آسانسور کارگاهی, تعمیرات و نگهداری

هزینه تعمیرات و نگهداری آسانسورکارگاهی

هزینه تعمیرات و نگهداری آسانسورکارگاهی

مقدمه

ساختمان‌های در حال ساخت زیادی در سراسر شهر وجود دارند که هر کدام با کاربری‌های متفاوت و تعداد طبقات زیاد ساخته می‌شوند. اما در حین ساخته شدن آن‌ها، نیاز رفت و آمد و انتقال وسایل از پایین به بالا چگونه برطرف می‌شود؟ آسانسور کارگاهی جواب این پرسش است؛ این آسانسور یک بالابر است که هنگام ساخته شدن ساختمان به آن نصب می‌شود و با جابه‌جایی افراد و وسایل ساخت و ساز نقش بزرگی در تسریع انجام کارها ایفا می‌کند. نه تنها هزینه تعمیرات و نگهداری آسانسورکارگاهی زیاد نبوده، بلکه برای کارفرما سود نیز دارد. آسانسورهای کارگاهی که شامل دسته‌بندی‌های بسیار مختلف و برای کاربردهای بسیار متفاوتی هستند، برای پروژه‌ها، کارخانجات و صنایع مختلف، فروشگاه‌ها، نقاشی‌های ساختمانی و… استفاده می‌شوند.

آسانسور کارگاهی چیست؟

در ساختمان‌هایی با ارتفاع زیاد رفت و آمد بسیار مشکل بوده و کارگران همچنین نمی‌توانند وسایل ساخت و ساز را تا طبقات بالا با خودشان حمل کنند. به همین دلیل همیشه قبل از شروع کارها آسانسور کارگاهی، خریداری شده و بر ساختمان نیمه‌کاره نصب می‌شود. بر خلاف عقیده عموم که می‌اندیشند آسانسورهای کارکاهی ممکن است کمی خطرناک باشند، باید بگوییم که این آسانسورها چون برای حمل وسایل بسیار سنگین طراحی شده‌اند، اتفاقا از ایمنی بسیار بالایی هم برخوردارند؛ زیرا تمام قطعات آن‌ها از آلیاژهای بسیار با دوام و استحکام ساخته شده‌اند. آسانسور کارگاهی همچنین در برابر شرایط جوی سخت نیز مقاوم بوده و اختلالی در نحوه کار کردن آن پیش نخواهد آمد.

هزینه تعمیرات و نگهداری آسانسورکارگاهی در صنایع مختلف

آسانسور کارگاهی در ابتدا تنها در ساختمان‌های بالای 200 متر مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی در بیشتر ساختمان‌ها و سازه ‌های در حال ساخت، استفاده می‌شود. این آسانسور در صنایعی مانند صنعت برج سازی اعم از تجاری و مسکونی و نیز ساخت نیروگاه، سدسازی، معادن، بنادر، راه‌سازی، پتروشیمی، نفت و گاز، فولادسازی، پل سازی، مرمت آثار باستانی و تاریخی استفاده می‌شود. همان‌طور که دانستید اسانسور کارگاهی در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که همین موضوع نشان‌دهنده‌ی مزایای فراوان و بالقوه آن است. در ادامه به بیان مزایای بیشتری از آسانسور کارگاهی می‌پردازیم.

مزایایی در هزینه تعمیرات و نگهداری آسانسورکارگاهی

همان‌طور که گفتیم، آسانسورهای کارگاهی بسیار ایمن هستند. و در کنار این، هزینه تعمیرات و نگهداری آسانسورکارگاهی ناچیز نیز است. همچنین می‌توانند سرعت ساخت و پیشروی پروژه را بسیار افزایش دهند. از طرف دیگر نیز هزینه تمام شده را بسیار کاهش داده و ساختمان را در برابر سقوط ایمن می‌‌کنند. نحوه کار کردن آسانسورهای کارگاهی با سیستم محرکه نوار دنده‌ای است. اسانسور کارگاهی از سیستم  overload برای بررسی ظرفیت نیز برخوردار است که همین سیستم باعث ایمنی بالاتر آن می‌شود. با وجود تمامی این مزایا باید گفت قیمت تمام شده خرید و هزینه تعمیر و نگهداری آسانسور کارگاهی، در برابر تمامی مزایایی که با خود به همراه می‌آورد بسیار ناچیز ولی موثر است.

انواع آسانسور کارگاهی

با پیشرفت تکنولوژی، امروزه اسانسورهای کارگاهی‌ با کاربردها و مشخصات متفاوت و در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند. این دسته‌بندی‌ها بر اساس عوامل مختلف رخ داده‌اند که شامل نحوه نصب، نوع بار حمل‌کننده و نوع حرکت و نیروی محرکه هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی مفصلی از آن‌ها بپردازیم.

