تاور کرین

واردات قطعات تاورکرین

واردات قطعات تاورکرین

واردات قطعات تاورکرین

هر فرد عادی مي تواند جرثقيل های بسياری را در كلان شهرهای بزرگ مشاهده كند. تاوركرين ها ابزاری حياتی برای بلند کردن مواد سنگین مانند فولاد و بتن ، مشعل های استیلن، موتورها و ژنراتورها به منظور ساخت و ساز راخت و ايمن می باشند.چيزی كه اين سازه های عظيم را سرپا و بدون واژگونی نگه داشته و به طور ايمن و كارامد قادر به بلند كردن وزنه های سنگين می كند وجود قطعات با كيفيت در آنها می باشد. با پيشرفت و توسعه ساختارهای شهری نياز به ماشين آلات سنگین مطابق با نياز مشتريان جزء شماره ثابت شركت های ساخت و ساز قرار گرفته است.تنها مشكل پيش روی اين نهادها عدم توليد قطعات مورد نياز در داخل كشور است كه با اقدام به واردات اين مشكل تا حدودی هموار شده است. تامين قطعات هميشه يكی از مهمترين دغدغه پيمانكاران و صاحبان پروژه های بزرگ بوده است،به همين دليل طی چند سال گذشته مقوله واردات قطعات تاورکرین به بحثي داغ تبديل شده است.

واردات تجهیزات قطعات یدکی تاوركرين از آن جهت مهم است كه در صورت هر گونه تحریم یا کمبود كارفرمايان معطل نمانند.ما نيز در این مقاله سعی كرديم شما را با اصول اولیه عملكرد و واردات قطعات تاوركرين بيشتر آشنا ميكنيم.

چگونه يک تاوركرين را بشناسيم ؟

تاورکرین ها رایج ترین ابزارلات در پيشرفت پروژه های ساختمانی،سدسازی و كلا اهداف عمران و آبادی است. اين نوع جرثقيل به دلیل ارتفاع بلندش در ساخت سازه ها،با وظايفی از جمله انتقال و مانور اجسام از مکانی به مکان دیگر مورد استفاده قرار می گيرد. معمولا اپراتور جرثقیل برج مسئول راهنمايی و نحوه حمل و نقل تجهیزات و مصالح می باشد. امروزه تاوركرين جزء جدايی ناپذير صنعت ساخت و ساز است و بدون آن اجسامی از قبيل فولاد ، بتن، ابزارهای بزرگ مانند مشعل ها و ژنراتورهای استیلن و طیف گسترده ای از مصالح ساختمانی قابل جابه جايی نيست.

حتما مي دانيد،اغلب تصادفات جرثقیل ها به دلیل سهل انگاری و يا عدم وجود قطعات مناسب است، در غير اينصورت از صدمات فاجعه بار آنها راه خلاصی نيست. بنابراين چه واردات قطعات تاوركرين و چه ساخت داخلی آنها باید دارای مزیت های رقابتی و باكيفيت در تجهیزات مهندسی باشد كه هم اكنون بسياری از برندهای معروف اقدام به توليد آن در بازار جهانی كرده اند. جرثقیل های برجی به طور کلی از سه قسمت اصلی تشکیل شده اند: پایه، دکل یا برج و واحد چرخان تشكيل می شوند.

پایه: پایه تکیه گاه اصلی جرثقیل است و کل وزن جرثقيل را تحمل می کند.

دکل یا برج: دکل به پایه جرثقيل متصل است و به آن ارتفاع و استحکام لازم را می بخشد.

واحد چرخان: اين قسمت شامل یک چرخ دنده و موتور است که به بالای دکل متصل می شود و به جرثقیل اجازه می دهد تا در امتداد محور خود بچرخد. به نوبه خود، واحد چرخشی از سه بخش تشکیل شده است:

بازوی کاری: یک عنصر افقی که بار را حمل می کند.

بازوی ماشینی: عنصر افقی است که موتور باربر را نگه می دارد و شامل کنترل های الکترونیکی، کابل و وزنه های تعادل بتنی برای حفظ تعادل است.

کابین اپراتور: فضایی است که اپراتور تمام وظایف جرثقیل را در آن انجام می دهد.

