تاور کرین

نصب تاور کرین

نصب تاور کرین

تاور کرین و چگونگی نصب آن ( نصب تاور کرین )

تاور کرین یا همان جرثقیل برقی به نوعی اهرم‌های تعادلی هستند که در بتن قرار گرفته و اغلب به قسمت‌های از سازه به وسیله کمربند مهار می‌شوند.

باتوجه به این موضوع تاور کرین دارای ظرفیت بالابری بالا بوده در ساختن سد و برج‌های عظیم و مرتفع مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای نصب تاور کرین می‌توان از دفترچه راهنما و یا با کمک افراد مجرب آن را راه اندازی کرد. به یاد داشته باشید که برای برای نصب تاور کرین می‌بایست از مهندسین ساختمان مشورت گرفت و همچنین تاییدیه مهندس ناظر یکی از مهم‌ترین اصول اولیه می‌باشد.

چگونگی به وجود آمدن تاور کرین

اولین تاور کرین حدود 70 سال پیش توسط یونانی‌ها ساخته شد. از آنجایی که برای ساخت و ساز در ارتفاع و برج‌های بزرگ ملزم هزینه‌های زیاد و وقت بود، تاور کرین یک ابزار بسیار کاربدی محسوب شد که می‌توانست کار کارگران ساختمان برای ساختن ساختمان های مرتفع و بلند بسیار راحت کند. با استفاده از تاور کرین می‌توان به راحتی اجسام بزرگ و سنگین را به طبقات بالاتر فرستاد و در هزینه و وقت هم نیز صرفه جویی کرد. یکی از اجزای ضروری در ساختمان و ساخت وساز‌ها تاور کرین می‌باشد. بر روی این تاور قطعات دیگیری هم نیز سوار شده است ک کار انتقال را تسریع می‌بخشد. یکی از این قطعات دکل تاور کرین بوده که از موتور و چرخ دنده‌ها تشکیل شده است و وظیفه چرخاندن تاور کرین را برعهده دارد. بالای قسمت گردون جرثقیل از سه بخش اصلی تشکیل شده است: اول جیب بالابری یا همان بازوی کاری نام دارد که وظیفه به حرکت در آوردن قلاب را دارد. دوم جیب کوتاه‌تر بوده که وزنه های تعادلی بر روی آن سوار شده اند. در این بخش اغلب راهرو‌های بازرسی و تابلو برق اصلی قرار گرفته است. آخرین و اصلی‌ترین بخش کابین اپراتور تاور کرین نام دارد که جایگاهی برای تمامی اهرم‌ها می‌باشد.

طریقه کار کردن تاور کرین

در صنعت ساختمان سازی چندین نوع تاور کرین وجود دارد که همگی از یک قانون در جهت بار برداری تبعیت می‌کنند. که عبارتنداز:

  • قدرت باربرداری
  • شاریوت و یا قدرت مانور در جهت جلو عقب
  • قدرت مانور گردشی
  • قدرت حرکت دستگاه
  • قدرت افزایش ارتفاع

قدرت باربرداری

یکی از مبانی نشان دهنده قدرت و قابلیت تاور قدرت باربرداری می‌باشد که این کار توسط الکترو موتور انجام می‌پذیرد.خود الکترو موتور وسیله‌ای است که به گیربکس و درام متصل می‌باشد. تمامی این سیستم‌ها وسیله‌ای هستند که از حمل بار زیاد از سطح زمین جلوگیری می‌کنند و همگی در بخش قدرت باربرداری قرار گرفته اند.

شاریوت یا قدرت مانور در جهت جلو عقب:

بعد از بلند کردن اجسام سنگین از سطح زمین توسط تاور کرین، تاور دارای بخشی به نام مانور حرکت بار به سمت جلو و همچنین حرکت بار به سمت عقب می‌باشد. بهتر است بدانید در این تاور قطعه ‌ای به نام میکروسوئیچ وجود دارد که وظیفه کنترل آن را دارد و همچنین از جلو رفتن بار خودداری می‌کند. یه این نکته توجه کنید که برای انجان هرگونه عملیات با تاور کرین حتما با افرار کاربلد و همچنبن با استفاده از کارشناسان مجرب عملیات خود را انجام دهید.

