تاور کرین

مونتاژ و دمونتاژ تاورکرین

مونتاژ و دمونتاژ تاورکرین

مونتاژ و دمونتاژ تاورکرین

از قديم الايام جرثقيل یک وسیله بالابر بود كه در بین النهرین باستان (عراق امروزی) اختراع شد.بعد از اين انواع جرثقیل در مصر و یونان باستان گسترش یافت و پس از آن در طول قرن ها تا انقلاب صنعتی جرثقیل هاي مدرن نظير تاوركرين ها اختراع شد.امروزه در هر کلان شهري انواع جرثقیل ها را خواهيد ديد.بدون آنها ساختن آسمان خراش ها غیرممکن بود،اما جرثقیل ها، ساخت سازه های بلند با سهولت قابل انجام است. جرثقیل ها می توانند اجسام بسیار سنگین را جابجا کنند و روش های ساخت و ساز را طي چند صد سال چنان تغيير دادنند كه غیرقابل تصور بود.

مونتاژ و دمونتاژ جرثقیل های برجی يكي از مراحل مهم آنهاست كه اگر به درستي و صحيح انجام نشود مرگبارترين اتفاقات را رقم مي زند. مونتاژ و دمونتاژ تاور کرینها حاوی مقرراتی از قبيل تنظیم مناسب پایه ها و سرهم كردن قطعات مي باشد كه بايد به دقت رعايت شود.

اگرچه انواع مختلفی از جرثقیل ها وجود دارد، اما در اين مطلب به طور خاص بر روی جرثقیل های برجی تمرکز خواهیم کرد، که در بسياري از سایت های ساختمانی تجاری بزرگ وجود دارد.این جرثقیل ها بسیار پیچیده و گران هستند . اگرچه اغلب ما جرثقیل ها را می بینیم، اما بسیاری از ما دقیقاً نمی دانيم جرثقیل های برجی چگونه به چنین ارتفاعات باورنکردنی می رسند؟ با درک دقیق مونتاژ و دمونتاژ تاور کرین،می توانید از کار باورنکردنی یک جرثقیل برجی قدردانی کنید.

 

مونتاژ و دمونتاژ تاورکرین به چه معناست؟

با نگاهي به آمارهاي سقوط جرثقيل ها و فوت كارگران در سالهاي متوالي،جراحات مختلف و فرودآمدن قطعاتي از تاوركرين بر روی ساختمان هاي مجاور و خیابان اطراف سبب شده اهميت مونتاژ و مونتاژ تاورکرین پيش از گذشته اهميت پيدا كند.

وقتی از کنار یک محل ساخت و ساز عبور می کنید و یک جرثقیل برجی را می بینید،ممکن است این سوال را از خود بپرسید:چگونه تاوركرين ها مونتاژ و دمونتاژ مي شوند.علیرغم اینکه جرثقیل های برجی تجهیزات ساختمانی رایجی هستند که تقریباً هر روزه از آنها استفاده مي شود، بسیاری هنوز در تعجب هستند که چگونه اين سازه هاي سنگين مونتاژ و مونتاژ تاورکرین می شوند.

در وهله اول بايد بگوييم،جرثقیل برجی به طور مستقيم نصب نمي شوند.زيرا بخش‌ها و قطعات آن‌ها برای بلند کردن بسیار سنگین است،بنابراین تجهیزات دیگر براي نصب و برچيدن آنها ضروری است.

تاورکرین های کوچک با استفاده از جرثقیل متحرک ساخته می شوند.با این حال،عمدتاً زمانی که پروژه ساخت و ساز یک ساختمان بلند یا آسمان خراش باشد.فرآیند نصب و برچیدن جرثقیل های برجی بخ دليل ارتفاع زيادشان بسيار حساس است و بايد مرحله به مرحله و طبق اصول انجام شود.