يك تاورکرین های معمولی دارای مشخصات زیر است، اما بسته به مدل و سازنده متفاوت هستند:

  • حداکثر ارتفاع بدون پشتیبانی: 265 فوت یا 80 متر.
  • حداکثر حمل بار: 230 فوت یا 70 متر
  • حداکثر قدرت بالابری: 19.8 تن یا 18 تن متریک
  • وزنه های تعادل: 20 تن یا 16.3 متریک تن

اهميت واردات قطعات تاورکرین

یکی از اولین سوالاتی که فردی با ديدن جرثقیل برج به ذهنش می رسد اينكه این سازه ها چطور به صورت عمودی و بدون واژگونی قرار می گیرند.جواب اين سوال اينكه تاوركرين ها به صورت قطعات جداگانه به صاحبان پروژه های ساختمانی تحویل داده می شوند و سپس در محل مونتاژ می شوند. نصاب‌ها بخش قطعات جرثقيل را سرهم و مونتاژ مي كنند، پس از اتمام این مونتاژ و با نصب وزنه های تعادل،جرثقیل مي تواند به لطف ساختار مثلثی خود به حالت قائم بماند. نحوه نصب تاوركرين اهميت وجود قطعات را دو چندان می كند زيرا اگر قطعه ای معيوب و فرسوده باشد كار جرثقيل به درستي صورت نمي پذيرد و همين امر موجب واژگونی و صدمات جبران ناپذيری می شود.

از طرفی اگر مي خواهيد در كوتاه ترين زمان پروژه های خود را به مثمر برسانيد قطعا علاوه بر ابزارالات لازم نياز به قطعات با كيفيت و قیمت مناسب داريد.در كشورمان شركت هاي زيادی در زمينه خريد و فروش جرثقيل برج و قطعات آن با هدف تامین نیاز شركت ها به قطعات باکیفیت و مطابق استانداردهای بین المللی باقیمتی مناسب و منصفانه فعاليت می كنند و با سالها تجربه نقش پررنگی در بازار ایران ایفا کند.پروژه های موفق زيادی به دليل خدمات نصب و راه‌اندازی ،مونتاژ ،تعمير و نگهداری و تامين و واردات قطعات تاورکرین راه اندازي و تكميل شدند. البته نبايد از اين نكته غافل شد كه دليل اكثر اين موفقيت ها وجود قطعات با كيفيت ،اصل و مرغوب وارداتی است كه وارد كشور می شود.طی چند سال گذشته نيز واردات قطعات تاوركرين يكی از مهم ترين خدمات شركت های اين حوزه می باشد كه در بازار ايران نيز نقش پر رنگی پيدا كرده است.

شركت های زيادی در ايران وظيفه واردات قطعات تاوركرين را بر عهده دارند و می توانيد بصورت کاملا سفارشی قطعات موردنیاز خود را از آنها خريداری كنيد. طي چند سال گذشته واردات قطعات تاوركرين رشد چشمگيری داشته و كارفرمايان زيادی با هزینه بسیار کم به قطعات با كيفيت دسترسی داشته اند. اغلب شركت های وارد كننده گارانتی تمامی قطعات و لوازم جانبی تاورکرین را به همراه بیمه نامه حمل و نصب انجام مي دهند كه كار خريد و فروش را آسان تر كرده است. هنگام خريد از شركت های وارد كننده اين نكته را در نظر داشته باشيد كه تمامی ماشین آلات وارد شده به کشور توسط تیم مجرب و باسابقه انجام شود تا در صورت وجود هرگونه نقصی مورد تعمیر و حتی تعويض قرار گیرد.

 

تعمیر و نگهداری و واردات قطعات تاورکرین

احتمالا ديگر تا به الان اين موضوع برايتان روشن شده كه اکثر جرثقیل ها سنگین وزن هستند، اما تاور کرین ها به طور خاص و بيش از حد سنگین می باشند. این سازه های بسیار سنگین نیاز به لنگر و پايه نصب دقیق و قوی دارند كه به خوبی آنها را نگه دارد. برای ایمن نگه داشتن این لنگر، اپراتور جرثقیل باید به خوبی آموزش دیده و با تجربه باشد، زیرا حرکات تند، بارگذاری جانبی و ضربه ای، نوسان سریع و توقف ناگهانی همگی باعث فرسودگی زودرس جرثقیل و قطعات آن می شود.

تعمیر و نگهداری خدمات جرثقیل اغلب به عنوان یک هزینه دردسرساز در نظر گرفته می شود . با اين حال واجب كه از تکنسین های کاملاً آموزش دیده براي شناسایی عیوب و رفع آنها استفاده شود. اين نكته را در نظر داشته باشيد كه جرثقیل های برجی ابزارالات گران قيمتی هستند، اما زمانی که به درستی مورد استفاده قرار گیرند، 50٪ در هزينه های حمل و نقل صرفه جویی می شود.

