آسانسور کارگاهی

اینورتر آسانسور کارگاهی

اینورتر آسانسور کارگاهی

اینورتر آسانسور کارگاهی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین تجهیزاتی که امروزه در بسیاری از کارخانه ها و محیط های کارگاهی استفاده می شود، آسانسور کارگاهی است. آسانسور کارگاهی که به آن بالابر نیز گفته می شود، برای جا به جایی، حمل نیرو، بار و مصالح استفاده می شود.
آسانسورهای کارگاهی و یا همان بالابرهای ساختمانی ها از جمله ابزارهای و تجهیزات ساختمانی هستند که به دو دسته کلی تقسیم می شوند. دسته اول آسانسورهایی هستند که بر روی نمای ساختمان نصب می شوند و دارای قطعات سه متری جدا از هم مي باشند. اساس حرکت این دسته از آسانسورها معمولا کششی است ولی با این وجود برخی از آن ها از دنده و یا چرخ دنده استفاده می کنند. دسته دوم، آسانسورهایی كارگاهي هستند كه نیاز به چاهک دارند، این آسانسورها معمولا دارای ریل های استاندارد می باشند که بر روی آن حرکت می کنند. از این دسته از آسانسورها علاوه بر حمل بار و نیرو می توان برای گودبرداری و یا حفاری نیز استفاده کرد.مبحث آسانسورهاي كارگاهي از اهميت بسيار بالايي بر خوردار است و هر دو دسته این نوع از آسانسورها نیاز به اینورتر کردن دارن. اینورتر کردن مزیت ها و کاربری های آسانسورها را چندين برابر مي كند.
با اینورتر کردن می توان ایمنی و همچنین سلامت آنها را افزایش داد و علاوه بر این سرعت کار را بالا برد. اما وقتی صحبت از اینورتر کردن آسانسورکارگاهی می شود، یکی از مهم ترین و اصلی ترین سوالاتی که برای بسیاری از کافرمایان و پیمانکاران به وجود می آید، چیستی اینور کردن آسانسور کارگاهی می باشد؟ چرا که بسیاری از ما با وجود شنیدن نام اینورتر، از آن و نحوه انجام و مراحل آن اطلاعات کافی و لازم را نداریم.در اين مقاله تمام اطلاعات لازم براي آنچه كه بايد در مورد اينورتر كردن بدانيد بيان شده است.

اینورتر آسانسور چیست؟

امروزه آسانسورها نقش بسیار مهمی در زندگی دارند و به حمل و نقل کالا و افراد در مدت زمان کوتاهی کمک می کنند. امروزه، آسانسورها در همه جا از مراکز تجاری، ساختمان ها، ساختمان ها یا حتی خانه هایی با ساختمان های بلند وجود دارد.به دلیل تقاضای زیاد برای آسانسور، مصرف برق همیشه یک مشکل رايج بوده است. يكي از تکنولوژی پیشرفته در حال حاضر اینورتر آسانسور است.
اینورتر وسیله ای است که به تغییر فرکانس جریان در داخل موتور کمک می کند و در نتیجه سرعت موتور را به صورت پله ای تغییر می دهد. هنگام استفاده از اینورتر، نیازی به استفاده از گیربکس مکانیکی نیست، بلکه تنها از اجزای نیمه هادی برای اجراي موتور استفاده مي شود.
اینورتر دستگاهی است الکترونیکی است كه جریان مستقیم دی سی (DC) را به جریان متناوب ای سی (AC) تبدیل می کند. اين جریان الکتریکی براساس ولتاژ و فرکانس مورد نياز موتور آسانسور كارگاهي مي باشد .اینورتر آسانسور نیز بر همین اصل کار می کند و وظیفه آن کنترل سرعت آسانسور و موتور در موقعیت هاي مختلف است كه در مصرف برق صرفه جویی بیشتری کند. به لطف اینورترها است که مدیران دیگر نیازی به نگرانی بیش از حد در مورد مسائل ایمنی، افزایش و کاهش سرعت، بار اضافی کابین آسانسور ندارند.

