تاور کرین

سنگین ترین تاورکرین جهان

سنگین ترین تاورکرین جهان

سنگین ترین تاورکرین جهان

در این مقاله به بررسی سنگین ترین تاورکرین جهان خواهیم پرداخت . سنگین ترین تاوركرين جهان برای طیف وسیعی از مشاغل ساختمانی استفاده می شوند و به دليل استفاده و كاربردهای فراوان طيف گسترده ای از آنها وجود دارد. تاوركرين های فوق العاده قدرتمندی که امروزه وجود دارند،بخشی از پيشرفت های مهندسی است.که قدمت آن به یونان باستان و امپراتوری روم بر می گردد.جرثقیل های اولیه از یک سیستم ابتدایی قرقره ها و طناب استفاده می کردند،كه قادر بودند تا سه تن بار را حمل كنند.جرثقیل های باستانی با توجه به فناوری آن زمان،شاهکارهای مهندسی چشمگیر را نشان می دادند كه  اكنون آنها را در قالب تاوركرين های امروزی می بينيد و سنگين ترين آنها قادر به بلند کردن 44 میلیون تن هستند.از آنجایی که انواع مختلفی از بزرگترین و سنگين ترين تاوركرين جهان در بازار موجود است.غير باورنكردنی است،اما بزرگترین تاوركرين های جهان با ظرفیت بالابری 20000،14200 و 1200 تن موجود است.اغلب سوپر تاوركرين های صنعتی معمولاً برای ساخت و ساز بنادری استفاده می شوند که مسئول بلند کردن بارهایی با وزن میلیون‌ها تن وزن است.از آنجایی که این جرثقیل ها بسیار چشمگیر،عظیم و باشکوه هستند،نوعی جاذبه های گردشگری نيز به حساب می آيند.تقاضا برای سنگین ترین تاورکرین جهان چند وقتی است كه در حال افزایش است.زیرا جابه جايی قطعات ساختمانی سنگین تر برای ساخت آسمان خراش ها،پل ها و سازه های بزرگ ديگر نياز است.در اين مطلب شما را با اين سازه های عظيم الجثه آشنا می كنيم.

تاريخچه شكل گيری سنگين ترين تاوركرين جهان

از دهه 1970 اولین جرثقیل برجی به جهان معرفی شد تا فرصتی برای برج سازان باز كند. آرتور لوب اولين طراح تاوركرين بود كه اين دستگاه را با بالاتنه چرخان و یک بازوی زینی به شکل 4 و یک قلاب جلویی طراحی كرد.اين اولين تاوركرينی بود كه با قابليت بالا بردن 65 متر ارتفاع،توانست هتل دو ویل در Villeurbanne، فرانسه را بسازد.

در پایان دهه 1940،دوباره آرتورلوب بود که تاوركرينی را طراحی كرد كه ظرفیت 20 تا 62.5 تن را داشت . در اين بين به ذهن بسیاری از تولید کنندگان جرثقیل، از جمله Peiner، Potain،Liebherr و Krøll خطور كرد كه با تکیه بر طراحی کلاسیک به دنبال رکوردهای جدید ظرفیت جرثقیل برجی باشند تا سنگين ترين تاوركرين جهان را به نام خود ثبت كنند.

همين بهانه ای شد تا در سال 1977برای  پروژه های نيروگاهی كه نياز بود تا 45 تن بار در شعاع 80 متر حمل بار شود اولين تاوركرين سنگين وارد بازار ساختمانی شد و بعد از آن  در سال 2021  برای پروژه برج پل معلق در چین با ظرفیت 12000 تن متر عرضه شد.

سازندگان اين نوع جرثقيل های سنگين را تاوركرين ناميدند.زيرا كه دارای طراحی منحصربفرد چهارگوش مدولار بود.این طراحی مدولار از مهار و بازوی بسیار کوتاه برای بازار ساخت و ساز استفاده می كند و بیش از حداکثر واقعی 40 تن وزن را می تواند حمل كند.هم اكنون،انواع طرح‌های تاوركرين ها با ظرفیت بالا پیشرو در صنعت ساختمانی هستند.

معرفی انواع سنگين ترين تاوركرين جهان

  • زوملاین 

فن‌آوری‌های کلیدی در ساخت جرثقیل‌های برجی بسیار سنگين با الزامات ایمنی و قابلیت اطمینان بالا انجام می شود.همچنين،اين شركت در زمينه نوآوری فن‌آوری و الزامات تولید ركورد ثبت كرده است و در عين حال ایمنی را در سراسر فرآیندهای حمل و نقل، مونتاژ يا جداسازی قطعات و عملیات فراهم كرده است.همچنين،بسيار سريع در مقایسه با فناوری تولید سنتی تاوركرين که حداقل 12 ماه طول می کشد،توليد دارد.