نصب،صعود و برچیدن جرثقیل های برجی یک فرآیند بالقوه خطرناک است زيرا شامل کار در ارتفاعات، بودن در وضعیت های نامناسب، بلند کردن و تراز کردن قطعات تاوركرين و نصب سیستم های پشتیبانی است.تمامي مراحل مونتاژ و مونتاژ تاورکرین در کتابچه راهنمای تاور کرین وجود دارد كه بايد طبق دستورالعمل های راهنما انجام شود. در غير اينصورت،پتانسیل خطرات اضافی قابل توجهی مانند بارگذاری بیش از حد قطعات، روش های آزمایش نشده یا محاسبه نشده و حتی سقوط را به همراه دارد.

هميشه در هنگام نصب تاوركرين باييد خطرات آن از قبيل جابجایی تکیه گاه های بازویی ،قرار دادن يا برداشتن پین ها،سقوط احتمالی اجسام و مشکلات غيره مي باشد كه همه باید در برنامه ریزی کلی در نظر گرفته شوند.

سه نكته اساسي در مونتاژ و دمونتاژ تاورکرین

  • رویه های سازنده

پيروري از رویه های سازنده جرثقيل از جابجایی خطرناک یا فروریختن هر بخشی از تجهیزات جرثقيل جلوگیری مي كند و در عين حال پشتیبانی و پایداری کافی از تمام قسمت های تجهیزات را فراهم می کند.به اين ترتيب نه تنها کارکنانی که در عملیات مونتاژ/جداسازی قطعات تاوركرين ها دخیل هستند در آسيب نمي بينند بلكه قطعات نيز به درستي در كنار يكديگر قرار مي گيرند.

  • مدیر A/D

کلیه عملیات مونتاژ/جداسازی باید توسط فردی واجد شرايط كه با رویه‌های مونتاژ/جداسازی آشنايي داشته باشد، انجام شود.به اين فرد مدیر A/D  مي گويند،مدیر A/D باید اقدامات احتیاطی زیر را در نظر بگيريد:

  • بررسي شرایط مکان و زمین از لحاظ پشتیبانی از تجهیزات در هنگام مونتاژ/جداسازی
  • تخمين اندازه صحيح مواد لازم براي مونتاژ تاوركرين طوری كه پایداری و یکپارچگی ساختاری تجهیزات و جلوگیری از حرکت خطرناک و فروپاشی جرثقيل حفظ شود.
  • هنگام استفاده از جرثقیل هاي کمکی، براي حمل بارهاي تاوركرين در حين مونتاژ/جداسازی باید بررسی شوند.
  • تسهیل حمل و نقل ایمن اجزا تاوركرين
  • بررسي نقطه اتصال ریگلاژ به بوم (یا بخش های بوم، بازوی یا بخش های بازویی)
  • بررسي و مشخص كردن مرکز ثقل بار تاوركرين
  • بخش‌های بوم، سیستم‌های تعلیق بوم (مانند قاب‌های دروازه‌ای A و پایه‌های بازویی)، و اجزاء باید به درستي مونتاژ شوند.
  • در نظر گرفتن تأثیر سرعت باد و آب و هوا بر تجهیزات

 

  • اقدام مورد نیاز توسعه دهنده/پیمانکار اصلی/سازنده

هنگام طراحی ساختمان ها و انتخاب نوع تاوركرين مناسب برای ساخت ساختمان،نیازهای نصب يا  برچیدن جرثقیل را در نظر بگیرید،توجه داشته باشید که برچیدن ممكنه با نصب متفاوت است زیرا به شرایط ساختمان و جاده و مسائلي از قبيل زير بر مي گردد:

  • محل تاور کرین برای مونتاژ و دمونتاژ ایمن
  • دسترسی برای جرثقیل ها و کامیون های مورد نیاز برای نصب و برچیدن
  • حمل اجزای مجزای تاوركرين در حین مونتاژ و دمونتاژ

بررسي مکان‌ نصب جرثقیل با در نظر گرفتن ظرفیت و اندازه محل.به عنوان مثال،در حين مونتاژ و دمونتاژ تاوركرين بايد ساختمان‌های اطراف،خدمات زیرزمینی، تیرهای چراغ خیابان، خطوط برق و خيابان را در نظر بگيريد.

