قلاب بر سطح زمین ویا زیر کالسکه شاریوت جلوگیری کند . اگر اپراتور دستگاه در زمان بالابردن و یا پایین آوردن بار به هر دلیلی دچار اشتباه محاسباتی گردد ، این میکروسویچ وارد عمل شده و از بروز خطرات احتمالی جلوگیری خواهد کرد .

* میکروسویچ گردان

جای این میکروسویچ بر روی بدنه گردان تاور کرین است و در تاور کرین های مختلف ممکن است متفاوت باشد . نسبت دوراین میکروسویچ به دور گیربکس گردانتاور کرین 1 به 274 است . اینمیکروسویچ جهت گردش تاور کرین را در نقاط مورد نظر محدود می کند . به طور مثال فرض کنید که تاور کرین شما در پروژه ای نصب شده است که تاور از سمت چپ به ساختمان مجاور و از سمت راست به تاور کرین پروژه همسایه برخورد دارد . لذا این امکان برای شما فراهم است که با تنظیم کردن این میکروسویچ از برخورد با انها جلوگیری نمایید . این میکروسویچ ها با یک عدد چرخ دنده به دنده کنس گردان تاور کرین متصل می گردد . معمولا این میکروسویچها دارای 4 عدد بادامک در ساختمان میکروسویچ دارند که دو عملکرد دارند . اولین عملکرد زمانی است  که تاور کرین به نزدیکی نقطه مورد نظر می رسد و این میکروسویچ سرعت گردان را کاهش می دهد و دومین کار دقیقا درزمان رسیدن به نقطه مورد نظر است که دستگاه کاملا متوقف می شود .

این میکروسویچ هم با دونوع بدون پتاسیومتر و با پتاسیومتر در بازار موجود است .

* میکروسویچ شاریوت

میکروسویچ شاریوت نیز یکی دیگر از محدود کننده های تاور کرین است که بر روی کالسکه شاریوت و روی موتور شاریوت نصب می گردد .

این میکروسویچ یکی از حساس ترین میکروسویچ های تاورکرین به حساب می آید که اگر به شکل درست تنظیم و یا اصلا بر روی تاور کرین نصب نگردد ، ممکن است به سقوط تاور کرین منتهی شود . کار اصلی این میکروسویچ قطع نمودن حرکت شاریوت تاور به دو سمت جلووعقب می باشد . زمانی که شاریوت تاور کرین به انتهای جلویی فلش نزدیک می شود این میکروسویچ وارد عمل می شود و حرکت شاریوت را قطع می کند . این عملکرد در نقطعه عکس نیز عملکرد مشابه دارد یعنی زمانی که شاریوت تاور در مسیر برگشت به سمت عقب در آخرین نقطه باعث قطع شدن حرکت شاریوت می شود . ساختار کلیه میکروسویچ های تاور تقریبا شبیه یکدیگر است .

میکروسویچ تناژ

میکرو سویچ های تناژ و میکروسویچ های تناژ شاریوت معمولا بر روی کله قندی نصب می گردند . این میکروسویچ ها از نوع میکروسویچ فشاری هستند ودر بین دوتیغه فلزی قرارداده شده اند و در یک محفظه فلزی نگهداری می شوند . نحوه عملکرد این میکروسویچ ها به این  شکل است که وقتی یک بار سنگین توسط تاور برداشته می شود ،کله قندی تاور کمی به سمت جلو انحنا پیدا می کند . این انحنا باعث می شود که تیغه ها هم به طبع آن خم شده و کنتاکت میکروسویچ ها به یکدیگر نزدیک و درنهایت کنتاکت عمل کرده و باعث قطع شدن یک عملکرد خواهد شد . جهت رفع این مشکل تنها می توان به سمت ایمنی حرکت کرد یعنی جهت حرکت به هر سمتی که بوده باید به سمت عکس آن عمل کنیم .

حوادث احتمالی عدم استفاده از میکروسویچ در تاورکرین

در مطالب فوق نحوه عملکرد میکروسویچ ها در تاور کرین به طور اجمالی بیان شد . اما در اینجا قرار است به اتفاقاتی که در صورت عدم نصب میکروسویچ ها و یا عدم تنظیم این قطعه اشاراتی داشته باشیم .

عدم نصب و یا تنظیم میکروسویچ قلاب میتواند حادثه آفرین باشد . از آن جهت که اپراتور تاور کرین در زمان بالا آوردن قلاب به هر دلیلی ممکن است لحظه ای دچار اختلال حواس و یا بی دقتی گردد . اگر این میکروسویچ به موقع عمل نکند قلاب به زیر فلش چسبیده و سیم بکسل پاره شده و قلاب وبار هر دوسقوط خواهند کرد . و این شوک ایجاد شده حتی ممکن است باعث چپ شدن تاور کرین گردد .

عملکرد نادرست میکروسویچ شاریوت نیز ممکن است که کالسکه شاریوت را تا انتهای جلویی فلش برده و به نوک فلش بکوبد . از انجاییکه که قطعات جلوی فلش بسیار ضعیف تر از قسمتهای عقبی هستند ، همین شوک ممکن است باعث خم شدن قطعات جلوی فلش شده و سقوط بار وتاور کرین را رقم بزند .

