تاور کرین, تعمیرات و نگهداری

هزینه نصب تاورکرین

هزینه نصب تاورکرین

هزینه نصب تاورکرین

تاورکرین‌‌ها عبارت‌اند از یک یا چند ماشین ساده که به منظور ایجاد مزیت مکانیکی از آن‌ها استفاده می‌شود و به این ترتیب، افراد می‌توانند بارهای بسیار سنگین را به وسیله‌ی این ابزار جا به جا کنند. جرثقیل‌ها عموماً در صنعت حمل و نقل برای بارگیری و تخلیه بار، در صنایع ساخت و ساز برای جا به جایی مواد و در صنایع مرتبط با تولید، برای مونتاژ تجهیزات سنگین به کار می‌روند. این ابزار مکانیکی می‌تواند اجسام سنگین را تا ارتفاع مشخصی بالا برده و آن را در شعاع‌های گوناگون جا به جا کند. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با اجرا و نصب تاورکرین‌ها وهمچنین هزینه نصب تاورکرین صحبت کنیم.

تاورکرین

تاورکرین‌ها و یا همان جرثقیل‌های برجی از جمله کاربردی‌ترین دستگاه‌ها برای سرعت بخشیدن به فرآیند انجام پروژه‌ها است. تاورکرین‌ها در کنار این کاربردی که دارند، جابجایی و انتقال وسایل و تجهیزات را آسان‌تر و البته سریع‌تر می‌کنند. مهم‌تر از همه اینکه، استفاده از تاورکرین‌ها، هزینه تکمیل پروژه را به طور چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

در حقیقت، این نوع جرثقیل‌ها‌ نوع مدرن شده اهرم‌های تعادلی است. در واقع، تاورکرین‌های از قطعاتی مشابه با اهرم‌های معمولی ساخته می‌شوند و تفاوت آن‌ها با اهرم‌ها در این است که پایه تثبیت دستگاه در بتن قرار می‌گیرد. علاوه بر این، در بعضی مواقع از تاورکرین برای ارتفاعات، به وسیله کمربندی که به قسمت‌هایی از ساختمان متصل می‌شود، استفاده می‌شود.

از ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به قدرت باربرداری بالا، قدرت مانور به سمت عقب و جلو، قدرت مانور حرکت به صورت گردشی، حرکتی کلی دستگاه و قدرت ارتفاع گیری بالا اشاره کرد. توجه داشته باشید که ویژگی‌های ذکر شده باعث می‌شود، تا از این دستگاه برای ساخت ساختمان‌های بلند و همچنین برج‌های مرتفع استفاده‌ کرد.

مراحل مونتاژ و نصب تاورکرین‌ها

ممکن است برای شما نیز این سوال ایجاد شده باشد که تاور کرین چگونه نصب می‌شود؟ یا اینکه نحوه افزایش ارتفاع تاور کرین چگونه است؟ در ابتدا بهتر است بدانید که مونتاژ تاورکرین به معنای نصب تاورکرین و دمونتاژ تاورکرین به معنای از حالت نصب خارج کردن تاورکرین است. همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شده است، تاورکرین دارای انواع مختلفی بوده و در نتیجه، چگونگی نصب، افزایش و کاهش ارتفاع با یکدیگر متفاوت است و به طور کامل، بستگی به نوع و مدل جرثقیل دارد.

در ایران رایج‌ترین مدل تاورکرین، نوع ثابت آن است که عموماً هم برای ساختمان سازی استفاده می‌شود. دقت کنید، ضروری است تا تمامی مراحل نصب تاورکرین توسط نصاب متخصص انجام شود. در این بخش از هزینه نصب تاورکرین باید به این نکته اشاره کرد که حضور بازرس در محل نصب با هدف دریافت پایان کار پروژه توسط کارفرما از مراجع ذی ربط ضروری است.