قدرت مانور گردشی:

همانطور که در بالا اشاره کردیم تاور کرین دارای قابلیت بلند کردن اجسام سنگین از سطح زمین بوده و می‌تواند آن هارا به عقب و جلو هدایت کند اما علاوه بر این قابلیت‌ها از قابلیت دیگری به نام قدرت مانور گردشی برخوردار است که می‌تواند بار را در شعاع 360 درجه جابه‌جا کند و به نقطه مدنظر انتقال دهد. این کار توسط1 الی 2 الکترومنور امکان پذیر بوده که همچنین با استفاده از میکروسوئیچ ها از دور زدن بی‌منظور جلوگیری می‌شود.

قدرت حرکت دستگاه:

تاور‌ها می‌توانند دستگاه را روی زمین از نقطه‌ای به نقطه دیگر انتقال دهند بعضی از تاور کرین‌ها از لحاظ خزیدن برروی زمین متفاوت می‌باشند که تعدادی از انواع آن برروی ریل جابه جا شده و گونه‌ی دیگر روی زنجیر که از لحاظ ظاهری به زنجیر تانک شباهت دارند بر روی زمین به حرکت در می‌آیند. الکترو موتور‌های برقی وظیفه حرکت این دستگاه‌ها را برعهده دارد که از ترمز‌های بسیار قوی و پیشرفته برخوردار هستند.

قدرت افزایش ارتفاع

حال بهتر است بدانیم که تاور کرین چگونه به نقطه مرتفع می‌رسند و چگونه ارتفاع خود را بیشتر می‌کنند؟

چرثقیل سیار کار نصب و مونتاژ تاور کرین را برعهده دارد که بعد از این فرایند برای افزایش دادن ارتفاع از قدرت خود مونتاژ کمک می‌گیرد که این کار نیازمند عملیات بسیار دقیق و حساسی می‌باشد که با اضاف کردن قطعه ارتفاعی اوج گرفته و همچنین با کاهش آن ارتفاع کمتر می‌شود. به این نکته توجه کنید که هر تاور باتوجه به نوع کشور سازنده دارای تفاوت هایی است.

تمامی مراحل اعم از نصب تاور مونتاژ و بستن کمربند ملزم نظارت متخصص‌های کار بلد و رعایت اصول ایمنی و فنی می‌باشد.

اجزای اصلی تاور کرین چیست؟

از آنجایی که تاورکرین یک سازه بسیار غول پیکر است، از قسمت و بخش های متعددی ساخته شده است. این قطعات عبارتنداز:

  • تیر مشبک
  • برج و یا دکل
  • گردان
  • کله قندی
  • کنفلش
  • شاریوت
  • فلش
  • تیر اصلی
  • و …

پایه تاورکرین در قسمت پایین آن به یک بالشتک بتنی عظیم متصل شده است. این پایه در بالا به یک دکل قرار می‌گیرد که وظیفه ارتفاع دادن به جرثقیل را بر عهده دارد. واحد گردان دکل در بالای از یک چرخ دنده و موتور تشکیل شده است که قابلیت مانور جرثقیل را به دور خودش را دارد. بالای واحد گردان از چهار قسمت تشکیل شده است که عبارتند از:

  • بازوی افقی بلند
  • بازوی مکانیک کوتاه
  • کابین اپراتور
  • تیر مشبک

بازوی افقی کار وظیفه انتقال بار را بر عهده دارد که درای واگن برقی بوده و این واگن در راستای بازو اور کرین به حرکت در می‌آید تا بار را ازقسمت مرکزی تاورکرین نزدیک یا دور کند. بازوی مکانیکی در راستای بازوی بلندتر قرار گرفته است و از موتور برقی ساخته شده است. تیر مشبک هم دارای موتور تامین کننده نیروی حمل بار می‌باشد و با نیروی الکتریکی خود کابل تاورکرین و درنتیجه واگن برقی را هدایت و متعادل می کند. موتور هدایت کننده قطعه گردان در قسمت بالای چرخ دنده طراحی شده است.

