سرتیفیکیت

تاییدیه چاه ارت

تاییدیه چاه ارت

تاییدیه چاه ارت

در سالهای اخیر یکی از الزامات اداره استاندارد ، سازمان نظام مهندسی و وزارت کار برای کارگاههایی که دستگاههایی از قیبل تاور کرین و یا آسانسور دارند و در کارگاه آنها نصب می باشد ایجاد چاه ارت و اخذ تاییدیه از یکی از شرکتهای معتبر و مورد تایید این سازمانها می باشد .

بنابراین هر کارگاه یا شرکتی که در پروزه خود تاور کرین و یا آسانسور کارگاهی نصب نموده است قبل از راه اندازی دستگاه مذکور باید نسبت به حفر چاه ارت ان بر اساس مبحث 13 نظام مهندسی اقدام و آن را اجرا نماید و سپس از یکی از شرکتهای مرتبط با این موضوع تاییدیه لازم را دریافت کند . و بعد از گرفتن این تاییدیه نسبت به اخذ گواهی سلامت تاور کرین و یا آسانسور کارگاهی از یکی از شرکتهای معتبر اداره استاندارد یا وزارت کار اقدامات لازم را انجام دهد .

چاه ارت :

چاه ارت چاهی است که به صورت عمودی یا سطحی بر اساس شرایط و موقعیت کارگاهها حفر می شود و به اندازه ای حفر می گردد تا به رطوبت نسبی خاک برسد . سپس در چاه صفحاتی از مس به طوری که بیشترین تماس را با سطح خاک داشته باشد قرارداده می شود و توسط سیم های مسی که به این صفحات جوش شده است به بیرون از چاه هدایت می شود . اطراف این صفحات مسی از مواد بنتونیت پوشانده می شود و سیم مسی مرتبط با این صفحات به بیرون از چاه و به داخل تابلو تست باکس وصل می شود.

ارت چیست ؟

در علم مهندسی ارت به معنی اتصال بدنه دستگاه الکتریکی به زمین است .

چرا دستگاه الکتریکی را به زمین متصل می کنند؟

در توضیح این سوال باید اینگونه توضیح داد که مقاومت بدن انسان در حدود 2500 الی 5000 اهم می باشد . که البته این مقاومت به جنسیت انسان و همچنین سن و سال افراد می تواند متفاوت باشد و این عدد به طور میانگین بین 2500 تا 5000 اهم است .

در حالی که مقاومت چاه ارت ایجاد شده ( براساس مبحث 13 نظام مهندسی) کمتر از 2 اهم می باشد .

حال اگر دستگاه الکتریکی به چاه ارت متصل باشد و فردی به صورت اتفاقی با بدنه دستگاه الکتریکی تماس برقرار کند و در این لحظه نشتی جریان برق به وجود آید . قاعدتا با توجه به مقاومت بالای بدن انسان نسبت به چاه ارت اصولا جریان برق مسیر چاه ارت را انتخاب می نماید و بدن انسان در برابر خطر برق گرفتگی محافظت خواهد شد .

دلایل ایجاد چاه ارت چیست ؟

پس به طور کلی و با توجه به تعریف ارت و شناخت چاه ارت میتوان دلایل ایجاد چاه ارت را به شرج ذیل بیان نمود

1- حفاظت از جان و سلامت افراد شاغل در کارگاهها

2- حفاظت از دستگاههای الکتریکی و تجهیزات مرتبط

3- هدایت جریان های اضافی در سیستم به چاه ارت

4- جلوگیری از جریانات بالای صاعقه و رعد و برق و جلوگیری از اسیب به دستگاههای موجود

روش های اجرای چاه ارت

برای اجرای چاه ارت دو روش عمقی و سطحی وجود دارد . در روش عمقی که در واقع روش معمولی و عمومی اجرای چاه ارت می باشد . در بسیاری از موارد از این روش استفاده می شود .

اما در روش سطحی برای مناطقی استفاده می شود که امکان نفوذ به عمق وجود نداشته باشد و دلایل این امر موضوعات زیر می تواند باشد

الف- پستی و بلندی محوطه سایت کم باشد

ب- منطقه پایین تر از سطح دریا باشد

ج- فاصله بین دکل و سایت زیاد باشد

در صورت نیاز به مشاوره در این خصوص با کارشناسان کرین یاب در ارتباط باشید .

شماره تماس : 09120321500

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.