هزینه تعمیرات و نگهداری آسانسورکارگاهی با نحوه نصب

آسانسورهای کارگاهی دو مدل متفاوت نصب در ساختمان‌ها را دارند. از این دو مدل، یکی متحرک بوده و دیگری ثابت است. لازم به ذکر است که این دو مدل هر کدام از هزینه‌های متفاوتی برای تعمیرات و نگهداری برخوردارند که هر کدام را در زیر توضیح داده‌ایم.

آسانسور کارگاهی ثابت

این آسانسور به شکلی ثابت در یک محل نصب می‌شود. نحوه نصب این آسانسور این است که در ابتدا چاهکی ساخته شده که آسانسور هنگام پایین آمدن با زمین هم‌سطح شود و سپس، این مدل آسانسور کارگاهی ثابت در آن محل نصب خواهد شد. هزینه تعمیرات و نگهداری آسانسورکارگاهی ثابت بسیار مناسب است. آسانسورهای کارگاهی ثابت برای جابه‌جایی بارهای سنگین در کارخانجات و ساختمان‌ها مورد استفاده که خود، سه مدل جک مستقیم، زنجیری و آکاردئونی دارد. این مدل‌ها با توجه به نحوه و هدف استفاده خریداری می‌شوند.

آسانسور کارگاهی سیار یا متحرک

قابلیت چشمگیر آسانسورهای کارگاهی سیار، سرعت بالای آن‌ها است. همین ویژگی باعث شده این مدل از آسانسورها بیشتر در نقاشی‌های ساختمانی و برای ساخت و تمیزکاری نمای بیروین ساختمان‌هایی با طول بلند استفاده می‌شوند. آسانسور کارگاهی متحرک، خود نیز به دو دسته‌ی دیگر تقسیم‌بندی می‌شود. این تقسیم بندی بر اساس قابلیت‌های اسانسور در جا‌به‌جایی‌ها انجام می‌شود که جابه‌حایی به صورت عمودی و جابه‌جایی به صورت عمودی و افقی را شامل می‌شود. لازم به ذکر است که به قابلیت جابه‌‌جایی عمودی و افقی در آسانسورهای کارگاهی سیار، بوم لیفت هم می‌گویند.

هزینه تعمیرات و نگهداری آسانسورکارگاهی با نوع بار حمل‌کننده

آسانسورهای کارگاهی بر اساس نوع باری که با خود به طبقات بالاتر حمل می‌کنند نیز تقسیم‌بندی می‌شوند. این تقسیم‌بندی شامل بالابر ضد انفجار، بالابر مواد پودری و بالابر مواد ساختمانی است. تمامی این آسانسورهای کارگاهی، با توجه به ویژگی‌های متفاوتی که دارند، به طبع قیمت متفاوتی را هم دارند. توضیحات زیر به طور مفصل‌تری انواع این آسانسورها و هزینه تعمیرات و نگهداری آن‌ها را شرح می‌دهد.

آسانسور کارگاهی ضد انفجار

آسانسورهای کارگاهی ضد انفجار، از ویژگی‌هایی چون ضد جرقه بودن، ضد گرد و غبار حاصل از آتش گرفتگی برخوردار هستند و بیشتر در محل‌هایی نصب می‌شوند که احتمال تجمع گاز در آن‌ها بسیار بالا بوده و در کنار آن احتمال رخ دادن انفجار نیز بالاتر می‌رود. هزینه تعمیرات و نگهداری آسانسورکارگاهی ضدانفجار برای محیط‌های آلوده گازی در صنایع نفت گاز و پتروشیمی، محیط‌های آلوده به غبارهای آتشگیر و همچنین غبار پشم شیشه، غبار ذغال سنگ در معادن و انبار غلات بسیار مناسب و به صرفه است البته به دلیل تغییر قیمت این آسانسورها، بهتر است برای اطلاع از قیمت آسانسور کارگاهی ضد انفجار می‌توانید به بازارهای مربوطه مراجعه کنید.

آسانسور کارگاهی حمل مواد پودری

آسانسور کارگاهی مخصوص حمل مواد پودری، بیشتر در کارخانجاتی استفاده می‌شود که با مواد پودری مانند شکر و نمک، قهوه، پودرهای دارویی و.. سروکار دارند. که شامل صنایعی غذایی، دارویی و بهداشتی می‌شود. از مزایای مهم بالابرهای کارگاهی مخصوص حمل مواد پودری، می‌توان به جلوگیری از ایجاد گرد و غبار ناشی از انواع پودرها، اشاره کرد. بالابرهای مواد پودری با وجود سیستم چرخش یک ماردون درون لوله، راه‌‌اندازی و نصب می‌شوند.