قطعاتی از تاورکرین که نیاز به نگهداری دارند:

  • تثبیت زاویه برای تاور کرین
  • قاب انکوریج قطعات یدکی تاور کرین با کیفیت بالا
  • پانل کنترل چرخش جرثقیل برج
  • بخش دکل
  • پنل کنترل ترولی
  • پنل کنترل بالابر تاور کرین
  • مکانیزم سفر جرثقیل

واردات قطعات ایمنی تاورکرین

تاوركرين ها به دلیل اندازه بزرگ و برجستگی در زمینه ساخت و ساز مرتباً بايد مورد بررسی قرار گیرند. این بررسی به ویژه پس از تصادفات و حوادث دیگر بيشتر حائز اهميت می شود. بسیاری از خطرات و تصادفات از طريق نقص تجهیزات یا اپراتورهای آموزش نديده اتفاق می افتند.بنابراين يكی از اقدامات ایمنی پیشگیرانه،ملزم كردن پرسنل خدمات جرثقیل برای تشخیص عیوب، آسیب و سایر خطرات احتمالی است.

انواع قطعات ايمنی تاوركرين ها :

سیستم هشدار مزاحم :حفظ ایمنی جرثقیل برای تضمین امنیت عمومی و اجرای روان پروژه های مورد نظر بسیار مهم است. یک سیستم آشکارساز ضد صعود رادیویی دیجیتال برای تکمیل سیستم های مانع فیزیکی موجود در بازار ایجاد شده است.این سیستم بر اساس پلت فرم تله متری بسیار بادوام موتورولا شده است و از دو فانوس مادون قرمز پرقدرت تشکیل شده است که به صورت استراتژیک بر روی برج داخلی جرثقیل نصب شده اند .اگر عاملی مزاحم، چه در داخل و خارج از جرثقيل ايجاد شود، آرایه مادون قرمز به طور خودکار زنگ صوتی را برای سیستم رادیویی روی زمین تنظیم می کند.این رادیو به وضوح در صفحه لمسي جرثقيل قابل مشاهده است و نشان می دهد که کدام قسمت جرثقیل دچار نقض شده است .

سيستم بازدارند: این دستگاه یک عامل امنیتی است که برای جلوگیری از ورود افراد غیرمجاز به جرثقیل طراحی شده است.

سيستم قفل :یک اقدام امنیتی که در اطراف پایه جرثقیل طراحی شده است. قفل شدن خودكار درب های كابين در ارتفاع 3 متری یا 4.5 متری است.

 

واردات قطعات تاورکرین

  • دکل تاور کرین

دكل قطعه ای مشبک فلزی و مربعی شكل است که وظیفه اصلی آن تامین ارتفاع کافی برای تاور کرین است که حمل و نقل جرثقیل را تسهیل می کند. شکل و ابعاد دكل با توجه به ویژگی های وزن و قد تاوركرين متفاوت می باشد.

در قسمت بالایی دکل، چرخ های چرخشی وجود دارد که به جرثقیل یک حرکت افقی 360 درجه می دهد.

  • بازوی جرثقیل برجی

بازوي تاوركرين قطعه ای فلزی و مثلثی شگل است که وظیفه اصلی آن فراهم کردن شعاع یا برد لازم برای جرثقیل می باشد كه به آن جيب نيز می گويند. مانند دکل، معمولاً ساختار مدولار دارد تا حمل و نقل را تسهیل کند.در مونتاژ اين قطعه یک کابل ایمنی وجود دارد که از سقوط بارها جلوگيری مي كند.

  • بازوی ضدجیب

طول بازوی ضدجیب بین 30 تا 35 متر می باشد. در انتهای ضدجیب، وزنه های تعادل قرار می گیرند و به دکل متصل می شوند.بازوی ضد جيب یک پایه مستحکم است که توسط چندین پروفیل فلزی تشکیل شده است و بر روی آنها نوعی راهرو برای تسهیل عبور پرسنل تعبيه شده است.

  • وزنه تعادل

وزنه های تعادل قطعاتی از بتنی پیش ساخته هستند که برای تثبیت وزن در بازوی جرثقیل كاربرد دارند. آنها باید جرثقیل را هم در حالت استراحت و هم در حین کار ثلبت نگه دارند.

  • بالاست جرثقیل برجی

بالاست قطعه ای بتنی است كه در پایه جرثقیل قرار می گيرد و ماموریت آن تثبیت جرثقیل در برابر وزن خود در برابر شرایط نامساعد محیطی و آب و هوايی است.

  • واگن برقی

اين قطعه از طریق برخی خطوط در امتداد بازوی جرثقيل حرکت می کند. این قطعه مانور لازم را در تاور کرین برای تحمل بلند كردن وزن مورد نظر ايجاد ميكند.