انواع اینورتر آسانسور كارگاهي

بر اساس عملکرد، انواع اینورتر آسانسور به شرح زیر وجود دارد:
  • اینورتر درب آسانسور

اینورتر برای درب آسانسور به صورت فشرده و با وزن سبک طراحی شده است، بنابراین درب آسانسور سریعتر باز و بسته می شود. درب آسانسور همچنان امنیت افراد داخل را تضمین می کند.
  • کنترل یکپارچه سیستم آسانسور

سیستم یکپارچه کنترل آسانسور شامل: نرم افزار کنترل، شبکه ارتباطی آسانسور می باشد و به بهبود ایمنی و سریع‌تر، روان‌تر و نرم‌تر كار كردن آسانسور كمك مي كند.

مزیت های اینورتر کردن آسانسور کارگاهی

  • مدیریت حرکت

مدیریت حرکت آسانسور كارگاهي از جمله مزیت های اینورتر کردن می باشد. با استفاده از اینورتر در آسانسور کارگاهی می توان پیش از توقف آسانسور سرعت آن را کاهش داد.
  • کنترل بهتر و دقیق تر ترمز

از دیگر مزیت هاي اینورتر کردن آسانسورکارگاهی ، کنترل بهتر و دقیق تر ترمز آسانسور کارگاهی است. اینورتر دارای پارامترهایی ، که به تنظیم یکپارچه آسانسور حين توقف و حرکت مي پردازد.
  • کنترل سطح و اضافه بار

اضافه بار بيش از حد يكي از مشكلان رايج آسانسورهاي كارگاهي است كه به لطف اينورتر ها برطرف شده است.اينورتر با تعيين بار براساس ظرفيت آن آسانسور از خرابي آن جلوگيري مي كند.
از دیگر مزیت هاي اینورتر کردن آسانسور کارگاهی امکان کنترل و تنظیم سرعت موتور، تغییر دهنده جهت دور به راحتی و بدون نیاز به كنتاكتور، روشن و خاموش نمودن موتور بدون نیاز به قطع و وصل برق اصلی، کاهش ضربه های مكانیكی و در نتیجه افزایش طول عمر مفید قسمت مكانیكی، حفاظت موتور در مقابل افزایش ولتاژ و جلوگیری از آسیب دیدن موتور، راه اندازی نرم موتور بدون هیچگونه ضربه به قسمت های مكانیكی مثل كوپلینگها، گیربكس ها، تسمه ها، زنجیرها و در نتیجه افزایش طول عمر مفید موتور و سایر قسمت های مكانیكی مي باشد.
  • ظرفيت موتور بالابر

باید توجه داشته باشید که انواع خاصی از موتورها برای استفاده از اینورتر با ظرفیت بسیار زیاد وجود دارد که باعث از کار افتادن اینورتر یا حتی انفجار آن و موتور می شود.با انتخاب اینورتر با ظرفیت بیشتر از ظرفیت موتور، باید پارامترهای موتور را مجدد تنظیم کنید تا از موتور بهتر محافظت شود.
تنها در موارد معدودی از اینورترهای با ظرفیت کم می‌توانند برای موتورهای بزرگ کار کنند، تنها زمانی که این موتور تحت بار کار می‌کند و منجر به آمپر کم می‌شود، بنابراین هنگام استفاده از اینورترهای با ظرفیت کم، همچنان به خوبی کار می‌کند.یک چیز مسلم است، هنگام استفاده از یک اینورتر با ظرفیت کم برای یک موتور با ظرفیت بالا، عمر اینورتر دوام ندارد، دستگاه داغ می شود و منجر به آسیب آسان می شود. بنابراین فقط در موارد فورس ماژور افراد از اینورترهای کوچک برای موتورهای با ظرفیت بزرگ استفاده می کنند.
  • ولتاژ منبع تغذیه

ولتاژ منبع تغذیه برای اینورتر تك فاز AC 110 ولت، تك فاز AC 220 ولت، سه فاز AC 220 ولت، سه فاز AC 380-400 ولت است.
اطلاعات در مورد نوع موتور، ظرفیت و ولتاژ مورد استفاده برای موتور متغير است. از آنجایی که چندین نوع منبع تغذیه برای اینورتر و موتور وجود دارد.بنابراين لازم كه منبع تغذیه را به وضوح تشخیص دهيد.
  • کنترل کننده آسانسور

اینورتر هاي آسانسورهاي كارگاهي با ویژگی های کاربردی آسانسورها سازگار است. اينورتر با کنترل آسانسور ایمنی ترمز و وزن آسانسوررا پشتيباني مي كند.
  • فرکانس پایین گشتاور

سیستم تنظیم سرعت تبدیل فرکانس گشتاور دارای عملکرد حفاظتی برای اطمینان از قابلیت اطمینان و ایمنی کل سیستم کنترل الکترونیکی آسانسور است.

