تاور کرین, تعمیرات و نگهداری

مراحل نصب و راه اندازی تاورکرین در عراق

آشنایی با مراحل نصب و راه اندازی تاورکرین در عراق

آشنایی با مراحل نصب و راه اندازی تاورکرین در عراق

تاورکرین از جمله ابزار و لوازم مورد استفاده در ساخت‌و‌ساز  است که برای جابه‌جایی اجسام سنگین در برج‌ها و ساختمان‌های مرتفع مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر این وسیله با قابلیت جابه‌جایی اجسام با زاویه ۳۶۰ درجه در سه جهت تا بالای پشت بام ساختمان‌های بلند تحول عظیمی را در این صنعت به وجود آورده است. جرثقیل‌های برجی به حدی گران هستند که قیمت بعضی از آنها به چندین میلیارد می‌رسد و خرید آنها برای انجام پروژه‌های ساختمانی به صرفه نخواهد بود. به همین دلیل اکثر کسانی که از این وسیله در ساخت‌وساز استفاده می‌کنند آنها را به صورت پروژه‌ای حتی از کشورهای دیگر اجاره می‌کنند. در همین راستا برای بررسی مراحل نصب و راه اندازی تاورکرین در عراق با ما همراه باشید.

تاورکرین چیست؟

جرثقیل برجی ابزاری کاربردی برای افزایش سرعت انجام پروژه‌های مختلف ساخت‌و ساز است. این وسیله که جابه‌جایی و انتقال تجهیزات در پروژه‌های مختلف را بر عهده دارد، می‌تواند تا حدود بسیار زیادی هزینه‌های ساخت‌وساز را کاهش دهد.

در واقع این وسایل نوعی اهرم تعادلی مدرنیته محسوب می‌شود که از قطعات مشابه با آن ساخته شده‌ است. ولی مهم‌ترین تفاوت استفاده از این جرثقیل‌ها با اهرم‌های تعادلی، امکان تثبیت در بتن و اتصال در قسمت‌های بلند ساختمان به کمک کمربندهای مخصوص این‌کار به حساب می‌آید.

قدرت بالای انتقال اجسام و مصالح ساختمانی، امکان مانور به سمت عقب یا جلو، امکان مانور ۳۶۰ درجه به صورت چرخشی و بالا بردن اجسام در برج‌های مرتفع از جمله ویژگی‌های مهم استفاده این وسیله محسوب می‌َشوند.

همچنین این جرثقیل‌ها در ساخت پروژه‌های بزرگی نظیر سدسازی، پل‌سازی، در ساخت سیلوها، در صنایع مختلف برای مونتاژ لوازم و تجهیزات سنگین، جابه‌جایی ماشین‌آلات بزرگ، تخلیه و بارگیری در گمرک و بنادر کشتیرانی استفاده‌های بسیاری دارند.

لازم به ذکر است این جرثقیل‌ها از قسمت‌هایی مانند پایه تثبیت، بازو برای حمل بار و بخش پشتی که محل قرار دادن بلوک‌های بتنی جهت حفظ تعادل وزن عقب و جلوی دستگاه است تشکیل می‌گردند.

انواع تاور کرین

این دستگاه‌ها از لحاظ ابعاد به دو دسته جرثقیل‌های بزرگ و کوچک تقسیم می‌شوند. به طوری‌که مدل‌های کوچک آن برای جابه‌جایی اجسام در پروژه‌ها و مکان‌های کوچک مانند کارگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مقابل مدل‌های بزرگ برای برج سازی و ساختمان‌سازی با ارتفاع زیاد به کار می‌روند.

پیش از آشنایی با نصب و راه اندازی تاورکرین در عراق خالی از لطف نیست بدانید که امروزه با پیشرفت تکنولوژی مدل جدیدی از این وسیله با نام جرثقیل شناور به وجود آمده که در صنعت نفت و گاز برای جابه‌جایی بار داخل آب و همچنین بیرون کشیدن کشتی‌های فرو رفته در زیر آب به کار گرفته می‌شود.

در حال حاضر روش دیگری برای دسته‌بندی این نوع جرثقیل‌ها وجود دارد که آنها را به دو مدل جرثقیل‌های خود نصب شونده و کمک نصب شونده تقسیم می‌کند. این دو نوع دستگاه‌ با هم تفاوت‌هایی دارند و متناسب با محل احداث پروژه انتخاب شده و به کار می‌روند. به طور مثال ارتفاع جرثقیل‌های خود نصب شونده به راحتی تغییر می‌کند، کم و زیاد می‌شود و می‌توان آنها را در پروژه‌های مختلف به کار برد. اما مدل‌های کمک نصب شونده برای استفاده نیاز به یک عامل خارجی مانند بالگرد یا جرثقیل‌های دیگر برای تنظیم ارتباط دارند. همچنین ارتفاع این مدل به کمک ساکشن تغییر می‌کند و قدرت بسیار زیادی برای حمل اجسام و بار در ارتفاع زیاد دارد.