آسانسور کارگاهی ساختمانی

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، در گذشته از آسانسورهای کارگاهی تنها برای موارد ساختمانی استفاده می‌کردند اما امروزه همین‌طور که می‌بینید، آسانسورهای کارگاهی ساختمانی تنها دسته‌ای از انواع گسترده اسانسورهای کارگاهی هستند. آسانسورهای کارگاهی ساختمانی، خود به دو دسته متفاوت تقسیم‌بندی می‌شوند که بالابر مصالح به تنهایی و بالابر مواد و مصالح همزمان را شامل می‌شوند، همانطور که از نام هر آسانسور پیداست. آسانسور کارگاهی ساختمانی مخصوص حمل مصالح از ایمنی کم‌تری برخوردار است زیرا تنها قرار است مصالح ساختمانی را با خود حمل کند. اما آسانسور کارگاهی مخصوص حمل نفر و انسان به طبع ایمنی بالاتری دارد تا خطرات ناشی از حمل انسان‌ها در ارتفاعات بالا، کاهش یابد.

هزینه تعمیرات و نگهداری آسانسورکارگاهی با نیروی محرکه و نوع حرکت

انواع آسانسورهای کارگاهی بر اساس مدل ساخت که همان نیروی محرکه نیز گفته می‌شود، به چهار دسته متفاوت تقسیم‌بندی می‌شوند که اعم از آسانسور هیدرولیکی، آسانسور وینچی، آسانسور کششی و آسانسور مخصوص کارگاه و آسانسور مغناطیسی است. هزینه تعمیرات و نگهداری آسانسورکارگاهی امری لازم بوده است ولی باید گفته که تمامی این آسانسورها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، هزینه‌ نگهداری و تعمیرات متفاوتی را دارا هستند. در ادامه تمامی این موارد را تماما برای شما شرح داده‌ایم.

آسانسور کارگاهی هیدرولیکی

اجزای اصلی تشکیل‌دهنده آسانسور کارگاهی هیدرولیکی، موتور الکتریکی، پمپ فشار روغن و جک هیدرولیک هستند. . به دلیل تغییر قیمت در آسانسورهای کارگاهی، بهتر است قبل از اقدام به خرید آن‌ها برای اطلاع از قیمت آسانسور کارگاهی هیدرولیکی، در سایت‌های مربوطه آن را جست‌‌وجو کنید. این بالابرهای هیدرولیکی از مزایای بسیار زیادی برخوردار است که در زیر به هفت مورد از آن‌ها اشاره شده است:

  1. نرمی استارت خوردن اولیه
  2. درصد خرابی و فرسودگی بسیار کم
  3. سهولت در امر عیب‌یابی و تعمیر
  4. دارای قابلیت احتیاج به سازه سبک
  5. نیاز به نصب موتورخانه در پشت بام ندارد
  6. توانایی تشکیل آسانسورهای باربر و سنگین با تناژ بالا
  7. قابلیت تراز شدن در طبقات مختلف

آسانسور کارگاهی وینچی

آسانسورهای کارگاهی وینچی در فروشگاه‌های مختلف، پروژه‌های ساختمانی، کارگاه‌ها یا حتی رستوران‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. نحوه‌ی کارکرد آسانسورهای کارگاهی وینچی، با وجود زنجیر یا طناب فولادی و همراه با کمک نیروی برقی است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید به دلیل نوع ساختار و کارکرد بالابر کارگاهی وینچی، آن‌ها قاب و وزنه نیز ندارند.

آسانسورکارگاهی کششی

به دلیل نحوه کارکرد بالابرهای کارگاهی کششی که با استفاده از وجود سیم بکسل و شیار فلکه کششی بوده و به کمک چرخش توسط الکتروموتور صورت می‌گیرد، این دسته‌بندی با این نام نام‌گذاری شده است. هزینه تعمیرات و نگهداری آسانسورکارگاهی کششی بر اساس وجود گیربکس (بدون گیربکس(گیرلس) و همراه با موتور گیربکسی) بسیار متفاوت می‌شود.

آسانسور کارگاهی مخصوص کارگاه

ویژگی جالب در بالابرهای مخصوص کارگاه برای سازه‌ها و پروژه‌های ساختمانی این است که از شروع کار توسط خودشان مونتاژ شده و می‌تواند همراه با سازه ساختمان ارتفاع آن‌ها نیز افزایش یابد. ظرفیت بالابرهای ساخته شده مخصوص کارگاه‌ها ظرفیت‌های یک تنی، یک و نیم تن و دو تن را دارند و در پروژه‌های ساختمانی که تا ارتفاع 200 متر طول دارند نیز قابل استفاده هستند.