معایب اینورتر کردن آسانسور کارگاهی

یکی از اصلی ترین معايب، جریان های ورودی یا خروجی می باشد. اینورتر کردن با این جریان ها در ارتباط است. اینورتر در واقع به معنی معکوس کننده است. برق شهری با جریان AC کار می کند و اینورتر می تواند این جریان را بگیرد و تبدیل به مدل دی سی کند و آن را در باتری ذخیره نماید. سپس در زمان نیاز دستگاه آن را به جریان ای سی تبديل كند.شايد به جرات بتوان گفت اولین عیبی بزرگترين معايب اينورترها هزينه بالاي خريد و تعميرات و عدم متخصصان کافی مي باشد.

بهترین برند های اینورتر در بازار

اگر در شهری زندگی می کنید که قطعی برق و نوسانات در آن یک اتفاق رایج است، خرید اینورتر گزینه ای مناسب براي شما است. اینورترها نه تنها عملکرد دستكاه را حفظ مي كند، بلکه عمر آنها را نيز افزايش مي دهد.
چندین برند اینورتر برای مصارف مختلف در دسترس است. برخی از محبوب ترین برندهای اینورتر عبارتند از Exide، Luminous، Microtek و غیره. هنگام خرید اینورترها، مهم که استفاده از آنها را در نظر داشته باشید و ولتاژ برق مورد نیاز برای را درک کنید. اگر از برندهای معتبری مانند Amaron، Exide، Luminous یا Su-Kam خریداری کنید، عمر باتری اینورتر بالاتر خواهد بود.

برندهاي ديگر اينورتر:

اینورتر های Omron :این مدل از اینورتر ها تکنولوژی پیشرفته ای دارند. اینورتر های این برند به عنوان یکی از بهترین برند های اینورتر در بازار، دارای ویژگی های خاصی مانند درجه حفاظت بالا و فیلتر های داخلی می باشد.
اینورتر های Yaskawa:یکی دیگر از اینورتر های معروف در بازار و بزرگ ترین تولید کننده در جهان است. نصب آن ها بسیار آسان است .
اینورتر های برند میتسوبیشی: اين برند يكي از متنوع ترین و با کیفیت ترین اینورتر ها در جهان است.
نحوه انتخاب یک اینورتر مناسب
قبل از انتخاب بهترین اینورتر ضروری وجود دارد که نحوه انتخاب يك اينورتر مناسب را در نظر بگيريد.
چه نوع اینورتر مورد نیاز است؟
بسته به نوع منبع تغذيه دستگاه خود نوع اينورتر مناسب را بايد تعيين كنيد.
چه اندازه اینورتر مورد نیاز است؟
نکته بعدی که باید در نظر گرفت این که اینورتر چقدر توان تامین برق را دارد. اینورترها توانایی تامین برق یک یا دو دستگاه به طور همزمان را دارند.بهترین راه برای دانستن اینکه به چه اندازه اینورتر نیاز دارید این که به رتبه بندی وات دستگاه خود نگاه کنید. سپس با وات اينورتر جمع كنيد تا کل وات مورد نیاز بدست آيد.
ولتاژ ورودی چقدر باید باشد؟
مقدار توانی که توسط اینورتر تامین می شود محدود است. معمولا برق آن از یک باتری 12 ولت یا 24 ولت تامین می شود.
اگر ولتاژ باتری نمی تواند اینورتر را با توانایی کافی برای اجرای آنچه نیاز دارد فراهم کند، ممکن است مجبور شوید آن را کاهش دهید و اينورترهايي با ولتاژ كمتر خريداري كنيد.
امروزه، استفاده اقتصادی و کارآمد از انرژی همان چیزی است که کسب و کارها به دنبال آن هستند. و یکی از راه حل های صرفه جویی در مصرف انرژی که مشاغل برای استفاده انتخاب می کنند اینورترها هستند. علاوه بر استفاده برای ماشین آلات تولید، سیستم مهم دیگری نیز وجود دارد که اینورتر آسانسور است. این به سیستم آسانسور کمک می کند تا پایدار، سریع، دقیق عمل کند و ایمنی را بهبود بخشد.