شايد بد نباشد بگوييم،زوملیون پیشرو عصرتاوركرين های فوق العاده بزرگ و سنگين است.

اولین جرثقیل برجی با ارتفاع بیش از 10000 تن متر در جهان توانسته حداکثر وزن 450 تن و حداکثر ارتفاع 400 متر را حمل كند.

زوملیون ، يكی ديگر از سنگين ترين تاوركرين های جهان می باشد كه براي اولين بار می تواند ظرفيت 450 تني را تحمل كند.زوميلون اولین تاوركرين چرخان با حداکثر گشتاور بار بیش از 10000 تن متر و حداکثر ارتفاع بالابر 400 متر است.تاوركرين زوميلون بزرگترین پل کابلی جاده ای و ریلی جهان است كه بر روی رودخانه چانگژو-تایژو یانگ تسه ساخته شده است.

  • تاوركرين XCMG

اين تاوركرين سنگين ترين جرثقیل برجی جهان است كه در چين ساخته شده است . اين تاوركرين برای پروژه‌های ساخت در مقیاس بزرگ از جمله بلند کردن مواد سنگین در مقياس تن ، ارتفاع‌های بالا و محدوده ساخت‌ و ساز وسیع ساخته شده است . اگر بگوييم در بزرگترين پل های جهان رد پای اين تاوركرين را ديد .

مشخصات فنی تاوركرين:

لحظه بلند کردن امتیاز: 15000 متر

حداکثر وزن بالابر: 600 تن

ارتفاع بلند کردن مستقل: 92.5 متر

حداکثر ارتفاع بالابری با اتصال: 400+ متر

حداکثر سرعت بلند کردن: 31 متر در دقیقه

مقاومت در برابر طوفان در 12 در حالت غیر فعال

وزن اين تاور کرین 4000 تن است كه می توان آن را در دسته سنگين ترين تاوركرين جهان قراردارد.

  • تاوركرين Taisun

جرثقیل برجي تاپسون ، در چین به عنوان سنگين ترين تاوركرين جهان ساخته شده است كه محدودیت حمل وزن تا 20000 تن را در حداكثر 80 متر قادر به بلندكردن هستند . این تاوركرين مطمئناً یک شگفتی مدرن است كه دردسته سنگين ترين تاوركرين های جهان قرار دارد. با این حال ، قدرت بلند کردن آن به وضوح رکورد جهانی سنگین ترین تاوركرين جهان را زده است که در صنعت كشتی سازی كاربرد گسترده ای می شود.

مشخصات فنی اين نوع تاوركرين:

حداکثر ظرفیت بار : 20133 تن

ارتفاع جرثقیل : 436 فوت

طول دهانه : 393 فوت

طول طناب : 31 مایل

تایسون از آن جهت قوی ترین جرثقیل جهان است كه با حداکثر ظرفیت بارگیری شگفت انگیز خود می تواند بیش از 40 میلیون كيلوگرم وزن حمل كند.

  • Liebherr LTM 11200-9.1

اين نوع جرثقيل با ظرفیت بالابری1200 متریک تن توسط شرکت آلمانی Group ساخته شده است كه قدرتمندترین و سنگين ترين تاوركرين تاکنون ساخته شده به شمار مي آيد.همچنین دارای طولانی ترین بوم در جهان را دارد که به طور کامل تا 100 متر گسترش می یابد.ليبهر سنگين ترين تاوركرين جهان به شمار مي رود كه به دلیل قابل حمل بودن و تطبیق پذیری تقریباً در هر پروژه ساخت و ساز به كار مي رود و روند ساخت و ساز را به میزان قابل توجهی سرعت مي بخشد.

مشخصات فنی تاوركرين:

حداکثر ظرفیت بار : 1200 تن

طول بوم تلسکوپی : 328 فوت

حداکثر ارتفاع بالابر : 616 فوت

موتور محرک : 8 سیلندر دیزل

اين جرثقيل با ظرفیت بالابری و ارتفاع بالابر منحصر به فرد برای پروژه های ساختمانی عظیم ایده آل است.

  • تاوركرين Kroll K1000

كرول یکی از سنگين ترين تاوركرين های جهان است كه بيش از 40 سال سابقه دارد . اين تاوكرين در ارتفاع 100 متر مي تواند وزني معادل 240 تن را جابه جا كند.كه به معني تقریباً  پوشش 6 زمین فوتبال مي باشد.همچنين اين جرثقیل برجي می تواند سرعت باد تا 175 مایل در ساعت را تحمل کند و داراي سه موتور براي حمل وزنه است.

برند كرول( Krøll ) اغلب براي ساخت نیروگاه هسته ای و كارخانه هاي كشتي سازي ساخته شده است.کرول K1000  يكي از سنگين ترين تاوركرين جهان است كه ساخت ساختمان های عظیم الجثه را امکان پذیر می کند طوري كه هرگز با جرثقیل های متحرک امکان پذیر نخواهد بود.