1.نصب پایه تاورکرین

مرحله اول نصب تمامی مدل‌های تاورکرین، شامل، نصب پایه و مونتاژ آن به فوندانسیون است. همچنین از آنجایی که این قسمت باید تمام وزن خود دستگاه و تجهیزات آن را تحمل کند، در نتیجه، باید هنگام طراحی و اجرای فوندانسیون از بهترین نوع مواد اولیه و آهن آلات مانند فولاد استفاده کرد. پایه تاورکرین‌های ثابت بوده و بر روی بتن نصب می‌شوند. پایه‌های تاورکرین‌های متحرک بر روی کالسکه یا ریل نصب می‌شوند و چگونگی نصب آن‌ها بستگی به نظر و درخواست مشتریان دارد.

بهتر است بدانید که اگر مشتری نیازی به جابجایی جرثقیل برجی در طول پروژه نداشته باشد، از پایه ثابت یا کالسکه ثابت که با استفاده از وزنه‌های بتنی در جای خود ثابت می‌شوند، استفاده می‌شود. اما اگر نیاز به جابجایی در طول پروژه وجود داشته باشد از ریل متحرک استفاده می‌شود.

2.نصب سکشن اصلی به تاورکرین

مرحله دوم از فرآیند نصب تاورکرین‌ها مربوط به نصب سکشن اصلی به پایه‌ای است که در مرحله قبل نصب شده است. در این مرحله برای افزایش ارتفاع، سکشن اصلی باید به وسیله پیچ و مهره‌های فولادی به پایه جرثقیل متصل شود. شایان ذکر است که این سکشن به دلیل اینکه از سایر سکشن‌ها قوی‌تر، محکم‌تر و البته بزرگ‌تر است به عنوان، سکشن اصلی یا مادر شاخته می‌شود. برای نصب این پایه تثبیت از ۱۶ بولت فولادی استفاده می‌شود، این بولت‌های فولادی تحمل گشتاوری تاورکرین‌ها را تا حدود ۴۳۰۰ پوند بر فوت افزایش می‌دهند.

سکشن مادر، پایه سکشن‌های دیگر است و اگر سکشن مادر انحراف پیدا کند و یا کج باشد، باعث می‌شود تا سایر سکشن‌ها نیز به صورت کج متصل شوند. در این مبحث از معرفی هزینه نصب تاورکرین باید به این نکته اشاره کرد که نصب سکشن مادر باید همراه با دقت زیادی انجام شود. در حقیقت، کج نصب شدن سکشن‌ها، سبب می‌شود تا دستگاه در ارتفاعات بالا منحرف شده و کنترل آن نیز سخت شود. از این رو، این مرحله به عنوان یکی از حساس‌ترین مراحل شناخته شده، در نتیجه نصب این مرحله نیازمند مهارت و تجربه زیادی است.

3. نصب گردان و زیر گردان تاورکرین‌ها

گردان یکی از سنگین‌ترین قطعات تاورکرین است که به دلیل وزن زیادی که دارد، برای حمل آسان‌تر به دو قسمت مجزا تقسیم می‌شود. زیرگردان، قطعه ثابت است که باید قبل از مونتاژ گردان بر روی تاورکرین نصب شود. به طور معمول گردان سنگین‌ترین قطعه در جرثقیل برجی است.

4. نصب کله قندی و کنفلش تاورکرین

بعد از نصب این دو قطعه نوبت به نصب کله قندی به آن‌ها به وسیله 4 پین است. بعد از نصب کنفلش، جرثقیل متحرک آن را بالا برده تا به این ترتیب، کابل‌ها یا بازوهای مهار به وسیله پین به کله قندی تاورکرین متصل شوند. این فرآیند سبب می‌شود تا امنیت تاورکرین تامین شده و بتوان وزنه‌های بتنی را روی آن نصب کرد.

5. نصب بازوی تعادل

بازوی تعادل که اصطلاحاً فلش نیز نامیده می‌شود، قطعه‌ای است که با پین به گردان وصل می‌شود. بعد از نصب، نیز کابل‌های برق و بازوی تعادل را به کله قندی نصب می‌کنند، سپس وزنه‌های بتنی را بر روی آن گذاشته می‌شود تا تعادل جرثقیل بعد از بلند کردن وسایل و ارتفاع گرفتن به هم نخورد.

6. نصب بازوی عامل

مرحله ششم از فرآیند نصب تاورکرین، مربوط به نصب بازو عامل است. در این مرحله برای اینکه دستگاه بتواند بارهای سنگین ساختمانی را جا به جا کند، این قطعه که از تکه‌های مختلفی تشکیل شده است، به گردان نصب می‌شود.