تاور کرین‌های موجود در بازار

POTAIN و LIEBHERR جزو معروف‌ترین تاورکرین‌های موجود در بازر هستند که ساخت کشور فرانسه می‌باشند. اگر خواهان استفاده از جرثقیل مناسب و ایمن هستنید از این دو تاور کرین غافل نشوید. انواع تاور کرین عبارتنداز:

  • متحرک
  • ثابت

تاور کرین متحرک جزو کاربدی‌ترین تاور کرین می‌یاشد که در پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مراحل نصب تاور کرین

  1. مرحله اول: در همه تاور کرین‌ها مونتاژ از پایه آغاز می‌شود. اجرای پایه جرثقیل به روش‌های مختلفی انجام می‌پذیرد که Abchor base نام دارد. معمولا این روش برای تاور کرین‌های ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر روش‌ای نصب می‌توان به روش نصب برروی ریل و یا نصب روی کالسکه نیز اشاره کرد.
  2. باتوجه به اینک ارتفاع تاور کرین‌ها با افزایش سکشن‌ها امکان پذیر است، اولین پارت جهت افزایش ارتفاع جرثقیل، سکشن اصلی به پایه فولادی جرثقیل به توسط پیچ ها و به همراه جرثقیل متحرک انجام می‌پذیرد.
  3. پس از اینکه سکشن را نصب کردیم می‌بایست دیگر سکشن‌ها را جهت افزایش ارتفاع نصب کنیم. تا جایی که به ارتفاع موردنظر برسید می‌توانید این مرحله را ادامه دهید.
  4. هنگامی که اخرین سکشن را نصب کرده و به ارتفاع دلخواه خود رسیدید باید قطعه زیر گردان و گردان جرثقیل را نصب کنید. یکی از سنگین‌ترین قسمت تاور کرین قطعه گردن است و برای برای کم کردن مقدار فشار هنگام بلند کردن و نصب آن، به دو قطعه مجزا و با جرثقیل متحرک قابل نصب است.
  5. وقتی قطعه گردان را نصب کردید می‌بایست قطعه‌ی کله قندی را سوار کنید. با کمک چهار پین می‌توان به راحتی کله قندی را به قطعه گردان وصل کرد. یک قطعه دیگری به نام کنفلش در این مرحله باید به گردان وصل شود. پس از نصب کنفلش توسط جرثقیل متحرک بالا می‌رود تا بازوهای مهار بتوانند به کله قندی تاور کرین متصل شوند که در این صورت امنیت تاور کرین تامین خواهد شد. در آخر امکان نصب وزنه‌های بتنی بر روی آن فراهم می‌شود.
  6. از دیگر قطعاتی که به تاور کرین متصل می‌شود بازوی کار نام دارد. این قطعه دارای چهار قسمت می‌باشد که بر روی گردان تاور کرین سوار شده و توسط کابل مهار به قطعه کله قندی متصل می‌شود.
  7. در مرحله آخر می‌بایست قطعه شاریوت به تاورکراین متصل شود سپس بعد از آن وزنه‌های کنفلش نصب می‌شوند. جهت شروع کار با تاور کراین الزاما از بکسل‌های شاریوت کمک می‌گیرند. بعد از نصب این قطعات و همچنین تنظیم آن‌ها، نوبت راه‌اندازی برق تاور کرین می‌رسد. دستگاهی که قابلیت تغذیه الکترو موتور را دارد اینورتر نام داد که این عمل طی تبدیل جریان مستقیم AC دریافت شده به جریان DC انجام می‌شود. ینورتور به شکل خودکار میزان وزن وارده به موتور تاورکرین را شناسایی می کند و متناسب با همان بار به موتور جریان برق را انتقال می‌دهد

 

جهت نصب تاور کرین می‌توانید با کمی تحقیق درمورد شرکت‌ها و کارشناسان باتجربه در این زمینه، تاور کرین را با قیمت مناسب و مقرون به صرفه نصب کنید.

