تعمیرات و نگهداری

قیمت گذاری ماشین آلات عمرانی

قیمت گذاری ماشین آلات عمرانی

قیمت گذاری ماشین آلات عمرانی

راه‌اندازی و اجرای انواع پروژه‌های راه‌سازی و عمرانی به تجهیزات و ماشین آلات صنعتی سنگین نیاز دارد. این ماشین آلات و تجهیزات به منظور ساخت و ساز به کار می‌روند. معمولا این تجهیزات را به سه دسته تجهیزات سنگین،‌ تجهیزات نیمه سنگین و تجهیزات سبک تقسیم‌بندی می‌کنند. قیمت گذاری ماشین آلات عمرانی و راه‌سازی به عهده کارشناس رسمی دادگستری ماشین آلات راهداری و عمرانی است.

در این مقاله می‌خواهیم درباره این قیمت‌گذاری بیشتر با هم صحبت کنیم. پس اگر قیمت گذاری تجهیزات و ماشین آلات عمرانی از دغدغه‌های شماست با ما در این مقاله همراه باشید.

قیمت گذاری ماشین آلات عمرانی

اگر بخواهیم ماشین آلات عمرانی را قیمت‌گذاری کنیم، ابتدا بهتر است کمی درباره آنها اطلاعات به دست بیاوریم. ماشین آلات عمرانی شامل چه دستگاه‌هایی و تجهیزاتی می‌شود؟ خلاصه بگوییم که ماشین آلات سنگین عمرانی و راهداری شامل انواع دستگاه‌های مکانیکی،‌دستگاه‌های یدک‌کش، تجهیزات و وسایل نقلیه‌ای ماننند گریدرها، بولدوزرها، بالابرها، جرثقیل‌ها و کشتی‌های نفتی است.

این دستگاه‌ها و ماشین آلات به منظور انجام و اجرای امور عمرانی و ساختمانی به کار گرفته می‌شوند. درباره این ماشین‌آلات و دستگاه‌ها در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

معمولا وظیفه قیمت گذاری و ارزش‌یابی این ماشین آلات به عهده یک کارشناس رسمی گذاشته می‌شود. این کارشناس باید دارای صلاحیت‌های لازم برای انجام امر ارزش گذاری تجهیزات و ماشین آلات سنگین باشد. همچنین کارشناس رسمی ماشین آلات راهداری، کار ارزش‌گذاری تجهیزات برقی، انواع ماشین آلات صنعتی و ماشین آلات کارخانه‌ها را هم انجام می‌دهد.

در مورد صلاحیت‌ها و وظایف کارشناس رسمی ماشین آلات راهداری بیشتر با هم صحبت خواهیم کرد. قبل از آن، لازم است کمی درباره عواملی که می‌توانند بر قیمت گذاری دستگاه‌ها و ماشین آلات عمرانی تاثیر بگذارند صحبت کنیم.

عوامل موثر بر قیمت گذاری ماشین آلات عمرانی

اگر بخواهیم امر قیمت گذاری را انجام دهیم، به یک کارشناس رسمی نیاز داریم. اما عوامل متعددی بر قیمت گذاری ماشین آلات عمرانی و صنعتی تاثیر می‌گذارد. در اینجا به اختصار برخی از این موارد اشاره می‌شود:

  • سال ساخت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی
  • قدرت موتور دستگاه‌ها و تجهیزات
  • کیفیت دستگاه مربوطه و نحوه نگهداری
  • طول عمر مفید خودروی مورد نظر
  • کارکرد خودروی مورد نظر
  • مدل خودروی مورد نظر
  • میزان رنگ‌شدگی خودروی مورد نظر
  • مهلت اعتبار بیمه خودروی مورد نظر
  • میزان تصادفاتی سنگین خودرو یا انواع وسایل نقلیه مورد نظر
  • وضعیت داخلی خودروی مورد نظر

همه این عوامل تک به تک بر روی میزان قیمت آن خودرو یا دستگاه و ماشین آلات تاثیر می‌گذارد. مثلا هر چه سن خودرو یا کارکرد آن کمتر باشد، قاعدتا میزان قیمت آن افزایش می‌یابد. یا اگر بخواهیم از عوامل کاهش‌دهنده قیمت خودرو یا تجهیزات سنگین صحبت کنیم قطعا وقتی خودرو دچار تصادفات سنگین جاده‌ای شده باشد یا میزان رنگ خودرو از حدی بالاتر رفته باشد، قیمت کاهش می‌یابد. مهلت اعتبار بیمه خودرو بر قیمت تاثیرگذار است همان طور که اگر از خودرو به خوبی نگه‌داری شده باشد، قیمت بالاتری روی آن می‌گذارند.