در نهایت باید بدانید که این دستگاه‌ها از لحاظ شعاع حرکتی به سه دسته متحرک، بالارونده و ثابت تقسیم می‌شوند. تاورکرین‌های ثابت ارتفاع معینی دارند و برای کارهای معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما مدل متحرک که در محورهای x و y به صورت افقی و عمودی حرکت می‌کنند به سه دسته ریلی، شناور و جاده‌ای تقسیم می‌شوند. در مقابل جرثقیل‌های بالارونده در سه محور x، y و z حرکت می‌کنند و در احداث پروژه‌های بزرگ ساختمان‌های و برج‌سازی استفاده می‌شوند.

نصب و راه اندازی تاورکرین در عراق

همانطور که گفتیم تاورکرین‌ها دارای انواع مختلفی هستند. بنابراین نصب، افزایش و کاهش ارتفاع آنها بستگی به مدل، محل نصب و راه اندازی تاورکرین در عراق و نوع اجرای پروژه مورد نظر دارد. به زور کلی استفاده از این وسیله و نصب آن کار بسیار حساسی است و مراحل نصب و تنظیم آن باید توسط نصاب مخصوصی که در انجام این‌کار تبحر لازم را دارد انجام شود.

همچنین باید اجزای مختلف آن پس از نصب و بسته شدن توسط بازرس بررسی و کنترل شود تا حین انجام کار، دستگاه دچار مشکل نشود. به طور کلی باید بدانید که استفاده از تاورکرین کاملاً تخصصی است و هر کسی نمی‌تواند به راحتی آن را انجام دهد و باید در این زمینه مهارت کافی را کسب کرده باشد. بر این اساس در ادامه مراحل نصب و مونتاژ تاورکرین را در محل احداث پروژه مرور خواهیم نمود.

مرحله اول نصب و راه اندازی تاورکرین در عراق

اولین مرحله نصب تاورکرین قرار دادن پایه دستگاه است که در تمامی انواع مختلف جرثقیل‌ها انجام می‌شود. با توجه به اینکه این قسمت باید تمامی وزن دستگاه و بارهایی که جابه‌جا می‌کند را حمل نماید، در ابتدای مونتاژ، پایه دستگاه را برای استحکام بیشتر به فونداسیون ساختمان نصب می‌کنند. به همین دلیل نصاب دستگاه باید از بهترین مواد اولیه و آهن‌آلات برای محکم نگه داشتن جرثقیل استفاده نماید.

لازم به ذکر است که تاورکرین‌های ثابت را روی بتن و جرثقیل‌های متحرک را روی یک ریل مشخص شده‌ای نصب می‌کنند. البته انتخاب محل قرارگیری و مدل جرثقیل به نوع پروژه در حال احداث بستگی دارد. به طور مثال اگر پروژه نیازی به جرثقیل‌هایی که در طول حرکت می‌کنند نداشته باشد، از ریل‌های ثابت استفاده می‌کنند و آنها را با بتن در جای خود ثابت نگه می‌دارند. ولی اگر نیاز داشته باشد که اجسام را در ارتفاع جابجا کنند، تاورکرین‌ها را روی ریل متحرک قرار می‌دهند.

مرحله دوم مونتاژ و نصب تاورکرین

مرحله بعدی نصب و راه اندازی تاورکرین در عراق، نصب ساکشن مادر است که به عنوان بزرگترین ساکشن جرثقیل برجی محسوب می‌شود. این ساکشن بر روی پایه فلزی به کمک ۱۶ بولت فولادی نصب می‌گردد تا بتواند گشتاوری در حدود ۴۳۰۰ پوند بر فوت را روی جرثقیل ایجاد ‌کند. لازم به ذکر است که برای افزایش ارتفاع باید ساکشن اصلی را با پیچ مهره‌های فولادی به پایه جرثقیل وصل کنند. در هنگام نصب سکشن اصلی باید دقت بسیار بالایی به کار برد، در غیر این صورت احتمال دارد حین کار انحراف پیدا کرده و خسارات بسیار زیادی را به بار ‌آورد. در ادامه کار در همین مرحله به درخواست مشتری و نوع پروژه‌ای که در دسترس است، ساکشن‌های فرعی دیگری نیز به جرثقیل اضافه می‌شوند.