از آنجایی که بسیاری از تاورکرین ها به ساختمان ها متصل می شوند، بلندترین تاور کرین ها از نظر فنی آنهایی هستند که برای ساخت بلندترین ساختمانها استفاده شوند.پس از بررسی ده ها مدل معجزه آساي سنگين ترين تاوركرين جهان، کرول K10000 در صدر ليست قرار گرفته است.

مشخصات فنی سنگین ترین تاوركرين جهان :حداکثر ظرفیت بار : 240 تن

ارتفاع جرثقیل : 470 فوت

فاصله بازویی : 266 فوت تا 330 فوت

چرخش : 360 درجه

مساحت تحت پوشش جرثقیل : 7.5 هکتار

  • تاوركرين SSCV Sleipnir

اين تاوركرين سنگين برای ساخت نیروی بادی دریایی، سکوهای نفتی شناور و توسعه هاي مهندسي زیر دریا به كار مي رود و به آن كشتی جرثقيل مي گويند.

اگرچه کشتی‌های جرثقیل از قرون وسطی وجود داشته‌اند ، اما محبوبیت و قدرت کشتی‌های جرثقیل در طول قرن بیستم افزایش یافت، که عمدتاً به دلیل افزایش تقاضا برای سکوهای نفتی فراساحلی بود. با گذشت زمان، ظرفیت بالابری این شناورها و همچنین پایداری و مانورپذیری آنها به طور قابل توجهی افزايش يافت و تبديل به سنگين ترين و بزرگترین ظرفیت در جهان را رقم زد.

مشخصات فنی تاورکرین :

حداکثر ظرفیت بار : 20000 تن در پشت سر هم

ارتفاع بالابر اصلی : -65 فوت تا 442 فوت

حداکثر شعاع میزبان اصلی : 334 فوت

سنگين ترين تاوركرين جهان چه فايده ای دارد ؟

نمی توان ناديده گرفت كه تاوركرين ها با اندازه‌های عظیم خود ، دنیای اطراف ما را شکل می‌دهند.اگر از فاصله دور نگاهی به اين سازه های عظيم بيندازيد،تصور اینکه اين سازه ها چه كارهای عظيم الجثه ای را خلق می كنند،حيرت آور است.حتی درک اینکه چگونه تاوركرين هايی به اين اندازه بلند و سنگين بدون سقوط می توانند بيشمار تعداد نيروگاه های هسته ای ، پل و آسمان خراش و كشتی برای بشر بسازنند،شگفتی است.ماشین آلات شگفت انگیزی همچون تاوركرين ها به دلیل قوانین فیزیک،می توانند حداکثر بار وزنی در محدوده ی تن متريک حمل كنند.

سنگین ترین جسم بلند شده روی زمین صنایع سنگین كشتي سازي بوده است که وزن آن معادل 23178 تن (51.1 میلیون پوند) به ارتفاع 26.5 متر است كه تنها سنگين ترين تاوركرين ها از عهده آن بر مي آيند.در واقع،سنگين ترين تاوكرين ها،معمولاً به دلیل اندازه و استحکام بالاترین و قوی ترین قابلیت های بالابری را دارد.

بلندترین تاوركرين های جهان كدام اند ؟

  • Sarens SGC 250 “Big Carl 250 متر
  • Liebherr LR 13000 248 متر
  • Mammoet PTC 200 DS 246 متر
  • Demag CC 8800 240 متر
  • Demag CC 8800-1 TWIN 234  متر
  • Liebherr LR 11000  222 متر
  • ALE AL.SK350 220 متر

کدام کشور سنگين ترین تاورکرین جهان را داراست ؟در سطح بین‌المللی،شهرهای استرالیا و خاورمیانه بیش از 100 جرثقیل دارند.در ماه ژوئیه، دبی بیش از 1000 تاوركرين را داشته است كه حدود 20 درصد از تاوركرين هاي جهان به شمار مي آيد. نتيجه وقتی به جرثقیل‌های بزرگ فکر می‌کنیم، تاوركرين هاي غول‌پیکری که اغلب بر فراز خط ‌نماهای شهر خودنمایی می‌کنند. تاوركرين هاي سنگين شاهکارهای مهندسی صنعت جرثقیل هستند كه بدون آنها بشر هيچ گاه پيشرفت نمي كرد.با این حال،مهم است بر حسب مکان های کاری،شرایط و مکان هاي مختلف نوع تاوركرين مناسب را انتخاب کنید که کاملاً با نیازهای ساخت و ساز مطابقت داشته باشد.اميدواريم در اين مطلب توانسته باشيم شما را با برخی از سنگين ترين تاوركرين جهان آشنا كنيم.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.