چرا آسانسور كارگاهي بايد اينورتر داشته باشد؟

امروزه با سرعت توسعه و شهرنشینی، ساختمان ها و ساختمان های بلندمرتبه روز به روز بیشتر ساخته می شوند و بنابراین نیاز به نصب اینورتر آسانسور یک نیاز مبرم است.
مانند سایر تجهیزات، برای اینکه آسانسور به طور موثر و کارآمد کار کند، بايد اينورتر داشته باشد. بنابراين هنگام خريد آن توجه به برخی از موارد زیر ضروری است:
نیاز به خرید اینورتر مناسب برای سیستم آسانسوری که استفاده می کنید. به دلیل قیمت مقرون به صرفه و گارانتی طولانی مدت استفاده از محصولات اورجینال توصیه می شود. علاوه بر این، به لطف مستندات فنی اینورتري که هنگام نصب یا استفاده ارائه می شود، بايد پشتیبانی فنی داشته باشد.
لازم است در صورت بروز خطا در اینورتر، فوراً فعالیت حمل و نقل توسط آسانسور را متوقف كنيد. سپس خطا را پیدا کنید و فورا مشکل را برطرف کنید.
هنگام نصب اینورتر آسانسور باید از شرایط دما، رطوبت و موقعیت نصب اطمینان حاصل کرد. زیرا اگر آن را در فضای باز نصب کنید، اینورتر به سرعت از کار می افتد، پس باید اینورتر را در یک مكان مناسب قرار دهید و یک فن تهویه كنار آن باشد.
هنگام انتخاب اینورتر، باید به موارد آب و هوا دقت كنيد.
ظرفیت اینورتر باید متناسب با نوع آسانسور، تعداد طبقات برای جابجایی، ظرفیت آسانسور و همچنین نوع موتور باشد. از بارگذاری بیش از حد اینورتر خودداری کنید.

نكات انتخاب اینورتر بالابرها

  • توجه به دستورالعمل انتخاب ظرفیت اینورتر

هنگام انتخاب اينورتر باید اینورتري با ظرفیتی برابر با ظرفیت موتور انتخاب کنید. همچنين برای کمک به صرفه جویی در هزینه ها و همچنین افزایش دوام موتور، باید ظرفیت آن را به روش های زیر انتخاب کنید:

بر اساس جریان موتور

ظرفيت اغلب موتورها سه فاز و تك فاز مي باشد، بنابراین اگر تکنسین باتجربه ای نباشد، تعیین ظرفیت موتور غیرممکن است. بنابراین، باید به جریان موتور برای انتخاب اينورتر توجه كنيد .
هنگام استفاده از جریان موتور برای انتخاب اینورتر، لازم است جریان صحیح مربوط به مقدار ولتاژ را تعیین کنید. به عنوان مثال هنگامی که موتور با 40 آمپر کار می کند، فرض کنید اینورتر حدود 11 کیلو وات 220 ولت است، اما ولتاژ موتور می تواند 380 ولت باشد.

بر اساس کاربرد موتور

در واقع اینورترهای امروزی به طور خاص برای هر کاربری طراحی شده اند. بنابراین، مشخصات بار در هر آسانسوري متفاوت است، بنابراین انتخاب اینورتر با ظرفیت مناسب نیز بسته به هدف استفاده از موتور متفاوت خواهد بود.