مرحله سوم نصب و راه اندازی تاورکرین در عراق

این مرحله نوبت به نصب گردان و زیر گردان می‌رسد. در حقیقت گردان از قطعات بسیار سنگین‌ جرثقیل برجی محسوب می‌شود. به همین دلیل برای سهولت در جا‌به‌جایی و نصب، به دو قسمت مجزا تقسیم می‌گردد. قطعات ثابتی که قبل از مونتاژ گردان بر روی آن نصب می‌شوند زیرگردان نام دارند و گردان که سنگین‌ترین قطعه جرثقیل است به صورت مجزا بر روی آن قرار می‌گیرد.

مرحله چهارم مونتاژ و نصب تاورکرین

بعد از نصب دو قطعه‌ای که در مرحله قبل اشاره کردیم، نوبت به نصب کله قندی به وسیله ۴ پین می‌رسد. قطعه دیگری که به گردان وصل می‌شود کنفلش نام دارد. این قطعه به وسیله بازوها و کابل‌هایی به تاورکرین متصل می‌شود تا امنیت جرثقیل را افزایش دهد. بنابراین پس از آن دیگر می‌توان وزنه‌های بتنی را بر روی تاورکرین نصب کرد.

مرحله پنجم مونتاژ و نصب تاورکرین

قسمت دیگری که در این مرحله حین نصب و راه اندازی تاورکرین در عراق اضافه می‌شود فلش یا بازوی تعادل نام داردکه به پین گردان متصل می‌گردد. در حقیقت این قطعه تعادل جرثقیل را در هنگام بلند کردن وسایل سنگین حفظ می‌کند و بعد از نصب توسط کابل‌های برق و بازی‌های تعادل به کله قندی متصل می‌گردد.

مرحله ششم نصب و راه اندازی تاورکرین در عراق

بازوی عامل که در این مرحله اضافه می‌‌شود، قسمت اصلی دستگاه است که با آن وسایل سنگین ساختمانی را جابه‌جا می‌کند. قابل توجه است که بازوی عامل از قطعه‌های مختلفی تشکیل شده که به گردان متصل می‌شود.

مرحله هفتم مونتاژ و نصب تاورکرین

شاریوت قطعه‌ای از تاو کرین است که برای راه اندازی، پیاده‌سازی و راه‌اندازی جرثقیل برج ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد و بعد از نصب آن می‌توان وزنه‌های کنفلش را به آن اضافه کرد.

مرحله هشتم مونتاژ و نصب تاورکرین

تابلوی برق در مرحله آخر نصب دستگاه، راه اندازی می‌شود و قطعه‌ای است که جریان مستقیم (AC) را دریافت و به جریان متناوب (DC) تبدیل می‌کند. در حقیقت وظیفه اصلی تابلوی برق تامین انرژی الکتروموتور دستگاه است. این قطعه میزان بار وارده به دستگاه را تشخیص می‌دهد و به طور اتوماتیک متناسب با آن جریان برق دستگاه را تنظیم می‌کند.

نکات مهم نصب و راه اندازی تاورکرین در عراق

جرثقیل برج سازی نصب بسیار حساسی دارد و باید با تجهیزات مشخصی نصب و راه‌اندازی شود. به همین دلیل در ادامه به برخی از نکاتی که باید در هنگام نصب و استفاده از آن رعایت گردد اشاره می‌کنیم.

حفظ تعادل

باید در هر مرحله از نصب قطعات تاورکرین و اضافه کردن ارتفاع آن، شاقول کل پایه با دوربین نقشه برداری کنترل شود. به این نکته باید توجه کنید در صورتی‌که تاورکرین شاقول نباشد، احتمال سقوط آن بسیار زیاد است و در این حالت خسارات مالی و جانی بسیاری را در زمان نصب و راه اندازی تاورکرین در عراق به بار می‌آورد.

زمان مناسب نصب و استفاده

همواره سعی کنید جرثقیل را در طول روز استفاده نمایید. در غیر این‌صورت، باید فضا را با تعداد کافی پروژکتور روشن کنید.

دید مناسب حین کار

هنگام استفاده از جرثقیل باید فردی که کنترل آن را در دست دارد اشراف کامل به جابه‌جایی بار و مسیر حرکت داشته باشد. در مواردی که دید شخص برای این‌کار مناسب نیست باید فردی اپراتور را حین جابه‌جا کردن وسایل راهنمایی کند.