مراحل مونتاژ و دمونتاژ تاورکرین

  • ایجاد پایه جرثقیل

حدود دو هفته قبل از مونتاژ تاوركرين، کارگران ساختمانی بايد پایه اي محکم برای پشتیبانی از جرثقیل ایجاد کنند. با وزن حدود 400000 كيلو، پایه جرثقیل معمولاً 30 فوت × 30 فوت در 4 فوت است كه شامل یک پد بتنی مي شود كه جرثقیل را به زمین متصل کند.

  • حمل قطعات جرثقیل

بسته به ارتفاع، جرثقیل های برجی روی 10-12 دکل تراکتور-تریلر به محل ساخت و ساز حمل مي شوند.

  • افزودن دکل

که از پایه جرثقیل بالا می‌آید، بخش‌های «دکل» یا خرپایی فولادی توسط جرثقیل متحرک تکه تکه بلند می‌شوند و تا رسیدن به ارتفاع مورد نظر توسط پیچ و مهره به هم متصل می‌شوند.

  • دکل جرثقیل

در اين مرحله بايد دکل جرثقيل، به وسيله کارگران ساختمانی با پیچ و مهره محکم شود. پس از قرار دادن بخش دکل جدید، جک سیلندر هیدرولیک نصب مي شود تا تاوركرين بتواند به ارتفاع مورد نظر برسد.

  • اتصال کابین اپراتور و حلقه چرخان

دو چزء اساسي ديگر در بالای دکل قرار می گیرد و مجموعه چرخشی هستند که از دو جزء تشکیل شده اند: کابین اپراتور و حلقه چرخان (حلقه چرخان به جرثقیل اجازه می دهد تا با چرخ دنده ها و موتور خوب بچرخد). کابین اپراتور مرکز فرماندهی جرثقیل است كه توسط اپراتور جرثقیل کنترل می شود،بنابراين بايد به درستي نصب شود.

  • اضافه کردن بالای برج

بعد از پايه گذاري دكل تاوركرين بازوهاي افقي آن متصل می شوند که پایداری بیشتری را برای جرثقیل فراهم می کنند.

  • چسباندن کانترجیب

كانترجيب پشت کابین اپراتور قرار دارد، کانترجیب بازوی افقی کوتاهی است که چرخ دنده‌ها، موتورها، قطعات الکترونیکی و وزنه‌های تعادل بتنی جرثقیل را نگه می‌دارد و از خم شدن آن هنگام بلند کردن بار جلوگیری کند.

  • اتصال

در نهايت بقيه قسمت هاي تاوركرين بايد به درستي و طبق دستورالعمل سازنده به يكديگر متصل شوند.

  • راه اندازي

پس از اتمام مونتاژ در بالای دکل، وزنه های تعادل در دال های بتنی به کانتر متصل می شوند. این فرآیند برای کمک به تعادل بارهای حمل شده توسط جرثقیل هنگام بلند کردن سایر وسایل سنگین انجام می شود. برای فرآیند برچیدن جرثقیل برجی، خدمه بايد تمام مراحل مونتاژ را دوباره تکرار کنند. تقريبا 2 تا 10 روز کاری طول مي كشد تا نصب تاوركرين انجام شود.قبل از مونتاژ،نصاب از ساختمان یا محل کار پیشنهادی بازدید و آن را تجزیه و تحلیل مي كند و خطرات یا موانع احتمالی را شناسایی مي کند.

 

  • شناسایی خطرات بالقوه

خطرات مختلف از قبيل سقوط، حفاظت تخصصی (PPE)، مجوزهای تخصصی، آموزش و سایر ملاحظات خاص در حين مونتاژ و دمونتاژ تاوركرين بايد در نظر گرفته شود. انواع خطراتی که ممكنه با آنها روبه رو شويد:

  • منابع انرژی :خطوط برق یا گاز، میله های برق/رسانا، وسایل روشنایی و غیره.
  • منابع ترافیک : وسایل نقلیه شخصی، مسیرهای پیاده روی عابر پیاده، ترافیک پیاده و غیره.
  • محیط : وجود گرمای بیش از حد، فلزات داغ، مواد شیمیایی و غیره.
  • کار در ارتفاع : حفاظت مناسب در برابر سقوط دارد و هر گونه خطر اضافی که توسط مشتری یا نصب کننده شناسایی شود.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.