هزینه اینورتر کردن آسانسور کارگاهی

درسته كه هزینه اینورتر کردن بالابر کارگاهی زیاد است اما در صورت افزايش عمر و عملکرد دستگاه ارزشش را دارد.قیمت اینورتر کردن بالابر کارگاهی بستگی عوامل مختلفي از جمله ولتاژ سه فاز و یا تک فازی ورودی به دستگاه اینورتر، امکانات کنترلی دستگاه و قدرت اینورتر است

نکات مربوط به اینورتر آسانسور کارگاهی

  • در زمان خرید اینورتر به برق مصرفی محل کار (سه فاز و یک فاز ) توجه کنید.
  • در نظر گرفتن کاربری اینورتر (اینورتر مورد استفاده برای تاور کرین و آسانسور کارگاهی)
  • اینورترهای به سرعت داغ و بیش از حد گرم مي شوند،هرچه اینورتر قدرتمندتر باشد، گرمتر می شود. در برخی موارد، یک اینورتر معیوب می‌تواند آتش بگیرد. هنگام استفاده از شارژر اینورتر، مطمئن شوید که در محلی نصب شده باشد که نتواند با مواد قابل اشتعال واکنش نشان دهد و مرتباً آن را از نظر داغ شدن بیش از حد بررسی کنید.
  • هرگز اینورتر را که از موادی که در برابر آتش مقاوم نیستند، نخرید یا استفاده نکنید. اگر موادی که اینورتر از آن ساخته شده آتش بگیرد، فاجعه بار است.
  • بسیاری از دستگاه ها برای جریان برق اینورتر ساخته نشده اند. اگر دستگاهي كه به اینورتر وصل شده است وضعیت هشدار داد، فوراً آن را از اینورتر جدا کنید.
  • همیشه دستورالعمل های روي اینورترها را براي جلوگيري از آسیب جدی دنبال كنيد.
  • هرگز اینورتر را در محفظه موتور قرار ندهيد زيرا روغن، اسید، گریس، آب و سایر مواد مضر می توانند به اینورتر در محفظه موتور مي رسد. اگر هر یک از این مواد به اینورتر آسیب برساند، می تواند آسیب جدی به باتری وارد کند.
  • اطمینان حاصل کنید که جریان هوای خوب به اینورتر برسد. در حالی که ایمن نگه داشتن اینورتر ضروري است ، اما همچنان به جریان هوای خوب نیاز دارد. فن و بدنه برای خنک نگه داشتن اینورتر و کارکرد آن در دمای مناسب به هوا نیاز دارد. محصور کردن دستگاه یا قرار دادن آن در جایی که جریان هوا محدود است منجر به گرمای بیش از حد اينورتر می شود.

خلاصه

آسانسورها در حال حاضر یک ضرورت زندگی روزمره جهانی هستند. آسانسور عمدتاً از یک واحد کنترل (کنترل عملیات آسانسور)، ماشین کشش (برای حرکت کابین آسانسور) و یک اینورتر (کنترل کننده) و موتور تشكيل شده است.
اخیراً آسانسور بدون اتاق ماشین رایج شده است و این آسانسورها در مکان هایی مانند ایستگاه های قطار مورد استفاده قرار می گیرند.اینورتر موقعیت را یاد می گیرد و کنترل را برای توقف دقیق آسانسور در موقعیت طبقه تعیین شده انجام می دهد و به وسيله آن مي توان سرعت تا کنترل فرود آسانسور را مديريت كرد.
فناوری و ساز و كار آسانسورهاي كارگاهي مدرن امروزی شگفت انگیز ، خیلی ساده و در عین حال بسیار پیچیده است. استفاده از آهن و فولاد برای ساخت ساختمان ها و همچنین اجزای داخل آنها، اين صنعت را به اوج جدیدی رسانده است. از آنجایی که آسمان‌خراش‌های بیشتر و بیشتری شروع به ساخت و ساز شد، فناوری هاي جديد نيز برای انتقال آسان و سریع و افزايش كارايي آنها است .يكي از ابزارهايي كه تعمير و نگهداري مداوم آسانسورها را كاهش مي دهد اينورتر كردن آنهاست.اینورتر کردن آسانسور کارگاهی کنترل هر چه بیشتر و بهتر این دستگاه ها را افزايش مي دهد.
بازگشت به لیست

2 نظر در “اینورتر آسانسور کارگاهی

    1. ادمین کرین یاب گفت:

      لطفا تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.