تعیین زمان دقیق پروژه

با توجه به اینکه اجاره تاورکرین بسیار پرهزینه است باید مدت انجام پروژه و زمانی که به جرثقیل نیاز است، بررسی و کارشناسی شود تا به محض اتمام کار جرثقیل به محل احداث پروژه بعدی منتقل گردد.

انتخاب شرکت نصب کننده تاورکرین

یکی از مهم‌ترین نکات انتخاب تاورکرین و استفاده از آن، تعیین شرکتی است که در این زمینه تجربه کافی داشته باشد و بتواند بهترین جای قرارگیری دستگاه، ارتفاع مناسب آن و ایمن‌سازی جرثقیل را به درستی انجام دهد. لازم به ذکر است جانمایی و جای‌گذاری دستگاه باید به گونه‌ای باشد که در اپراتور حین کار با آن به کل پروژه اشراف داشته و با چرخش کامل بتواند بدون هیچ‌گونه مزاحمتی اجسام و تجهیزات را جابه‌جا کند.

ایمنی کار با دستگاه

برای افزایش ایمنی کار با دستگاه باید به نکات زیر توجه نمایید:

  • در محیط اجرای پروژه باید تمهیدات و پیش‌بینی‌هایی در خصوص برخورد اجسام در هنگام جابه‌جایی وسایل و تجهیزات با جرثقیل صورت پذیرد و موانع احتمالی از سر راه برداشته شوند.
  • در هنگام استفاده از جرثقیل برای جلوگیری از خارج شدن بکسل از درون قاب، باید برای آن ضامن ایمنی یا همان شیطونک در نظر گرفته شود.
  • در صورت نیاز به افزایش ارتفاع هنگام نصب و راه اندازی تاورکرین در عراق، باید جرثقیل را به کمک کمربندهای ایمنی به اسکلت سازه در قسمت‌ها و ترازهای مشخصی، متناسب با مشخصات فنی دستگاه متصل کرد.
  • در مواردی که از مدل‌های ریلی استفاده می‌کنید باید مسیر حرکت به طور کامل بررسی شود و وزنه‌های تعادل برای جلوگیری از انحراف حین حرکت بر روی ریل تعبیه گردد. همچنین باید از اتصال مناسب پیچ‌ها به قسمت تراورس زیرین دستگاه اطمینان حاصل نمایید.
  • در هنگام استفاده از دستگاه برای جلوگیری از جابه‌جایی سطوح و قطعات سنگین باید از چهار بکسل استفاده کنید. به عبارت دیگر باید سیستم دو قلاب را در این حالت به کار ببرید.
  • در نظر داشته باشید که برای جابه‌جایی بارهای سبک برای افزایش سرعت کار بهتر است از سیستم تک قلاب یا دو بکسل استفاده کنید.
  • محکم کردن دستگاه در عمق زمین با پیچ و مهره برای جلوگیری از سقوط آن در ارتفاع بالا یکی از مهم‌ترین نکات استفاده از جرثقیل‌های برجی محسوب می‌شود.

هزینه نصب و راه اندازی تاورکرین در عراق

تاورکرین از دستگاه‌های بسیار گران قیمت در ساخت و ساز است و هزینه‌های نگهداری بسیار بالایی دارد. به همین دلیل اکثر افرادی که در ساختمان سازی و برج‌سازی از این دستگاه استفاده می‌کنند جرثقیل مورد نظر را از شرکت‌های مشخصی که در این زمینه تخصص دارند اجاره می‌کنند. در همین راستا باید بدانید هزینه‌های اجاره دستگاه به میزان بار برای جابه‌جایی، هدف از انجام پروژه، میزان بودجه‌ای که برای انجام پروژه در نظر گرفته شده است، اندازه‌ فاصله حرکتی دستگاه، نوع پروژه، شرایط آب‌وهوایی محل احداث پروژه ساختمانی، نوع کاربری پروژه، نوع تاورکرین و تبحر تیم اجرایی بستگی دارد.

سخن پایانی

تاورکرین دستگاهی بسیار مهم در انجام پروژه‌های عمرانی به حساب می‌آید. بطوری‌که کار با تاورکرین، نحوه نصب و اجرای آن بسیار تخصصی است و مسئولان اجرای پروژه‌های بزرگ مانند نصب و راه اندازی تاورکرین در عراق برای استفاده از این نوع جرثقیل‌ها، معمولا آنها را از شرکت‌های مشخصی که در این زمینه تجربه کار بین‌المللی نیز دارند اجاره می‌کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.