7. نصب شاریوت به تاورکرین

در این بخش از معرفی هزینه نصب تاورکرین قصد داریم به نصب شاریوت بپردازیم. در این مرحله از فرآیند نصب و مونتاژ تاورکرین، قطعه‌ای به نام شاریوت به تاورکرین متصل می‌شود. بعد از آن وزنه‌های کنفلش به مجموعه اضافه می‌شوند. برای راه اندازی و پیاده سازی تاورکرین‌ها باید از بکسل‌های شاریوت و قلاب استفاده کرد.

8. نصب تابلوی برق بر روی تاورکرین

پس از نصب بکسل‌های شاریوت و قلاب، در مرحله آخر تابلوی برق بر روی دستگاه راه اندازی می‌شود. این تابلو دستگاهی است که با تبدیل جریان مستقیم دریافتی به جریان متناوب، قطعه اصلی و منبع انرژی تاورکرین که الکتروموتور آن است را تغذیه می‌کند. اینورتور دستگاه نیز به طور هوشمند میزان بار وارده به موتور تاورکرین را تشخیص داده و متناسب با همان بار به موتور جریان برق می‌رساند.

9. تست دستگاه بعد از پایان مراحل نصب

پس از پایان عملیات نصب تاورکرین لازم است تا با انجام بازرسی‌های مختلف، برای جرثقیل گواهی سلامت 6 ماهه یا یکساله صادر شود. از جمله این بازرسی‌های می‌توان به بررسی بازوی متعادل کننده، بازرسی کابل درام، جعبه تعادل، چرخ دهنده‌های حرکت دورانی و دائم اشاره کرد. علاوه بر این، تست بار با توجه به جدول بار، وجود سیستم ارت مناسب و قوی، بررسی سیستم‌های هشدار دهنده، بررسی حرکت قلاب و کالسکه و غیره نیز جزو مراحل بازرسی انتهایی است.

 نکات بسیار مهم در مبحث هزینه نصب تاورکرین

  1. برای جلوگیری از خارج شدن بوکسل از درون قلاب، باید قلاب را به ضامن ایمنی که شیطونک نامیده می‌شود، مجهز کنید.
  2. نکته‌ای که در این بخش از مبحث بررسی هزینه نصب تاورکرین باید به آن توجه داشته باشید، این است که در حین انجام کار، ممکن است تاورکرین با موانعی برخورد کند که در نهایت سبب سقوط تاورکرین شود. بنابراین، ضرروی است تا خطرات و موانع احتمالی که ممکن است در هنگام کار، سبب سقوط تاورکرین شود را بررسی کرده و تهمیدات لازم را به کار گیرید.
  3. در هر مرحله که قطعات را به تاورکرین اضافه کنید، ارتفاع تاورکرین افزایش می‌یابد. از این رو، به منظور ایمنی بیشتر باید به وسیله یک شاقول و دوربین نقشه برداری، کل پایه کنترل شود. اگر تاورکرین تنظیم نباشد احتمال سقوط آن به طور چشم‌گیری افزایش می‌یابد.
  4. برای جابجایی ستون‌ها و قطعات سنگین از سیستم دو قلاب که شامل ۴ بوکسل است، باید استفاده کنید. اما برای افزایش سرعت کار در هنگام جابجایی بارهای سبک، بهتر است از سیستم تک قلاب که شامل ۲ بوکسل می‌شود، استفاده کنید.
  5. با توجه به هزینه‌های زیاد اجاره‌ی ماهیانه تاورکرین، لازم است تا مدت زمان اتمام پروژه با دقت تخمین زده شود تا به این ترتیب، به محض اتمام پروژه، تاورکرین از پروژه فعلی به یک پروژه دیگری منتقل شود.
  6. زمانی که اپراتور تاورکرین دید کامل و واضحی نسبت به مسیر حرکت ندارد، ضروری است که یک نفر به عنوان علامت دهنده، با علامت‌های صحیح مسیر را به اپراتور نشان داده و او را راهنمایی کند.
  7. در تاورکرین‌های ریلی قبل از شروع کار، باید مسیر حرکت، وزنه‌های تعادل، محکم بودن ریل‌ها، عدم انحراف آن‌ها، عدم وجود موانع در مسیر ریل و همچنین اتصال مناسب پیچ‌ها به تراورس زیرین، مورد بررسی قرار گیرند.