حال که به عوامل تاثیرگذار بر قیمت گذاری دستگاه‌ها و ماشین آلات عمرانی پرداختیم به سراغ انواع صلاحیت‌ها و وظایف یک کارشناس رسمی ارزیابی ماشین آلات عمرانی و راه‌سازی برویم.

صلاحیت‌های کارشناس رسمی دادگستری ارزش‌گذاری ماشین آلات

این کارشناس رسمی باید دارای صلاحیت‌های زیر باشد تا امر قیمت‌گذاری ماشین آلات عمرانی به وی سپرده شود:

  • ارزیابی تجهیزات و تاسیسات شبکه
  • ارزش‌گذاری و ارزیابی ماشین آلات انواع کارخانه‌ها
  • ارزش‌گذاری و ارزیابی دستگاه‌ها و تجهیزات تخصصی ویژه
  • ارزیابی و ارزش‌گذاری قیمت ساختمانی و عمرانی
  • بررسی و رسیدگی کامل به ماشین آلات موجود در کارگاه‌های فنی
  • تعیین میزان اجاره بهای دستگاه‌ها و ماشین آلات

پس یک کارشناس رسمی به این موارد یعنی قیمت گذاری ماشین آلات عمرانی رسیدگی می‌کند و دارای صلاحیت‌های مذکور است. امور بالا را می‌توان به این کارشناس سپرد. به این معنا که صلاحیت دارد به این امور رسیدگی کند. حال اگر بخواهیم وظایفی که یک کارشناس رسمی دادگستری به منظور ارزیابی ماشین آلات عمرانی برعهده دارد توضیح دهیم به اختصار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

وظیفه‌های یک کارشناس ماشین آلات عمرانی

یک کارشناس رسمی دادگستری در زمینه ارزیابی ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و سنگین دارای چنین وظایفی است:

  • قیمت و ارزش تجهیزات و ماشین آلات را تعیین می‌کند.
  • ماشین آلات فعال در صنایع انرژی را ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری می‌کند.
  • اختلافات بین کارفرما و پیمانکار را ارزیابی می‌کند.
  • ارزش تجهیزات، دستگاه‌ها و ماشین آلات را بررسی و ارزیابی می‌کند.
  • اموال توقیف شده را بررسی و ارزش‌گذاری می‌کند.
  • قیمت اولیه دستگاه‌ها، ‌ماشین آلات و تجهیزات را تعیین می‌کند.
  • دستگاه‌های صنایع نفتی و صنعتی را ارزیابی می‌کند.
  • تجهیزات و خطوط لوله را ارزش‌گذاری و ارزیابی می‌کند.
  • گزارش کارشناسی شده را جهت بررسی وام و تسهیلات بانکی ارائه می‌کند.
  • ماشین آلات فعال در عرصه صنایع نفتی و کارخانه‌ها را ارزش‌گذاری و ارزیابی می‌کند.
  • ماشین آلات عمرانی را جهت ثبت دارایی‌ها، ارائه به بانک و افزایش سرمایه شرکت‌ها ارزیابی و قیمت‌گذاری می‌کند.
  • به اصول فنی ماشین آلات و تجهیزات عمرانی رسیدگی و آنها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
  • قیمت پایه برای ماشین آلات، دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی را برای انجام امور مزایده تخمین می‌زند.
  • با گمرکات کشور و مبادی ورود کالا برای قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری تجهیزات دپوشده همکاری می‌کند.
  • گزارش رسمی جهت ترهین دستگاه‌ها و ماشین آلات عمرانی و برای اخذ وام یا ضمانت بانکی ارائه می‌دهد.

حال که با وظایف یک کارشناس رسمی دادگستری که شامل قیمت گذاری ماشین آلات عمرانی و امور مربوطه است، آشنا شدیم بیایید ببینیم ماشین آلات صنعتی سنگین فعال در عرصه راهداری و عمران شامل چه مواردی می‌شوند. این کارشناسان قرار است چه دستگاه‌ها و ماشین‌هایی را ارزش گذاری کنند.

انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات سنگین عمرانی

کارشناس رسمی قیمت گذاری دستگاه‌ها ماشین آلات عمرانی را انجام می‌دهد. این ماشین آلات شامل این موارد است:

تراکتورها

تراکتورها یکی از انواع ماشین آلات فعال عمرانی هستند که علاوه بر کارهای کشاورزی یا خاک‌ورزی، به عنوان یک وسیله نقلیه مهندسی که دارای سرعت پایینی است برای حمل و نقل انواع ماشین آلات دیگر به کار می‌روند. ماشین آلاتی مانند دستگاه‌ها و تجهیزات مربوط به کشاورزی یا ساخت و ساز.