5 نکته مهم در هنگام کار با تاور کرین

  1. جهت انتقال اجسام سنگین حتما از دو طناب استفاده کنید.
  2. بهتر است از در هنگام شب باری را حرکت ندهید.
  3. تمام خطرات احتمالی را پیش بینی و پیشگیری کنید.
  4. قلاب را به یک ضامن جهت جلوگیری از خارج شدن بوکسل از داخل قالب متصل کنید.
  5. حتما در هنگام افزایش قطعات به تاور، شاقولی را کنترل کنید.
  6. مشورت و استفاده از اپراتورهای دارای گواهینامه و باتجربه

ابعاد تاور کرین

تاور کرین از لحاظ اندازه و ابعاد به دو دسته بزرگ و کوچک تقسیم می‌شود حال تاور کرین کوچک وظیفه حمل ابزارها در یک محیط کوچک را برعهده دارند. همچنین تاورهای بزرگتر در موقعیت‌های بزرگتر مانند ساختمان‌های مرتفع مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی دیگر از مدل‌های تاور کرین در زمینه صنعت نفت استفاده می‌شود. این مدل برای انتقال اجسام در آب به کار می‌رود که چرتقیل شناور نام دارد.

قیمت تاور کرین

برای قیمت تاور کرین باید بگوییم که بستگی به عوامل مختلف دارد که مشخص کننده قیمت آن هستند که این عوامل عبارتند از:

  • سال ساخت آن
  • نوع برند تاور کرین
  • نوع شرکت و سرعت ارائه خدمات
  • هزینه حمل و نقل
  • هزینه بیمه

اجاره تاور کرین

یکی از به صرفه‌ترین و مناسب‌ترین راه‌های استفاده از تاور کرین، اجاره آن است. بسیاری از صاحبان و مالکان جهت صرفه جویی در هزینه‌های خود تاور کرین را اجاره می‌کنند. زیرا خرید تاور کرین از هزینه بالایی برخوردار است. اجاره کردن تاور کرین دارای مزیت‌های بسیاری می‌باشد که باعث می‌شود مالکان هزینه هنگفتی پرداخت نکنند.

همیشه تاور کرین را براساس  نوع کاربرد و نوع ساختمان انتخاب می‌کنند. این دستگاه دارای یک سیستم مکانیکی است که جهت بلند کردن و حمل اجسام سنگین توسط قلاب معلق از بازوی متحرک مورد استفاد قرار می‌گیرد. در بیشتر مواقع  مهندسین عمران و ساختمان‌سازی از جرثقیل‌های عظیم کمک می‌گیرند. فونداسیون مرکز ثقل تاورها می‌باشد، سپس مرکز جرم، در متعادل کردن این سیستم نقش اساسی دارد.

یک تاور معمولی چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • یک تاور معمولی اصولا دارای 18 متر ارتفاع می‌باشد که میزان افزایش ارتفاع بسته به نیاز سازه مشخص می‌شود.
  • بیشنرین شعاع یک ناور معمولی 70 متر است.
  • بیشترین میزان وزن اجسام برای حمل و انتقال در یک تاور کرین معمولی 81 تن می‌باشد.

علت سقوط نکردن تاور کرین

یکی از مباحث مهم در کارکرد یک تاور کرین بحث حفظ تعادل آن است. برای نگهداشتن تاور کرین و محکم سازی آن می‌بایست پایه ایش را درقسمتی از بتن در زمین مستحکم کنند. همچنین برای تعادل تاور کرین از کمربند‌های تعادلی کمک می‌گیرند ک این کار از سقوط تاور کرین جلوگیری خواهد کرد. همانطورکه می‌دانید وظیفه حمل و بلند کردن اجسام در تاور کرین، بر عهده بازو‌های جلویی می‌باشد که برای حفظ تعادل آن‌ها در قسمت پشتی یک بازو از جنس بتن قرار می‌دهند.

تاور کرین چقدر عمر می‌کند؟

تاور کرین می‌تواند چندین سال قدمت داشته باشد. در کشور ایران تاور‌هایی یافت می‌شود ک قدمت 50 ساله دارند و تا به امروز در حال استفاده می‌باشند. یکی از دلایل زیاد عمر کردن آن‌ها مکانیکی بودن آنهاست که قطعات برقی به راحتی به‌روزرسانی می‌شوند. به این نکته توجه کنید که برای عملکرد بهتر تاور کرین بهتر است هرچند وقت قطعات آن تعویض شوند.

بازگشت به لیست

2 نظر در “نصب تاور کرین

    1. ادمین کرین یاب گفت:

      ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.