  • كابل ها و قلاب

کابل ها و قلاب یکی از ظریف ترین قطعات جرثقیل است كه برای عملکرد مناسب آن بايد به درستی استفاده و نگهداری شود.قبل از راه اندازی جرثقيل حتما به از نحوه سیم پیچی و خرد نشدن آن مطلع شويد.

  • کابین اپراتور

حرکت جرثقیل از کابین اپراتور کنترل می شود. در داخل کابین، صندلی اپراتور با کنترل های جوی استیک، دستگاه های نظارت الکترونیکی و سیستم های ارتباطی وجود دارد. بسیاری از کابین ها دارای کنترل آب و هوا هستند تا محیط کاری راحت و ايمنی را فراهم  کنند.

  • حلقه چرخان

حلقه چرخان حرکت چرخشی (جیب، بازو، کابین و دكل) جرثقيل را هدایت می کند. حلقه چرخان با نیروی محرک چرخ دنده، حركت جرثقيل را كنترل می كند.

  • پیچ و مهره و پین

اتصالات ایمن جزء ضروری هر جرثقیل برجی است. پیچ و مهره ها باید از استحکام کششی بالایی برخوردار باشند و به طور معمول طبق مشخصات سازنده نصب شوند.

  • لنگرهای اتصال

لنگر اتصال، دکل جرثقيل را به یک سازه یا چارچوب محکم می کنند و هنگامی که جرثقیل تحت بار است یا نیروهای باد آن را تكان می دهند، پایدار و ثابت می ماند. تعداد لنگرهای اتصال با در نظر گرفتن عواملی مانند نوع جرثقیل، طول بازو، ارتفاع زیر قلاب و حداکثر سرعت باد محاسبه می‌شود.

ديگر واردات قطعات تاورکرین عبارتند از :

  • چراغ هشدار LED تاوركرين
  • لوازم مکانیکی تاورکرین
  • کمربند تاورکرین
  • پایه تثبیت تاورکرین و ریل تاورکرین
  • موتور گیربکس شاریت تاورکرین ، موتور گیربکس گردان تاورکرین .
  • محافظ های الکتروموتورهای مدارهای قلاب گردان ، انواع ذغال موتورها و کلکتورهای تاورکرین ، انواع اینانسومترهای فرمان،کنترل فاز ، میکروسوئیچها ، موتور شاریوت و گیربکس ، کمر بند مهاری ( آنکاراژ ) ، لنت ترمز ، قرقره ها
  • فروش انواع سکشن ارتفاعی
  • نصب و راه اندازی تاورکرین و بچینگ پلانت ( Batching Plant )
  • سیستم های کنترل دور موتورهای تاور کرین به روش اینورتر ( inverter )
  • استراکچر و خدمات برقی تاورکرین
  • اسکلت فلزی
  • بخش دکل
  • تثبیت زاویه
  • قاب انکوریج
  • سیستم هیدرولیک تلسکوپی تاور کرین
  • قطعات مکانیسم بالابر
  • مکانیزم ترولی
  • مکانیزم چرخشی و قطعات یدکی
  • سیستم ضد برخورد تاور کرین
  • کابل برق تاور کرین
  • سیم طناب
  • کنترلر جوی استیک تاور کرین
  • دیسک ترمز تاور کرین
  • قرقره های جرثقیل برجی
  • چرخ دنده های جرثقیل برج
  • سایر قطعات یدکی
  • کابین اپراتور
  • فرمان های رادیوکنترل بی سیم و انواع لیورهای فرمان فابریک تاورکرین
  • سیستم های کنترل دور موتورهای تاورکرین بروش اینورتر
  • بازوی افقی و وزنه‌های بزرگ بتنی

خلاصه

مجموع واردات قطعات تاورکرین در سال 2016 بالغ بر 64.2 میلیون دلار بوده است.اين رقم نشان مي دهد نياز به تجهيزات تاوركرين تا چه اندازه لازم و مورد نياز است. در ايران نيز برای راحتی شرکتهای ساختمانی و رفع سختی و مشکلات تحريم ها شركت های دولتی و خصوصي زيادی به عنوان بزرگترین وارد کنندگان و تامین کننده قطعات جرثقیل های برج (تاور کرین) مجوز واردات دارند.البته شركت هايی هم هستند كه با همت آغاز به تولید قطعات جانبی تاوركرين با کیفیتی همتراز با کشورهای خارجي كرده اند.

در هر حال واردات قطعات تاوركرين موضوع بسيار مهم است كه نبايد اهميت كيفيت و كارايی آن را ناديده گرفت.

بازگشت به لیست

3 نظر در “واردات قطعات تاورکرین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.