آسانسور کارگاهی مغناطیسی

تکنولوژی این دسته از آسانسورها با استفاده از نیروی مغناطیسی و به‌وجود آمدن میدان مغناطیسی است. نحوه کارکرد بالابرهای کارگاهی معناطیسی بسیار جالب است؛ این آسانسورها با قطع کردن میدان مغناطیسی در نقاطی مشخص و از طرفی القای الکتریکی به کابین آسانسور و باردار کردن آن حرکت می‌کنند. از مزایای این دسته از آسانسورهای کارگاهی می‌توان به کنترل شتاب و سرعت آسانسور و در نتیجه ایمنی دو چندان آن‌ها اشاره کرد. همچنین استفاده از چندین کابل در یک چاه نیز از مزایای چشم‌گیر آسانسورهای کارگاهی با استفاده از نیروی مغناطیسی است که باعث صرفه‌جویی بیشتری در هزینه تعمیر و نگهداری می‌شود.

نکات مهم در کاهش هزینه تعمیرات و نگهداری آسانسورکارگاهی

  • استخدام و دعوت از افراد متخصص و کاربلد برای تعمیر آسانسور کارگاهی در پروژه
  • چک کردن و بازدید آسانسور کارگاهی در دوره‌های 12 ماهه توسط یک تکنسین و سرویس‌دهی به قطعات آن
  • تعویض قطعات پر استفاده در اسانسورهای و استفاده از قطعات اصل که از عوامل عدم افت عملکرد آسانسور کارگاهی است.
  • تعویض قطعه‌ در صورت مشاهده شکستگی و پوسیدگی در شکسن‌ها در سریع ترین زمان ممکن.
  • هزینه تعمیرات و نگهداری آسانسورکارگاهی و حضور افراد متخصص جهت انتقال آسانسور کارگاهی به پروژه دیگر برای انتقال و نصب دستگاه.

توجه داشته باشید که موارد گفته شده در ادامه حتما باید به صورت هفتگی، قبل از راه اندازی دستگاه، کاملا مورد بازدید قرار بگیرد و در صورت مشاهده هرگونه مشکل با نمایندگی‌های مجاز برای تعمیرات آسانسور کارگاهی تماس حاصل نمایید.

  • بازدید کردن از کابل ارتفاعی، کابل گیرها و کابل جمع کن
  • بازدید و بررسی دقیق ترمزها موتور و گیربکس‌ها
  • بازدید کابین و اتصالات جوش آن
  • بازدید کردن از رولیک، چرخ دنده ها و اتصالات بر روی سکشن‌ها
  • بازدید از فنرهای زیر کابین، ضربه گیرها، و حفاظ فونداسیون و کابین
  • بررسی وضعیت ورودی و خروجی کابین
  • بررسی وضعیت روغنکاری و روانکاری دستگاه
  • بررسی وضعیت تابلو برق ها و کلیه کنتاکتورها
  • بررسی اتوپر مکانیکی بالای دکل

تمامی بازدیدهای گفته شده به صورت حتمی باید انجام شود زیرا بالابرهای کارگاهی هر روزه انسان‌های زیادی را با حود حمل می‌کند و در صورت سهل انگاری در هر کدام از موارد جان انسان است که در خطر می‌افتد.

آن‌چه گفتیم…

در ابتدا تنها از آسانسورهای کارگاخی برای ساختمان‌های بالای 200 متر استفاده می‎‌کردند ولی تکنولوژی این اسانسورها پیشرفت کرده و امروزه دسته‌بندی‌های مختلفی دارند که در این مقاله به طور مفصل به آن‌ها پرداختیم. لازم به ذکر است که هزینه تعمیر و نگهداری آسانسورهای کارگاهی به عوامل مختلفی مانند نوع دسته‌بندی آن‌ها، شیوه‌ی ساخت آن‌ها، ویژگی‌های آن‌ها، مصالح و آلیاژهای استفاده شده در آن‌ها و نوع استفاده‌شان و.. بستگی دارد.

به همین دلیل است که قیمتی ثابت برای تمامی اسانسورهای کارگاهی نمی‌توان بیان کرد و قیمت آن‌ها به طور روزانه متغیر است. شما با مراجعه به بازاراهای مربوطه در شهر خود یا با سرچ در گوگل می‌توانید از قیمت اسانسورهای کارگاهی مطلع شوید. امیدواریم با خواندن این مقاله توانسته باشید اطلاعات لازم درباره تمامی جوانب اسانسورهای کارگاهی و همچنین هزینه تعمیرات و نگهداری آسانسورکارگاهی، بدست آورده باشید و در پروژه‌های ساختمانی خود بتوانید از آن‌ها استفاده درست را بکنید.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.