بولدوزرها

بولدوزرها از دیگر انواع ماشین آلات سنگین راهداری هستند که یک کارشناس رسمی می‌تواند آنها را قیمت گذاری کند. بولدوزرها،‌ دستگاه‌ها بزرگ و موتوری به حساب می‌آیند که با لاستیک‌های بزرگ و پهن می‌توانند در مسیرهای پیوسته حرکت کنند. وظیفه بولدوزرها در کارهای عمرانی و راه‌سازی چیست؟ وظیفه آنها حمل و نقل و کشیده شدن غلطک‌ها و اسکریپرهاست. پس یک کارشناس قیمت گذاری دستگاه‌ها و ماشین آلات عمرانی می‌تواند بولدوزرها را هم قیمت گذاری و ارزش‌یابی کند. به انواع دیگر ماشین‌ها می‌پردازیم.

بیل‌های مکانیکی

بیل‌های مکانیکی نیز در امر ساخت و ساز و امور عمرانی کاربرد بسیاری دارند. از این بیل‌های مکانیکی برای گودبرداری در انواع عملیات خاکی استفاده می‌شود. همچنین کاربرد دیگر بیل‌های مکانیکی حمل و نقل انواع تجهیزات و دستگاه سنگین ساختمانی است. به دلیل حرکت خطی سیلندرهای هیدرولیک، بیل‌های مکانیکی نوع نیروی بخار می‌توانند عملکرد متفاوتی نسبت به بیل‌های مکانیکی کابلی داشته باشند. بیل‌های مکانیکی کابلی معمولا از اینچ و طناب‌های فولادی ساخته می‌شوند. پس ما در بیل‌های مکانیکی دو نوع بیل داریم. بیل مکانیکی کابلی و بیل مکانیکی نیروی بخار. کارشناس ما می‌تواند امر قیمت گذاری ماشین آلات عمرانی را برای هر دو نوع این بیل‌ها انجام دهد.

جرثقیل‌ها

جرثقیل به مجموعه‌ای از ماشین‌های ساده گفته می‌شود که از آن برای بلند کردن و حمل و نقل اجسام سنگین استفاده می‌شود. جرثقیل‌ها برای بلند اجسام سنگین برای امر بارگیری و تخلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جرثقیل‌ها در صنعت ساخت و ساز استفاده‌های بسیاری می‌شود. شاید بتوان گفت یکی از اصلی‌ترین تجهیزات ساختمانی به حساب می‌آید. کارشناس‌های ارزیابی قیمت، امر قیمت گذاری دستگاه‌ها و ماشین آلات عمرانی را در زمینه جرثقیل هم می‌توانند انجام دهند.

لودرها

حال به سراغ لودرها برویم. لودرها برای بارگیری و جابه‌جایی انواع مواد مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز و امور عمرانی به کار می‌روند. این مواد شامل خاک، شن، ماسه، سنگ و بقایای تخریب است. از لودرها برای بارگیری این مواد به داخل ماشین آلات دیگر مانند بخار تغذیه، ماشین راه آهن و کامیون‌ها استفاده می‌شود. اگر بخواهیم لودرها را تقسیم‌بندی کنیم به دو گروه لودرهای معمولی و لودرهای معدن تقسیم می‌شوند.

گریدرها

از دیگر دستگاه‌ها و تجهیزات و ماشین آلات عمرانی می‌توان به گریدرها اشاره کرد. گریدر چیست؟ گریدر یک نوع ماشین ساختمانی است با تیغه‌ای بلند که از آن برای ایجاد سطوح صاف استفاده می‌شود. از گریدر بیشتر در صنعت راه‌سازی و امور عمرانی برای ساخت جاده‌های خاکی و شنی استفاده می‌شود. همچنین در امر نگه‌داری جاده و امور مربوطه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. گریدرها برای امور تخصصی هم به کار می‌‌روند. امور تخصصی مانند استخراج مواد زیرزمینی. پس کارشناس رسمی دادگستری می‌تواند گریدرها را هم مورد ارزیابی و قیمت‌گذاری قرار دهد. پس شما می‌توانید امر قیمت گذاری ماشین آلات عمرانی را هم در این زمینه به کارشناس مربوطه بسپارید.

غلطک‌ها

از سایر دستگاه‌ها و صنایع فعال در عرصه عمران می‌توان به غلطک‌ها اشاره کرد. غلطک‌ها برای امور و عملیات ساختمانی و راه‌سازی بسیار مهم به حساب می‌آیند. از غلطک‌ها در عملیات مختلف جاده‌ای برای متراکم کردن مصالح مورد نظر ساختمانی استفاده می‌شود. از آنجایی که میزان دانسیته و نیز میزان مقاومت لایه‌های خاک در انواع عملیات ساختمانی و راه‌سازی مهم است بنابراین غلطک‌ها که به چنین اموری می‌پردازند از اهمیت خاصی برخوردارند. یک کارشناس رسمی می‌تواند امر قیمت گذاری دستگاه‌ها و ماشین آلات عمرانی را در زمینه غلطک‌ها هم انجام دهد.