نحوه افزایش ارتفاع دستگاه تاورکرین

با افزایش ارتفاع تاورکرین، به منظور جلوگیری از واژگونی و همچنین کاهش لاغری پایه‌ها، لازم است تا با استفاده از یکسری ساپورت‌های اتصال، تاورکرین به اسکلت سازه در ترازهای مشخص شده، متصل شود. در این بخش از مقاله هزینه نصب تاورکرین، قصد داریم به چگونگی افزایش یافتن ارتفاع تاورکرین بپردازیم. به منظور رسیدن به حداکثر ارتفاع در تاورکرین باید از یک قاب صعود کننده یا اصطلاحاً تلسکوپی که بین واحد چرخان و بازوی تاورکرین قرار می‌گیرد، استفاده شود. همچنین، برای حفظ تعادل یک وزنه در قسمت دهانه بال کوتاه تاورکرین قرار داده می‌شود.

واحد چرخان از بالای تیر تاورکرین جدا شده و پیستون هیدرولیکی بزرگی واحد چرخان را به اندازه 6 متر بالاتر می‌برد. در ادامه 6 متر دیگر در بالای شکافی که بوسیله قاب صعود کننده ایجاد شده است، به ارتفاع تاورکرین افزوده می‌شود. زمانی که کار ساخت ساختمان تمام شد، تاورکرین باید پایین بیاید. برنامه باز کردن تاورکرین سوار شده، دمونتاژ یا پیاده سازی خود دکل است و بعد از آن جرثقیل سیار تکیه گاه را پیاده می‌کند.

 علت سقوط نکردن تاورکرین

افرادی که در این زمینه متخصص نبوده و اطلاعاتی نیز ندارند، وقتی به این دستگاه نصب شده نگاه می‌کنند احساس می‌کنند که همه چیز غیر عادی، خطرناک و نامتعادل است. این افراد هیچ اطمینانی در خصوص عدم سقوط تاورکرین ندارند. اما کسانی که در این زمینه اطلاعاتی دارند، می‌دانند که پایه این دستگاه در بتن نصب شده است و بسیار محکم است. علاوه بر این، پایه‌های دستگاه در عمق زمین پیچ و مهره شده‌اند و اصلاً هیچ گونه نگرانی در مورد سقوط دستگاه وجود ندارد. همچنین اگر نصب دستگاه توسط فردی متخصص و طبق اصول و بدون انحراف انجام شود و در نهایت نیز تحت نظر بازرس قرار گیرد، امکان رخ دادن هیچ اتفاقی وجود ندارد.

هزینه نصب تاور کرین

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، تاورکرین‌ها جزو ماشین آلات مهمی هستند که در بخش‌های مختلف صنعت و ساختمان سازی کاربردهای متنوعی دارند. در حقیقت، نصب تاورکرین‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های استفاده از این وسیله است که باید با دقت زیادی انجام شود. اولین مسئله‌ای که بر هزینه نصب تاورکرین تاثیر دارد، محل سایت پروژه است. نکته مهم دیگری که در زمینه نصب تاورکرین‌ها باید به آن توجه کرد، این است که آیا اجرای فونداسیون بر عهده شرکت است و یا خیر؟ در واقع این بخش در تعیین هزینه بسیار حائز اهمیت است. مسئله بعدی توجه به این موضوع است که تامین برق و کابل کشی بر عهده نصب کننده تاورکرین است است و یا خریدار آن؟

در نهایت نیز باید توجه داشته باشید که هزینه حمل و نقل نیز جزو هزینه‌های مربوط به نصب تاورکرین به شمار می‌آید. ما به شما توصیه می‌کنیم تا با مراجعه به متخصصان این حوزه، افراد و مهندسان باتجربه در زمینه ساخت و ساز و برج سازی و البته شرکت‌های فعال در حوزه اجاره و فروش تاورکرین، اطلاعات لازم در زمینه نصب تاورکرین ‌و هزینه‌های مربوط به آن را کسب کنید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.