تاور کرین

تاور کرین لافینگ

تاور کرین لافینگ

تاورکرین لافینگ

در این مقاله، هدف ما این است که به شما کمک کنیم تا درکی در سطح پایه از انواع مختلف جرثقیل ها، نحوه استفاده از آنها و تفاوت آنها با یکدیگر ایجاد کنید. در این مقاله، در مورد موارد زیر بیشتر خواهید آموخت وقتی وارد یک سایت ساخت و ساز می شوید، دیدن انواع مختلف تجهیزات سنگین و ماشین آلات مورد استفاده شگفت انگیز است. اغلب، اولین چیزی که می بینید جرثقیل است که بوم یا دکل آن در هوا در حال حمل یا بلند کردن بار است.

چه تازه وارد این صنعت باشید، چه یک کهنه کار باتجربه، به احتمال زیاد با تجهیزات جرثقیل مواجه شده اید که ندیده اید، یا اصطلاح جرثقیل را شنیده اید که با آن آشنایی ندارید

دو دسته اصلی جرثقیل ها وجود دارد

جرثقیل های استاتیک و جرثقیل های متحرک. جرثقیل استاتیک یک سازه دائمی/نیمه دائمی است که بر روی زمین یا ساختمان ثابت شده و بارها را در مسیر ثابتی بلند و جابجا می کند. جرثقیل متحرک بر روی آج ها یا چرخ ها نصب می شود و می توان آن را از محل کار به محل کار منتقل کرد. جرثقیل های متحرک به یک مسیر ثابت مانند جرثقیل استاتیک محدود نمی شوند. برخی از جرثقیل های متحرک قادر به انجام عملکرد “انتخاب و حمل” هستند، جایی که به معنای واقعی کلمه بار را برداشته و از طریق آج ها یا چرخ های آن به مکان دیگری حمل می کنند. برخی از جرثقیل های متحرک نیاز به استفاده از پایه ها، وزنه های تعادل یا حتی مونتاژ در محل دارند.

جرثقیل استاتیک یک سازه دائمی یا نیمه دائمی است که روی زمین یا ساختمانی که به یک مسیر ثابت محدود شده است محکم شده است. در جرثقیل سقفی، اجزای اصلی شامل یک پل سقفی است که در امتداد چیزی که باند فرودگاه نامیده می شود به جلو و عقب حرکت می کند در حالی که بالابر در امتداد تیر پل به سمت دیگر حرکت می کند. اجزای اصلی جرثقیل برجی، پایه عمودی (برج) و یک بازوی افقی دوار است که چرخ دستی و بالابر در طول آن حرکت می کنند. در حالی که حرکت جرثقیل سقفی به یک خلیج مستطیلی محدود می شود، حرکت جرثقیل برجی به شعاع بازوی محدود می شود.

 

تاور کرین لافینگ چیست ؟

جرثقیل برجی لافینگ به عنوان جرثقیل لوفینگ-جیب نیز شناخته می شود. طراحی آن شبیه جرثقیل برجی سر چکشی است، با این تفاوت که بازوی آن مشبک است و می توان آن را بالا و پایین کرد – حرکتی به نام «لوفینگ». این جرثقیل‌ها با قابلیت حرکت بازوی اضافی می‌توانند: ظرفیت‌های سنگین‌تری را نسبت به جرثقیل‌های سر چکشی بلند کنند. جرثقیل سطح لوفینگ، مانند جرثقیل برجی، از یک پایه عمودی و بازوی متصل تشکیل شده است، اما با قابلیت حرکت بازوی اضافی و قابلیت تراز کردن قلاب.

تاورکرین لافینگ شاریوت ندارند و بوم جرثقیل دارای زاویه متغیر از سطح افق می باشد . یعنی در واقع شعاع کاری تاور کرین توسط زاویه گرفتن بوم تاور کرین جبران می شود . این زاویه می تواند بین صفر تا 80درجه سانتیگراد باشد . هر چه قدر زاویه بوم با سطح افق بیشتر شود شعاع کاری تاور کرین کمتر خواهد بود .

 

مزایای تاور کرین های لافینگ

ساخت و ساز نیاز به تناسب محکم بین ساختمان ها دارد ، بالابرهای بسیار سنگین مورد نیاز نیست . نصب، برچیدن و حمل و نقل تجهیزات مکرر وجود دارد .

معمولاکار کردن با این تاور کرین در پروژه هایی که فضای کار محدودی دارند بسیار راحت تر است . از جمله در مراکز شهرها یا در برج های ساختمانی نزدیک به یکدیگر و یا درایستگاه متروی قطار شهری که فضای کمی در دو طرف وجود دارد استفاده از این نوع تاور کرین مشکلات را برطرف می کند . یکی دیگر از مزیتهای این دستگاهها وزن سبک سازه آنها می باشد که این امر باعث سرعت در نصب و یا پیاده کردن این دستگاه به شمار می آید .

انوع مختلف جرثقیل های برجی

جرثقیل های سر چکشی تاورکرین های لوفینگ جرثقیل های برجی خود نصب جرثقیل برجی سر چکشی جرثقیل های برجی خود نصب شامل یک بازو و دکل افقی است که روی بالاست نصب شده است و قابلیت جمع شدن و باز شدن برای برچیدن و نصب در محل را دارد. در مقایسه با جرثقیل های برجی سر چکشی یا لوفینگ، SETC ها قاب سبک تری داشته باشید قابل حمل هستند حداکثر ظرفیت بار بسیار کمتری داشته باشدSETC ها برای شرایطی که: ساخت و ساز نیاز به تناسب محکم بین ساختمان ها داردبالابرهای بسیار سنگین مورد نیاز نیست نصب، برچیدن و حمل و نقل تجهیزات مکرر وجود داردجرثقیل همسطح شامل یک دکل عمودی است که به یک بازوی مشبک چرخان متصل شده و از پایه به سمت داخل و خارج حرکت می کند. حرکت بازوی داخل و خارج منحصر به فرد این جرثقیل ها مکانیزمی را برای صاف نگه داشتن قلاب در حالی که همزمان قلاب را به سمت بالا و پایین حرکت می دهد، فراهم می کند. این باعث می شود که این جرثقیل ها در هنگام بلند کردن و جابجایی دقیق بارها در نزدیکی سطح زمین مفید باشند. به جای چرخ دستی و بلوک قلاب که در امتداد بازو حرکت می کند، خود بازوی به سمت داخل و خارج حرکت می کند تا در جای خود برای بلند کردن و پایین آوردن بار حرکت کند. این جرثقیل ها اغلب در ساخت کشتی، بارگیری بار و ساخت و ساز استفاده می شوند.

 

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.