اگر بخواهیم انواع غلطک‌ها را برشماریم به این نوع غلطک‌ها می‌توانیم اشاره کنیم:

  • غلطک‌های پاچه بزی
  • غلطک‌های شبکه‌ای
  • غلطک‌های ارتعاش
  • غلطک‌های فولادی صاف
  • غلطک‌های پنوماتیک از نوع چرخ لاستیکی
  • غلطک‌های کفشک‌دار
  • غلطک‌های متراکم کننده شبه بولدوزرها

حال که متوجه شدیم انواع ماشین آلات عمرانی و ساختمانی که یک کارشناس رسمی ‌می‌تواند قیمت گذاری کند شامل چه مواردی است بیایید با دامنه فعالیت‌های این کارشناس بیشتر آشنا شویم. همچنین درباره محاسبه آنلاین دستمزد این کارشناس‌ها بیشتر بدانیم.

محاسبه آنلاین دستمزد کارشناس ماشین آلات

دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری در بحث ارزیابی ماشین آلات عمرانی و راهسازی برطبق تعرفه حق‌الزحمه کارشناسان رسمی دادگستری تعیین می‌شود. در واقع مرجع مشخصی برای تعیین دستمزد این کارشناسان وجود دارد که باید به آنها رجوع کرد. این دستمزد بر اساس ماده 11 تعرفه به علاوه 50 درصد محاسبه می‌شود. یعنی میزان ارزش ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و عمرانی را در ماده 11 تعرفه به صورت مجموع چند بند محاسبه می‌کنند. در نهایت این میزان تعیین شده در 1.5 ضرب می‌شود. به این ترتیب میزان دستمزدی که باید به کارشناس رسمی دادگستری برای امر قیمت گذاری ماشین آلات عمرانی بپردازید مشخص می‌شود.

نحوه قیمت گذاری ماشین آلات عمرانی

یک کارشناس رسمی برای امر قیمت گذاری دستگاه‌ها و ماشین آلات عمرانی چندین فعالیت را باید انجام دهد که به اختصار در اینجا به آنها اشاره شده است:

  • قیمت دستگاه‌ها و تجهیزات فعال در عرصه عمران و ساخت و ساز را با قیمت بازار و موارد مشابه موجود مقایسه می‌کند. به این منظور قیمت تجهیزات را در بازار استخراج کرده و از آنها در محاسبه قیمت استفاده می‌کند.
  • ارزش حاضر سرمایه و درآمد ناشی از آن را بررسی می‌کند. در این روش باید برآوردی از آینده داشته باشد. برای این کار نرخ بازده سرمایه و ضریبی از گردش مالی را در نظر می‌گیرند و محاسبات لازم را بر روی این نرخ‌ها و ضرایب انجام می‌دهند.
  • هزینه ایجاد یا جایگزینی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. برای این کار از قیمت مشابه موجود در بازار استفاده می‌کنند.
  • روش استهلاک را بررسی می‌کند. برای این منظور فهرستی از دستگاه‌ها، تجهیزات و ماشین آلات را بر اساس سال تولید یا بهره‌برداری از آنها تهیه می‌کند. قیمت کالای نوی مشابه آن دستگاه را تعیین کرده و اگر از همان مدل و برند دستگاه در بازار موجود است قیمت را استخراج نموده و سال‌های کارکرد دستگاه را مدنظر قرار می‌دهد. در نهایت با استفاده از نمودارهای مربوط به استهلاک، قیمت‌گذاری را انجام می‌دهد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله با قیمت گذاری دستگاه‌ها و ماشین آلات عمرانی آشنا شدیم. همچنین دانستیم که یک کارشناس رسمی دادگستری برای انجام امر قیمت گذاری دارای چه صلاحیت‌ها و وظیفه‌هایی است. انواع ماشین آلات و دستگاه‌هایی که در امر عمران و راه‌سازی می‌تواند توسط این کارشناس قیمت گذاری شود مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعاتی درباره نحوه قیمت گذاری این ماشین آلات در اختیار شما قرار گرفت.

همچنین به محاسبه نرخ دستمزد این کارشناسان برای قیمت گذاری ماشین آلات عمرانی به اختصار پرداخته شد. امید که این اطلاعات بتواند دید بهتری درباره وظایف و صلاحیت‌های کارشناس رسمی دادگستری و نحوه قیمت گذاری این دستگاه‌ها در اختیار شما قرار دهد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.