واما عدم تنظیم درست و یا عدم نصب میکروسویچ تناژ هم ناگفته پیداست . اگر این میکروسویچ کار خود را درست انجام ندهد ممکن است به علت عدم دقت ریگر در بستن بار مناسب و همچنین نداشتن آگاهی اپراتور نسبت به وزن بیش از توان تاور کرین ، باعث فشار بیش از حد به اجزای مختلف تاور کرین گردد و حادثه آفرین شود .

خرید میکروسویچ تاورکرین

همانگونه که می دانیم تعداد بسیار زیادی از تاور کرینهای در حال فعالیت در ایران دارای طول عمر زیادی هستند . این تاور کرین ها اصولا بارها و بارها در پروژه های مختلف نصب ودمونتاژ گردیده اند . قطعات این تاور کرین ها نیز به همین شکل بارها باز و بسته شده اند و در اثر این تکرارها ممکن است بخشی از قطعات یا از مدار فعالیت خارج شده باشند و یا مستهلک شده باشند . میکروسویچ ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند . لذا توصیه می شود با توجه به حساس بودن وعملکرد حیاتی این قطعات حتما در زمان نصب تاور کرین از سلامت این میکروسویچ ها اطمینان حاصل کنید . و در صورت مستهلک شدن و یا معیوب بودن این قطعات حتما نسبت به خرید قطعه نو اقدام نمایید .

مجموعه کرین یاب با درک حساس بودن میکروسویچ های تاور کرین ، اقدام به واردات میکروسویچ های نو و با کیفیت کرده است و آمادگی دارد تا این قطعات را با مناسب ترین قیمت در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد . امید است که هیچ وقت شاهد حوادث تاور کرین نباشیم .

نصب ، راه اندازی وتنظیمات میکروسویچ تاورکرین

با توجه به نوضیحاتی که درخصوص حساسیت ولزوم نصب میکروسویچ های تاورکرین داده شد ،لازم است که در جهت ایمنی سازی این دستگاهها اقدامات لازم صورت بگیرد یعنی مدیران پروژه ها ومدیران ایمنی کارگاهها نسبت به نصب و راه اندازی این تجهیزات بر روی دستگاهها وسواس لازم را به خرج دهند . البته لازم به ذکر است که در بسیاری از مواقع نیز این تجهیزات بر روی دستگاهها نصب هستند ، اما به دلیل کم توجهی نصاب ها یا گروههای تعمیر و نگهداری این تجهیزات در مدار کار قرار نمی گیرند و گاها شاهد حوادث نگران کننده ای خواهیم بود .

لوازم یدکی تاورکرین

لوازم یدکی تاور کرین ها به چند شکل در بازار تامین می گردند . بخشی از لوازم یدکی موجود در بازار ازسال های گذشته وارد بازار ایران شده اند و هم اکنون نیز از این لوازم ها استفاده می گردد . بخش دوم لوازم یدکی تاورکرین ها به صورت استوک وارد و یا از استوک کردن تاور کرین هایی که مستهلک می شوند تامین و در بازار عرضه می شود ، واما بخش سوم این لوازم یدکی ها توسط تجار به صورت نو و کارنکرده وارد بازار مصرف می گردد . که البته در سالهای اخیر بخش سوم به سبب نوسانات ارزی بسیار کم شده است . در این بین کرین یاب با شناسایی لوازم یدکی نو این دستگاه ها اقدام به واردات این لوازم یدکی ها کرده است تا دغدغه مصرف کنندگان را برطرف نماید .

واردات لوازم یدکی سفارشی تاورکرین 

با توجه به اینکه بسیاری از تاور کرین های موجود در بازار ایران ، نمایندگی فروش و یاخدمات پس از فروش ندارند ، لذا گاها برخی از کارگاهها و یا پروژه ها به خاطر نبود بعضی از قطعات یدکی تاور کرین ها دچار مشکل و توقف کاری می شوند . این مجموعه توانسته است با ارتباط با سازندگان تاور کرین ها در خارج از ایران این مشکل را برطرف نماید . لذا به کلیه مدیران و مهندسان کارگاه ها توصیه می شود ، در صورتی که تامین برخی از قطعات یدکی تاور کرین در داخل ایران برایتان مقدور نبود ، کافیست با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا نسبت به برطرف نمودن مشکل شما اقدام نمایند .

مجموعه کرین یاب با درک این موضوعات فوق و با تلاش در جهت ایمن سازی تاور کرین ها، آمادگی دارد تا نسبت به نوسازی و فعال سازی این تجهیزات ، به کارگاهها وپروزه های ساختمانی کمک نماید . ما سعی کرده ایم که با تامین تجهیزات نو و بهره گیری از نیروهای مستعد در این زمینه شما را یاری نماییم . کافیست با کارشناسان ما در تماس باشید .

 

 

 

بازگشت به لیست

یک نظر در “میکروسویچ تاورکرین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.